تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۳
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۳۱۳۹۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس در برزخ دلار

‌می‌متالز - بورس تهران بیست و دومین روز پنجمین ماه سال را کمی ناامیدکننده به‌پایان رساند. بازار روز‌های سختی را پشت‌سر می‌گذارد.

به گزارش می‌متالز، با انتشار و تکذیب اخبار گوناگون در روز‌های گذشته، توانی برای بازار باقی نمانده‌است. روز گذشته نیز بازار در بحبوحه اخبار مختلف سرخ‌پوش بود، به‌طوری‌که روز یکشنبه نماگر اصلی تالار شیشه‌ای حدود ۰۹/ ۰‌درصد ریزش داشت و در سطح یک‌میلیون و ۹۸۷‌هزار‌واحدی آرام گرفت. به‌نظر می‌رسد کانال یک‌میلیون و ۹۰۰‌هزار‌واحدی چنان به مذاق بازار خوش آمده که بازار به شکل عجیبی شیفته آن شده‌است. در این بین نماگر هموزن نیز که به مانند شاخص‌کل بورس تهران از سنجه‌های مهم بازار سرمایه محسوب می‌شوند، حدود ۲۹/ ۰‌درصد افت ارتفاع داشت و در محدوده ۶۹۱‌هزار و ۸۱۶‌واحدی قرارگرفت. روزگذشته بازار فرابورس نیز به مانند بازار بورس چندان جذاب نبود و شاخص‌کل فرابورس با افت ۰۸/ ۰‌درصدی بر سطح ۲۵‌هزار و ۷۵۲‌واحدی ایستاد. سه نماد «شپنا»، «شتران» و «خساپا» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل بورس تهران و نماد‌های «فجهان»، «انتخاب» و «خاور» بیشترین تاثیر را بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین «شهر»، «خودرو» و «خگستر» سه نماد پرتراکنش روز یکشنبه بازار سهام بودند.

روز یکشنبه نرخ ارز به روند نزولی چند‌روزه خود دست رد زد و افزایش محسوسی را تجربه کرد. همین اتفاق عاملی برای کاهش فشار فروش هیجانی در بین صنایع بود. همچنین روز گذشته مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در نامه‌ای خطاب به سه انجمن خودروسازان، موتورسیکلت سازان و دوچرخه سازان اعلام کرد که تمامی شرکت‌های خودروساز نیاز‌های ارزی خود را ترجیحا از طریق ارز صادرات خود و دیگران تامین کنند.

در این میان مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص روند این روز‌های بازار گفت: بازار سرمایه این روز‌ها در سردرگمی عجیبی فرو رفته است. در این بین روحیه لطیف بازار به‌شدت نسبت به انتشار اخبار حساس‌شده و در شرایط کنونی نسبت به اخبار مثبت و منفی واکنش عجیب و غریبی از خود نشان می‌دهد، به‌طوری‌که بازار سهام واکنش منفی به کاهش و افزایش نرخ ارز در دو روز گذشته از خود نشان داده‌است، از این‌رو می‌توان به این نتیجه نصفه و نیمه رسید‌که در شرایط کنونی بازار سهام، بازاری کاملا بی‌ثبات و ناپایدار شده و عوامل دیگری به غیر‌از عوامل بنیادی و تکنیکال بر حال این روز‌های بازار اثرگذار است. همچنین به دلیل افزایش نااطمینانی‌ها نسبت به آینده بازار، کوچ نقدینگی از بازار سهام قوت گرفته‌است. روز شنبه نیز صف‌های فروش هیجانی در گروه خودرویی تشکیل شد.

ترس سرمایه‌گذاران نسبت به وضعیت آتی این گروه و نامتوازن‌بودن قیمت سهام این صنایع از جمله عواملی است که سایه سنگینی بر شرکت‌های خودروسازی می‌اندازد. همچنین سیاستگذاری‌های یک بام و دوهوا، بزرگ‌ترین ضربه را به بازار سرمایه واردکرده است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود روند کم‌رمق کنونی برای روز‌های آینده نیز ادامه‌دار باشد. مادامی‌که سایه ترسی که ماه‌هاست بر فراز بازار خانه نشین‌شده، عزم سفر نکند، کمتر می‌توان روز‌های درخشانی را برای بازار سهام متصور بود.

همچنین برزو حق شناس، کارشناس بازار سرمایه پیرامون اوضاع و احوال بازار گفت: هفته گذشته اخبار مثبت بین‌المللی تاثیر بسزایی بر کاهش نرخ ارز داشت، به‌طوری‌که بازگشت نرخ ارز به کانال ۴۸‌هزار‌تومانی در نخستین روز هفته‌جاری موجب نزول ۴/ ۲‌درصدی شاخص‌کل بورس تهران و سرخ‌پوشی تابلو معاملاتی بازار سهام شد، با این‌وجود تنفس اسکناس آمریکایی در کانال ۴۸‌هزار‌تومانی دوام زیادی نداشت و روز گذشته نرخ ارز به ۴۹‌هزار و ۲۰۰‌تومان رسید. روز گذشته بازار به تناسب افزایش نرخ ارز روز متعادل‌تری را به‌ثبت رساند. در حال‌حاضر بورس تحت‌تاثیر ریسک‌های مهمی از جمله تغییر ناگهانی قوانین و نوسانات نرخ ارز است. در این بین نوسان قیمت سهام گروه خودرویی در دو روز گذشته را می‌توان به کاهش نرخ ارز و نامه وزارت صمت نسبت داد. تامین نیاز ارزی خودروسازان خود چالشی برای بازار و سرمایه‌گذاران بوده و سیاستگذاران باید با اهتمام بیشتری دست به سیاستگذاری بزنند.

همچنین با توجه به اینکه بخش‌اعظمی از بازار تحت‌تاثیر نوسانات نرخ ارز است، در پیش‌بینی روند آتی بازار سرمایه باید منتظر ماند و دید نرخ ارز چه روندی را در پیش خواهد گرفت.

نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه روند روز‌های اخیر بازار را این‌گونه تشریح کرد: توافق‌های بین‌المللی و مذاکراتی که در دولت سیزدهم دنبال شده، از جمله موضوعات تاثیرگذار بر شرایط اقتصادی و بازار‌های مالی است. روز پنج‌شنبه نیز انتشار اخباری پیرامون توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان و آزادسازی منابع بلوکه‌شدن ایران در کره، موجب کاهش نرخ ارز شده‌است، به‌طوری‌که با انتشار این اخبار نرخ ارز به کانال ۴۸‌هزار‌تومانی سلام مجدد هرچند کوتاهی کرد. کاهش ۶۰۰‌تومانی نرخ ارز موجب شد بازار سرمایه نخستین روز هفته سرخ فام و هیجانی باشد. روز یکشنبه اسکناس آمریکایی روند صعودی به خود گرفت و افزایش حدود ۴۵۰‌تومانی آن موجب تحریک گیرنده‌های بازار شد، از همین‌رو باوجودی که شاخص‌کل بورس تهران بیست و دومین روز مردادماه را با افت به پایان رساند، اما وضعیت پایدارتری بین صنایع حکفرما بود، از این‌رو پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم‌افت نرخ ارز در روز‌های آتی بازار شرایط متعادل‌تری را تجربه کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده