به گزارش میمتالز، وحید یعقوبی گفت: شاید تا ۱۰ سال پیش تولید فولاد کشور حدود ۱۴۰ دلار به ازای هر تن ارزبری داشت این ۱۴۰ دلار اکنون به ۶۵ تا ۷۰ دلار رسیده است و اگر بخواهیم به این موضوع دقیقتر و با محاسبه بهتر نگاه کنیم شاید تا ۵۰ دلار رسیده که در حال کاهش است.
وی افزود: روند ارزبری صنعت فولاد کشور هم خیلی نزولی است و این نوید را به ما میدهد که با استفاده از راهبرد بومیسازی و تقویت ساخت داخل بتوانیم ارزبری صنعت فولاد را بیشتر کاهش دهیم و محورهای اقتصاد مقاومتی را در عمل محقق کنیم.
یعقوبی ادامه داد: در آمار ارزآوری زنجیره فولاد کشور، پارسال بالغ بر ۱۸ میلیون تن صادرات داشت که بیش از ۶ میلیارد دلار ارزآوری آهن و فولاد بود که توانسته است یکی از ارکان قابل توجه ارزآوری کشور در کنار صنایع مس پتروشیمی باشد.
وی گفت: در این سالها بهخصوص در این پنج ساله که تحریم را در کشور داشتیم صنعت فولاد توانسته ارز مورد نیاز بسیاری از بخشهای کشور از جمله صنایع دارویی و صنایع خودروسازی را تأمین و از این طریق به کشور کمک کند.
یعقوبی ادامه داد: امیدواریم که نگاه به توسعه ارزآوری در کشور همچنان قوت بگیرد، چون صنعت فولاد صنعتی است که میتواند در ۱۰ سال آینده یکی از ارکان مهم ورود ارز به کشور باشد.
وی گفت: صادرات ما از ابتدای امسال حدود ۱۱ درصد افزایش داشته است، اما باید به این نکته توجه کنیم که قیمتهای جهانی رو به نزول است و ما در کف قیمتهای جهانی هستیم.
مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: اگر از بُعد بینالمللی به این موضوع نگاه کنیم رقبای منطقهای فولاد ایران مثل روسیه در بازارهای صادراتی مجبور به ارزانفروشی هستند که این موجب میشود توان صادراتی فولادسازان ایران کاهش پیدا کند.
یعقوبی گفت: بنابر این وقتی کشور در چنین شرایطی قرار دارد نیازمند این هستیم که مشوقهای صادراتی برای فولاد کشور تعریف شود.
وی ادامه داد: صنعت فولاد ایران این ظرفیت را دارد که تا جایگاه دهمین صادرکننده فولاد جهان بالا بیاید و این نیازمند حمایت دولت است.
یعقوبی گفت: اگر بخواهیم در دنیا یک مقایسه تطبیقی داشته باشیم که دولتهای مختلف چگونه توسعه صادراتشان را رقم زدند، میتوانیم چین را مثال بزنیم که بزرگترین فولادساز کشور است و بالغ بر ۵۰ درصد فولاد جهان را تولید میکند، باید بگویم که آنها یک ابزاری به نام برگشت مالیاتی دارند.
وی افزود: این برگشت مالیاتی به این صورت است که چین در ازای محصولات مختلفی که صادر میکند به صادرکنندگان فولاد از ۱۳ تا ۱۷ درصد برگشت مالیات میدهد و مالیات را به آنها برمیگرداند که ۱۷ درصد مشوق صادراتی برای صادرکننده است و موجب میشود توان صادرکننده برای ارائه تخفیف مشتریان در بازارهای جهانی بیشتر شود و صادرات افزایش پیدا کند.
یعقوبی گفت: این امکان در کشورهای دیگر هم وجود دارد، تخفیفات مالیاتی، مشوقهای تأمین اجتماعی و مشوقهایی که هر دولت و کشوری به فراخور تصمیمات خودش به صادرکنندگانش ارائه میدهد.
وی ادامه داد: اکنون ارائه مشوقهای صادراتی به صادرات فولاد به یک ضرورت تبدیل شده است و نمیتوانیم بگوییم که به عنوان یک ابزار تشویقی برای صنعت فولاد است، چون اگر این اتفاق نیافتد صادرکنندگان فولاد ایران در عرصه بینالمللی نمیتوانند با رقبا رقابت کنند. رقبایی که به شدت از توسعه صادرات فولادشان حمایت میکنند و به بازارهای صادراتی ایران ورود پیدا کرده و سهم ایران را از بازارهای صادراتی کم میکنند.
مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: بنابر این نگاه به توسعه صادرات صنعت فولاد، نیازمند یک بازنگری جدی و به سمت ارائه مشوقهای صادراتی همگام با رقبای منطقهای است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما