تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۵
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۳۱۳۲۹۰
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خبر داد؛

ورود تولید نفت ایران به کانال ۳.۵ میلیون بشکه‌ای تا پایان شهریورماه ۱۴۰۲

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: تا هفته آینده ۱۵۰ هزار بشکه به تولید نفت صادراتی کشور اضافه خواهد شد و تا پایان شهریورماه امسال تولید نفت کشور به کانال ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، محسن خجسته‌مهر امروز (چهارشنبه، ۱۸ مردادماه) در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه هم‌زمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم نخستین تصمیم در حوزه نفت توسعه فاز ۱۱ بود، افزود: هدف‌گذاری کردیم در مدت دو سال تولید گاز از فاز ۱۱ آغاز شود که از اهداف راهبردی کشور است.

وی با بیان اینکه افکار عمومی در این زمینه از دولت سیزدهم مطالبه داشت، ادامه داد: توسعه میدان مشترک پارس جنوبی در همه دولت‌ها انجام شده است و در فاز ۱۱ نیز اگرچه کار‌هایی انجام شده بود، اما قابل عرضه نبود.

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه اگر توتال توسعه فاز ۱۱ را ادامه می‌داد، تمام چاه‌ها را پس از ۶ سال به تولید می‌آورد، گفت: با توجه به ناترازی گاز، تولید زودهنگام با چهار حلقه چاه و انتقال سکوی فاز ۱۲ به موقعیت فاز ۱۱ در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت و ساخت سکو و جکت دوم نیز سفارش‌گذاری شد.

خجسته‌مهر این اقدام را منحصربه‌فرد دانست و افزود: اگر سکو جابه‌جا نمی‌شد، برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی حدود سه سال به تأخیر می‌افتاد.

وی ادامه داد: فاز ۱۱ در نقطه صفر مرزی است و از چهار لایه گاز تولید می‌شود و لازم است تولید مرحله به مرحله انجام شود تا از مهاجرت گاز جلوگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه مذاکرات توسعه فاز ۱۱ از حدود سال ۷۹ آغاز شده است، گفت: با وجود تأخیر ۲۰ ساله توانستیم ظرف ۲۰ ماه تولید گاز از این فاز را آغاز کنیم که افتخار ملی به‌شمار می‌رود.

خجسته‌مهر افزود: شرکت فرانسوی توتال دو بار برای توسعه فاز ۱۱ حاضر شد، اما شانه خالی کرد و حالا با توان داخلی آماده تولید گاز از فاز ۱۱ هستیم.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین پروژه راهبردی در صنعت نفت فشارافزایی است، گفت: با توجه به شرایط بین‌المللی و تحریم‌ها مانند دیگر کشور‌ها نمی‌توانیم فعال باشیم، اما ثابت کرده‌ایم پیشرفت‌های بزرگ را در شرایط تحریم تجربه کرده‌ایم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون صادرات نفت را به دو برابر رساندیم، ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم ۷۸ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشتیم و سالی ۴۵۰ میلیون دلار هزینه اجاره نفتکش‌ها برای نگهداری میعانات گازی بود.

خجسته‌مهر گفت: تصمیم بر آن شد با صادرات میعانات افزون بر کاهش هزینه نگهداری، درآمد نفتی کشور را افزایش دهیم و اکنون میعانات گازی روی آب به صفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای دولت سیزدهم تولید نفت ایران ۲.۲ میلیون بشکه در روز بود، افزود: تا هفته آینده ۱۵۰ هزار بشکه به تولید نفت صادراتی کشور اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: تا پایان شهریورماه تولید نفت کشور به کانال روزانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه‌ای می‌رسد.

خجسته‌مهر با بیان اینکه اکنون ۱۱ میلیارد دلار قرارداد آی‌پی‌سی در حال اجرا داریم، گفت: ۳.۱ میلیارد دلار قرارداد نیز به‌زودی تنفیذ می‌شود و در مجموع با مذاکراتی که انجام می‌دهیم و به‌تدریج به قرارداد می‌رسند، مجموع قرارداد‌ها به ۶۰ میلیارد دلار می‌رسد.

وی با بیان این که در مجموع ۶۰ میلیارد دلار قرارداد نفتی در حال اجرا و مذاکره برای نهایی شدن داریم، تصریح کرد: در نیمه دوم امسال ۸ میلیارد دلار در زمینه دو میدان مشترک نفتی امضا می‌شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده