تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۱۲
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۱۲۹۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
افزایش بهای دارایی‏‏‌های طلایی در بورس‌کالا به تبعیت از رشد نرخ ارز در بازار آزاد

استقبال از دارایی‏‏‌های طلایی بورس‌ کالا

‌می‌متالز - در حالی که بهای طلا در بازار‌های جهانی روند کاهشی را طی می‌کند، رشد نرخ ارز در بازار آزاد در نتیجه ناامیدی نسبت به ازسرگیری برجام و افزایش تنش بین بانک‌مرکزی و کانون صرافان موجب شد تا طی هفته گذشته قیمت دارایی‌های طلایی در بورس‌کالا و بازار آزاد روند صعودی را به ثبت برساند.

به گزارش می‌متالز، در نتیجه افزایش انتظارات تورمی در ذهن فعالان بازار و استقبال از گواهی سکه بهای این دارایی تا کانال ۲۹۰‌هزار تومان نیز رشد کرد. در بازار جهانی نیز افزایش ارزش دلار و داده‌های غیر‌منتظره مشاغل ایالات‌متحده موجب شد تا قیمت طلا پنج‌شنبه گذشته کمترین نرخ در سه‌هفته اخیر را ثبت کند.

رونق تابستانی گواهی سپرده

در حالی که عقبگرد نرخ ارز‌های شاخص در بازار داخل موجب شده بود تا طی چند هفته اخیر بهای دارایی‌های طلایی در بازار آزاد و معاملات بورس‌کالا روند کاهشی را طی کند، جهش قیمت دلار به کانال ۶۰ هزارتومانی حامی رشد نرخ در بازار این نوع دارایی‌ها بود و موجب افزایش حجم معاملات در بازار مشتقه و مالی بورس‌کالا شد. روز گذشته، تا لحظه تنظیم این گزارش، هر برگ گواهی سکه رفاه به طور متوسط با ارزشی معادل ۲۸۸‌هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. همچنین بررسی معاملات هفته گذشته حاکی از آن است که روز سه شنبه ۱۰ مردادماه این گواهی بیشترین حجم معامله را در میان گواهی‌های موجود در این بازار به ثبت رساند و در نهایت با میانگین قیمتی ۲۹۳‌هزار تومان به کار خود پایان داد. این سطح قیمتی بیشترین نرخی است که در یک‌ماه گذشته برای این گواهی به ثبت رسیده است.

آمار‌ها حاکی از آن است که با وجود اینکه حجم معاملات گواهی از اواخر ماه ابتدایی تابستان با کاهش چشمگیری مواجه شده و به طور متوسط در سطح ۷۰‌هزار عدد قرار داشته، افزایش انتظارات تورمی در روز‌های گذشته موجب استقبال معامله‌گران از این دارایی شده؛ به‌طوری که حجم معاملات از ابتدای مردادماه افزایش معناداری را تجربه کرده و در اکثر روز‌های ماه جاری در سطحی بالاتر از ۹۰‌هزار عدد قرار گرفته است. البته باید خاطرنشان کرد که تمام نماد‌های گواهی سکه و اکثر صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا در بازار مالی بورس‌کالا روز گذشته را با کاهش ارزش آغاز کردند. با این حال، نماد‌های گواهی زعفران همچنان سبزپوش بودند.

روند قیمتی دارایی‌های مبتنی بر طلا معمولا از نوسان قیمت طلای جهانی و همچنین روند نرخ ارزهای شاخص و به‌خصوص قیمت دلار در بازار داخلی تبعیت می‌کند. به نظر می‌رسد در شرایطی که بهای طلا در بازار‌های جهانی در کانال کاهشی قرار گرفته است، افزایش رشد بهای آزاد و در نتیجه افزایش انتظارات تورمی را می‌توان دلیل اصلی این رشد قیمتی دانست. به گزارش «اکوایران»، بانک مرکزی سه شنبه (۱۰ مرداد) اعلام کرده که «به دلیل تخلفات و انحراف از اهداف، موضوع و وظایف و اختیارات کانون صرافان ایرانیان، موافقت نامه تاسیس این کانون صادره توسط بانک‌مرکزی، ابطال شد و انحلال کانون مذکور در دستور کار قرار گرفت.» از طرفی، اما کانون صرافان در واکنش به این تصمیم، اعلام کرده است که بانک‌مرکزی در خصوص انحلال این کانون و لغو مجمع عادی سالانه آن وجاهت قانونی ندارد. در نتیجه تشدید تنش بین این دو نهاد در هفته گذشته نیز بهای دلار کانال ۵۰‌هزار تومانی را لمس کرد.

البته این خبر تنها دلیل رشد قیمتی ارز‌های شاخص در بازار آزاد نبود. سخنان ناصر کنعانی، سخنگوی ورزات خارجه، در هفته ابتدایی مردادماه در خصوص برجام که موجب کاهش خوش‌بینی نسبت به نتیجه وقوع آن شده را نیز می‌توان از دیگر عوامل افزایش انتظارات تورمی و جهش بهای ارز دانست.

عقبگرد سکه بورسی نسبت به بازار آزاد

به طور معمول نرخ گواهی سکه در بازار مشتقه و مالی بورس‌کالا و بازار آزاد از همبستگی بالایی برخوردار بوده و در سطوح مشابه قرار دارند. با این وجود، بررسی قیمت‌ها حاکی از آن است که در روز‌های اخیر بهای سکه در بورس از سکه امامی عقب‌تر بوده است. به طور سنتی هر ۱۰۰ برگه گواهی سکه معادل یک‌عدد سکه تمام در بازار آزاد است. با این حال، روز گذشته بهای هر گواهی سکه رفاه به طور متوسط در سطح ۲۸۸‌هزار و ۸۰۰ تومان قرار داشت و در نتیجه بهای هر ۱۰۰ گواهی معادل ۲۸ میلیون و ۸۸۰‌هزار تومان می‌شود. اما قیمت سکه امامی در روز ابتدایی هفته به طور متوسط در سطح ۲۸ میلیون و ۹۴۰‌هزار تومان قرار گرفته بود که نشان‌دهنده عقبگرد حدود ۱۰۰‌هزار تومانی نرخ گواهی از بهای سکه در بازار آزاد است.

بازار جهانی

رشد ارزش دلار به بالاترین سطح در چهار هفته گذشته و انتشار گزارش مشاغل در آمریکا موجب شد تا بهای جهانی طلا به روند نزولی خود ادامه دهد. روز گذشته بهای هر اونس طلا در بورس آتی آمریکا و بورس طلای شانگ‌های به هزار و ۹۴۲ دلار رسید و بازده هفتگی منفی ۵‌/ ۱ درصد را به ثبت رساند. همچنین بهای طلا در پنج‌شنبه گذشته به کمترین سطح قیمتی در سه‌هفته اخیر رسید.

جمعه گذشته گزارش مشاغل ایالات‌متحده توسط وزارت کار این کشور منتشر شد و بررسی آن حاکی از آن است که اقتصاد این کشور در ماه ژوئیه میزان استخدام کمتری نسبت به انتظار تحلیلگران به ثبت رسانده است که نشانه‌ای از تضعیف بازار کار به شمار می‌رود. رایان مک کی، استراتژیست کالا در TD Securities می‌گوید که فدرال رزرو ممکن است مجبور شود نرخ‌های بهره بالا را تا مدت زمان بیشتری حفظ کند. همچنین داده‌های وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد که سطح حقوق و دستمزد در ایالات‌متحده بیشتر از حد انتظار افزایش داشته است که نشان دهنده تداوم انعطاف‌پذیری بازار کار است. به طور معمول افزایش نرخ بهره موجب می‌شود تا هزینه فرصت نگهداری شمش طلا توسط سرمایه‌گذاران افزایش پیدا کند. برخی تحلیلگران معتقدند که بهای طلا می‌تواند تا هزار و ۹۰۰ دلار نیز افت پیدا کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده