تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۸
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۳۱۳۷۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مشکل اورانیوم جو بایدن

‌می‌متالز - رئیس جمهور جو بایدن ممکن است به زودی با یک سردرد سیاسی مربوط به اورانیوم و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پس از تصمیم خود برای محافظت از زمین‌های اطراف گرند کنیون در برابر استخراج معادن مواجه شود.

به گزارش می‌متالز، بایدن روز سه شنبه تقریباً یک میلیون هکتار زمین در اطراف گرند کنیون در آریزونا را به عنوان یک اثر ملی اعلام کرد. اقدامی که توسط شرکت‌های معدنی و برخی مورد انتقاد قرار گرفت.

منطقه اطراف این دره سرشار از ذخایر اورانیوم است که اکنون قابل استخراج نیست، این در حالی است که ایالات متحده به واردات اورانیوم ادامه می‌دهد و ممنوعیت واردات سوخت‌های فسیلی از روسیه در حال اجرا است.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) حدود ۱۴ درصد از کل واردات اورانیوم ایالات متحده از روسیه در سال ۲۰۲۱ بوده است که ۳۵ درصد از قزاقستان، ۱۵ درصد از کانادا و ۱۴ درصد دیگر از استرالیا بوده است.

به طور کلی، ایالات متحده ۹۵ درصد اورانیوم خود را از تعدادی از کشور‌ها از جمله روسیه، قزاقستان، کانادا و استرالیا وارد می‌کند. روسیه سومین منبع وارداتی اورانیوم آن است.

هیات تحریریه وال استریت ژورنال روز سه شنبه تصمیم رئیس جمهور را به شدت محکوم کرد و این اقدام را "هدیه‌ای به پوتین" خواند و اشاره کرد که نیروگاه‌های هسته‌ای ایالات متحده برای ۱۲ درصد سوخت خود به اورانیوم روسیه متکی هستند.

سردبیران محافظه‌کار نشنال ریویو نیز تصمیم بایدن را با عبارات مشابهی بیان کردند و روز چهارشنبه نوشتند که تصمیم رئیس‌جمهور «هدیه بزرگی به پوتین» بود.

شرکت‌های معدنی با اقدام بایدن و برخی از مردم محلی در مناطقی که ممکن است از استخراج اورانیوم بهره‌مند شوند، مخالف هستند.

اندی بیگز، نماینده آریزونا، نوشت: "بنای یادبود پیشنهادی بایدن در آریزونا فاقد عقل سلیم است و هدف آن راضی کردن طرفداران رادیکال محیط زیست است. این امر بزرگترین ذخایر اورانیوم ما را بدون دلیل مسدود می‌کند و وابستگی بیشتر به روسیه برای تامین انرژی را وادار می‌کند. زمان آن فرا رسیده است که بایدن آمریکا را در اولویت قرار دهد. "

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده