تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۳۱۳۶۵۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

راهکار‌های یک کارشناس برای خروج بازار فولاد از رکود شدید

‌می‌متالز - یک تحلیلگر اقتصادی گفت: بخشی از دلایل ایجاد رکود در این حوزه به دلیل نامشخص بودن وضعیت ساخت و ساز‌ها است که در این راستا، دولت باید ابتدا باید تکلیف خود را برای ساخت و ساز مسکن مشخص کند.

به گزارش می‌متالز، احمد جانجان با ارائه پیشنهاداتی برای پایان دادن به رکود شدید حاکم شده در بازار فولاد اظهار کرد: بخشی از دلایل ایجاد رکود در این حوزه به دلیل نامشخص بودن وضعیت ساخت و ساز‌ها است. در این راستا، دولت باید ابتدا باید تکلیف خود را برای ساخت و ساز مسکن مشخص کند.

وی در مثالی عنوان کرد: امروزه در یک متر مربع مسکن، حدود ۵۰ کیلوگرم آهن نیاز است و در یک خانه ۱۰۰ متری نیز به حدود ۵ هزار کیلوگرم آهن نیاز داریم. بر همین اساس، برای ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال، باید ۵ میلیون تن آهن تأمین کنیم. این درحالی است که در فروش میلگرد، تیرآهن و مواد فولادی مورد نیاز برای ساختمان، مازاد تقاضا نداریم.

این تحلیلگر اقتصادی معتقد است: با شرایط فعلی در فروش محصولات فولادی، قطعاً هم بازار مسکن و هم بازار فولاد همچنان در رکود به سر خواهند برد.

جانجان افزود: مسئولان و سیاست‌گذاران باید تمامی جوانب را در نظر بگیرند و عدد و محاسبات خود را در هوا نگویند. در این راستا، لازم است برای تصمیم‌گیری‌های درست، به تجربیات صنعتگران در این حوزه احترام بگذاریم.

وی در پایان با اشاره به سایر عوامل موثر در رکود فولاد، خاطرنشان کرد: علاوه بر تأمین فولاد، دولت باید به فکر چاره برای سیمان، کاشی، سرامیک و امثال آن باشد. طی فعال سه دولت که با دولت فعلی چهار دولت محسوب می‌شود، حدود ۱۷ سال است که مسکن مهر بنا شده و مسئولان برای تداوم آن و در نتیجه، خروج فولاد از رکود به دنبال راه چاره‌ای باشند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده