تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۳۱۳۷۱۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحقق وعده صادق دولت پایانی بر رکود صنعت فولاد ملایر

‌می‌متالز - زمانی که همه گمان می‌بردند عمر صنعت فولاد ملایر به پایان راه رسیده و گره کور این صنعت باز شدنی نیست، اما وعده صادق دولت مردمی و انقلابی سیزدهم ناجی شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر با تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن شمش فولاد و انواع میلگرد شد و در آستانه تولدی دوباره قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، صنعت فولاد ملایر که بی‌تردید می‌توان آن را یکی از ارکان مهم توسعه یافتگی در این شهرستان به شمار آورد، پس از گذران سال‌ها و روز‌های پُر افت و خیز، امروز به همت دولتمردان بار دیگر در مسیر رشد و توسعه قرار گرفت.

شاید احیای دوباره صنعت فولاد ملایر در شرایط سخت کنونی در حد یک معجزه بود، اما تدبیر دولت سیزدهم و همت بلند مدیران اجرایی استان و شهرستان بر آن شد تا بار دیگر تنور صنعت فولاد در ملایر گرم شود و در مسیر تولید قرار گیرد.

اوایل دهه ۸۰ فعالیت نخستین کارخانه ذوب آهن آلیاژی و احداث شهرک فولاد جعفری در جنوبی‌ترین شهر استان همدان آغاز و تولید سالانه ۱۰۰ هزار تُن شمش فولاد با اشتغالزایی بیش از ۴۰۰ نفر و همچنین شرکت نورد زاگرس با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تُن انواع میلگرد کلاف با اشتغالزایی ۱۵۰ نفر برای صنعت فولاد ملایر هدف‌گذاری شد.

زندگی دوباره ذوب آهن ملایر

شرکت ذوب آهن آلیاژی و شهرک فولاد جعفری به راه افتاد تا صنعت ملایر کفش آهنین بپوشد و پا به پای کشاورزی که قطب اصلی اقتصادی و منبع نیمی از درآمد‌های مردم شهر است، مسیر توسعه این منطقه را هموارتر کند.

بین سال‌های ۸۷ و ۸۸ به واسطه نوسانات قیمت در بازار آهن و فولاد، کمبود نقدینگی، مواد اولیه و سرمایه در گردش و برخی سوء مدیریت‌ها، آهنگ رشد و توسعه این صنعت کُند شد، تا جایی که اوایل سال ۹۰ صنعت فولاد ملایر به دلیل مشکلات عدیده به ویژه بدهی‌های بانکی رو به تعطیلی گذاشت، مشکلاتی که اگرچه با وجود پیگیری‌های مکرر مسوولان وقت و معرفی این واحد بزرگ صنعتی در ستاد تسهیل استان و کشور، اما تا امروز نیز ادامه‌دار شده است.

این نکته، اما قابل ذکر است که سال ۱۳۹۶ پس از تعطیلی و رکود پنج ساله شرکت ذوب آهن، با پیگیری‌های مسوولان وقت و ورود سرمایه‌گذار جدید، جان دوباره به خاک مرده فولاد ملایر بازگشت و امیدوارانه در راه تولید و اشتغال گام نهاد.

گویا زخم‌های عمیقی که بیش از ۲ دهه بر پیکره غول آهنی ملایر نشسته است، به این سادگی قابل درمان نبود، از آنجا که از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ تیم مدیریتی جدید با عقد قراردادی در چندین بند با مالک اصلی شرکت، بیش از سه سال حیات صنعت فولاد ملایر را کج‌دار و مریز سر پا نگه داشتند و در این مدت بار‌ها مدیران آن بار‌ها از نبود سرمایه در گردش برای افزایش تولید و رسیدن به ظرفیت اسمی شرکت گلایه کردند.

اما نبود سرمایه در گردش تنها مشکل صنعت فولاد ملایر نبود و به گفته مالک اصلی شرکت، عدم اجرایی شدن تعهدات از سوی مدیریت جدید در قرارداد ۱۰ ساله‌ای که بین آن‌ها منعقد شد، موجب شد تا بار دیگر این صنعت از نفس بیفتد.

انگار بخت با صنعت فولاد ملایر یار نبود و بار دیگر تنور داغ این صنعت را دچار التهاب کرد و بالاخره با شکایت مالک اصلی و سرمایه‌گذار شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر در نیمه تابستان ۱۳۹۹ مدیریت جدید استعفای خود را اعلام و همراه با تیم خود بار سفر را بستند و از صنعت فولاد ملایر خداحافظی کردند، اما ورود مالک اصلی و پایه‌گذار این صنعت هم نتوانست نجات‌بخش غول آهنی ملایر باشد و مشکلات پشت مشکلات جمع شد تا به دولت سیزدهم رسید.

از آنجا که احیای واحد‌های تولیدی راکد و بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید، یکی از مهمترین سیاست‌هایی است که دولت سیزدهم در شرایط حساس امروز کشور برای آن برنامه‌ریزی کرده و با همه توان آن را دنبال می‌کند، در سایه حمایت‌ها و هدایت‌های مدیریت عالی استان همدان و شهرستان ملایر، نبض تپنده صنعت ملایر شروع به تپیدن کرد و تنور صنعت فولاد جهان شهر ملایر گرم شد.

در نهایت با پیگیری‌های مجدانه مدیریت عالی شهرستان ملایر و دیگر مسوولان و دست‌اندرکاران، برای همیشه مشکل صنعت فولاد حل شد و به قولی "استخوان از لای زخم این صنعت" بیرون کشیده شد" و شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر با برآورد هزینه‌ها و بدهی‌ها به سرمایه‌گذار جدیدی واگذار شد تا برای همیشه قصه پُر غصه این واحد بزرگ صنعتی به پایان برسد.

پیرو تلاش‌ها و پیگیری‌های چند ماهه فرماندار ویژه ملایر و مسوولان اجرایی، روز /شنبه/ با آغاز تست و راه‌اندازی مجدد خط تولید ذوب و نورد با ورود سرمایه‌گذار و مدیریت جدید این واحد بزرگ صنعتی، حیات دوباره به این صنعت بازگشت و دست‌اندرکاران این شهرستان نوید روز‌های روشنی برای صنعت فولاد ملایر می‌دهند.

شرح یک تلاش بی‌وقفه از احیای صنعت فولاد ملایر

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر در همین رابطه در حاشیه بازدید از شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر از احیای نفس‌های بریده صنعت فولاد ملایر خبر داد و گفت: با پیگیری‌های مستمر، شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر به چرخه تولید بازگشت.

"سلمان اسماعیلی" تاکید کرد: پیرو سیاست‌های دولت مردمی و انقلابی آیت‌الله رئیسی، پیگیری‌های لازم با حمایت‌های استاندار همدان، برای احیای شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر انجام شد.

وی افزود: شرکت ذوب و نورد آلیاژی ملایر بالغ بر ۲۰ سال سابقه تولید دارد که در روز‌های ابتدایی شروع به کار، تولید بالایی داشت.

فرماندار ویژه ملایر ادامه داد: رفته رفته این واحد بزرگ صنعتی با مشکلاتی مواجه شد و بدهی‌هایی که به بانک‌ها و دستگاه‌های خدمات‌رسان داشت و تعطیلی‌های مکرری که برای این واحد صورت گرفت، در نهایت یکی از چالش‌های بزرگ صنعتی استان و شهرستان شد.

اسماعیلی گفت: در راستای جشن بزرگ احیای واحد‌های تولیدی در نقاط مختلف کشور، شاهد یک نمونه از احیای واحد‌های تولیدی در شهرستان ملایر هستیم که صد‌ها میلیارد تومان قیمت روز این واحد است.

به گفته وی؛ به دلیل برخی اشکالاتی که در مجموعه فعالیت‌های این شرکت رخ داد، بدهی آخر آن با حسابرسی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شد.

معاون استاندار همدان بیان کرد: پیرو مشکلات ایجاد شده برای این واحد بزرگ صنعتی، در روز‌های آخر شاهد اعتراضات کارگران در سطح شهر بودیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: با تدابیر صورت گرفته و مجموعه اقدامات، هدایت‌ها و حمایت‌های استاندار همدان، در روز‌های اخیر شاهد تغییر مدیریت این شرکت بودیم و به طور قطع یکی از بهترین واحد‌های صنعتی کشور خواهد بود.

وی یادآور شد: با تلاش‌های صورت گرفته، یکی از سرمایه‌گذاران کشور در ملایر حاضر شد و مدیریت شرکت ذوب آهن را بر عهده گرفت و شاهد احیای این واحد هستیم.

فرماندار ویژه ملایر ابراز امیدواری کرد: با احیا و راه‌اندازی مجدد این واحد، محصولات باکیفیت در تُناژ بالا تولید و دوباره کارگران با حداکثر ظرفیت به کار بر می‌گردند و شاهد روز‌های خوب این صنعت بزرگ در ملایر خواهیم بود.

اسماعیلی با بیان اینکه از همین امروز تست و راه‌اندازی مجدد خط تولید این واحد آغاز شد، ادامه داد: مواد اولیه لازم برای تست و راه‌اندازی مجدد این واحد خریداری شده و به سرعت در هفته‌های آینده با حداکثر ظرفیت تولید خواهد کرد.

وی اظهار داشت: با سرمایه‌گذار جدید توافق کردیم که سرمایه‌گذاری مجدد برای طرح توسعه شکل گیرد و چند هزار میلیارد تومان برای طرح توسعه و تکمیل خط تولید سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

اسماعیلی تاکید کرد: با تمام توان در کنار سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان هستیم، آن‌ها نیز باید سهم خود را در رونق و توسعه تولید ایفا کنند.

۱۰۵ کارگر شرکت ذوب آهن به کار برگشتند

سرمایه‌گذار و مدیریت جدید شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر نیز با بیان اینکه سابقه فعالیت این مجتمع به ۲۰ سال پیش برمی‌گردد، گفت: در یکی ۲ هفته اخیر با خرید، فروش و توافقی که با مالک اصلی شرکت اتفاق افتاد، مدیریت و ادامه کار به مجموعه ما واگذار شد.

ساریخانی افزود: این مجموعه شامل واحد ذوب و نورد است که کلاف و میلگرد با ظرفیت اسمی ۲۰۰ هزار تُن در سال تولید می‌کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر این واحد کمتر از ظرفیت اسمی تولید می‌کند و در صدد هستیم به تولید اصلی و ظرفیت اسمی برسیم.

مدیریت جدید شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۵ نفر مجدد مشغول به کار شدند و در قسمت نورد به کار خود ادامه می‌دهند.

ساریخانی گفت: برنامه مدیریت جدید با حمایت مدیران استان و شهرستان ملایر این است که بتوانیم علاوه بر واحد‌های ذوب و نورد مجتمع، برنامه تولید آهن اسفنجی را نیز اجرایی کنیم.

طرح توسعه و تکمیل زنجیره تولید؛ هدفگذاری صنعت فولاد ملایر

وی ابراز امیدواری کرد: با برقرار شدن ارتباط با قسمت‌های بالادستی چرخه فولاد، بتوانیم زنجیره تولید فولاد از معدن تا محصول نهایی آهن را تکمیل کنیم.

ساریخانی در عین حال تکمیل زنجیره فولاد و ایجاد اشتغال پایدار در استان و شهرستان ملایر را هدف اصلی مجموعه عنوان کرد؛ و حالا غول آهنی ملایر که با عزم مردان آهنین پا در میدان تولید نهاده است، آینده‌ای درخشان را برای خود ترسیم کرده تا بتواند بار دیگر در صف رقبای خود در عرصه‌های داخلی و خارجی قرار گیرد و سهم عمده‌ای در رونق تولید و صادرات کشور داشته باشد.

شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر در ۲۵ کیلومتری مسیر ملایر به بروجرد واقع شده و سالانه قادر به تولید ۱۰۰ هزار تُن شمش فولاد و ۲۰۰ هزار تن انواع میلگرد در شرکت نورد زاگرس است.

شهرستان ملایر دارای هفت شهرک و نواحی صنعتی دولتی و خصوصی است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) همدان

عناوین برگزیده