تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۲۵
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۲۵۸۵۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت ملی نفت از همکاری با بورس انرژی ایران برای رونق صنعت نفت خبر داد؛

گواهی سپرده کالایی نفت ابزار تنوع بخشی به شیوه‌های فروش نفت و فرآورده‌های نفتی

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، روز گذشته در نشستی خبری در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، آغاز همکاری با بورس انرژی به منظور جذب نقدینگی بازار در قالب گواهی سپرده کالایی نفت را اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، محسن خجسته‌مهر در این خصوص گفت: در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های دولت سیزدهم، مردمی‌سازی اقتصاد و مشارکت مردم در فروش نفت هماهنگی‌هایی با بانک مرکزی، بورس انرژی ایران و سازمان برنامه و بودجه انجام شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، کارگروهی با حضور متخصصان این شرکت، بورس انرژی ایران و سایر ذی‌نفعان تشکیل شده تا از ظرفیت‌های این بورس و ابزار‌های مالی نوین برای تامین مالی صنعت نفت و تنوع بخشی به شیوه‌های فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی استفاده شود.
وی با بیان اینکه پس از نهایی‌شدن موضوع، بسته به نوع ابزار‌ها اطلاع‌رسانی عمومی خواهد شد، اظهار کرد: وزارت نفت امیدوار است که با همکاری بورس انرژی ایران، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی بتواند زمینه‌های مشارکت‌های مردمی را در صنعت نفت بیش از پیش فراهم کند.
خجسته‌مهر با تاکید بر اینکه این روش ظرفیت‌های جدیدی را برای شرکت ملی نفت برای توسعه شیوه‌های فروش دارد بیان کرد: شرکت ملی نفت ایران در صدد توسعه بازارا‌های فروش نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی با نام گواهی سپرده کالایی نفت است.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، گواهی سپرده کالایی نفت باعث می‌شود عموم مردم با شکل نوین از پس‌انداز و سرمایه‌گذاری رو به رو باشند.
معاون وزیر نفت افزود: باوجود تلاش‌های فراوان در سال‌های گذشته این مهم به معنای یک بازار ملی و برای عموم مردم در ایران در دسترس نبوده است، اما با صدور گواهی سپرده کالایی نفت راه‌های دستیابی و بهره‌مندی از بازار ملی نفت جهت بهره‌مندی عموم مردم شکل خواهد گرفت به نحوی که مردم قادر هستند بخشی از دارایی‌های خود را به صورت اوراق بهادار با پشتوانه نفت نگهداری کرده و آن را در بازار شفاف بورس انرژی مورد داد و ستد قرار دهند.
وی گفت: ایران به راحتی این اوراق را می‌تواند در بازار داخلی ایجاد کند تا منجر به گشایش برای فروش نفت و کنترل تورم و ایجاد رونق اقتصادی در سطح کلان شود. زیرا ایران از ظرفیت بالای مخازن و ظرفیت بالای تولید نفت برخوردار است.
خجسته‌مهر اظهار کرد: نقدینگی بالایی در کشور وجود دارد که از آن می‌توان برای توسعه صنعت نفت استفاده کرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده