به گزارش می متالز، سید امیر اصغری در خصوص سامانه تدارکات الکترونیکی دولت یا سامانه ستاد(www.setadiran.ir) اظهار داشت: در این بازار الکترونیکی معاملاتی، وزارتخانهها، دستگاههای اجرایی مشمول قانون برگزاری مناقصات و سایر قوانین مالی و معاملاتی بخش عمومی بایستی با رعایت قانون تجارت الکترونیکی و قانون برگزاری مناقصات، معاملات خود را در این بستر انجام دهند. از سوی دیگر، تامینکنندگان کالا و خدمات کل کشور میتوانند با حضور در این معاملات از منافع مالی آن منتفع گردند.
مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت همچنین با اشاره به مزایای این سامانه گفت: ایجاد بستری شفاف جهت فسادزدایی انجام معاملات، با راه اندازی این سامانه، هم اکنون دولت این دانش را بطور کامل دارد که چه دستگاهی، چه معاملهای را با چه کسانی، تحت چه ضوابطی، در چه رقابتی، با چه شرایطی و در چه زمانی انجام داده است. بایستی اذعان نمود که دیجیتالیزه کردن فرآیندهای سنتی، نرخ فساد را صفر نمیکند اما ریسک انجام تخلف و فساد را کمینه میکند. به عبارتی، اگر تعمدی در انجام تخلف وجود داشته باشد، ردپاها به وضوح در سیستم میمانند. در نیمه نخست سال، شفاف سازی معاملات وزارت صنعت، معدن و تجارت در سامانه ستاد انجام شد؛ بدین گونه که تمامی معاملاتی که وزارت صمت و سازمانهای تابعه آن انجام میدهند و نصاب آنها از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالاتر است در این سامانه در قسمت پنل شفاف سازی معاملات قابل رویت است. در گام بعدی، در اسفند ۹۷، معاملات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اطلاع رسانی گردید. این روند به تدریج برای تمامی دستگاهها انجام خواهد گردید. بدیهی است که اگر دستگاهها، افزون بر چشم دستگاههای نظارتی همانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات کشور، چشم مردم را نیز نظارهگر انجام معاملات خود ببینند، نرخ انجام تخلف کمینه خواهد گردید. البته این اطلاع رسانی، شفافسازی پس از انجام تمامی مراحل در سامانه ستاد است و رسالت این سامانه بسیار بیشتر از اطلاعرسانی است.
وی ادامه داد:ایجاد یک بستر معاملاتی منصفانه برای رقابت تمامی تامین کنندگان کالا و خدمات در کل کشور یکی دیگر از مزایای این طرح است، سامانه ستاد بر بستر وب است؛ برای مثال برای تامین کنندگان جنوب کشور، این امکان فراهم است که پاسخگوی نیازمندیهای دستگاههای شمال کشور نیز باشند. لذا این امکان، میتواند موجب رونق کسب و کارهایی شود که شاید تا دیروز تنها پاسخگوی دستگاههای استان و یا شهر خود بودند و مساوات را در اختیار قرار میدهد.داده های پرارزشی در این سامانه برای استفاده در تصمیمات مدیریت کلان کشور وجود دارد. مبتنی بر این داده های عظیم و کاویدن بر روی آنها، برای مثال سازمان برنامه و بودجه کشور میتواند مبتنی بر هزینهکرد سال گذشته دستگاه و نهادهایی که از بودجه دولتی ارتزاق نموده اند، برآورد و تامین بودجه واقعی تری را در سال آینده جهت تخصیص در نظر گیرد یا برای مثال میتوان سیاست گذاریهای کلان پیرامون تولید یک کالای خاص، وارد نمودن آن یا خرید قطعی نمودن آن را بر مبنای داده های واقعی سامانه انجام داد.
اصغری افزود: ایجاد و حفظ محرمانگی از دیگر مزایای سامانه است. تمامی پاکات معامله از جمله پاکت ج مناقصات که مشتمل بر پیشنهادات مالی است، با استفاده از روشهای ترکیبی رمزنگاری متقارن و نامتقارن رمز میشوند و تنها توسط دستگاه معامله گزار و تنها در زمانی که بایستی این پاکات گشوده شوند، بازگشایی میشوند. افزون بر رمزنگاری، از امضای دیجیتال و مهرزمانی نیز بهره برده میشود که مشخص شود چه کسی بر روی چه سندی، چه زمانی مجوز چه کاری را داده است.
وی تصریح کرد: سامانه ستاد، یکی از بهترین گلوگاهها برای جلوگیری از معامله کالاهای خارجی دستگاههاست. هم اکنون تعامل خوبی با معاونت امور صنایع وزارت صمت شکل گرفته است و کالاهایی که آن معاونت به یقین برسد که بدیل و نظیر داخلی دارند و در سامانه ستاد نیز تامین کننده آن حضور دارد را مشخص کرده و ارسال میکنند تا در این سامانه، امکان معامله آنها غیرفعال شود.
امکان نظارت سیستمی برای دستگاههای نظارتی بر بستر این سامانه میسر شده است و همکاران عزیز در این دستگاهها میتوانند با ورود به سامانه، اطلاعات مورد نیاز برای مونیتورینگ و نظارت را مشاهده نمایند. اگر چه انطباق عملکرد سامانه با بندهای قانونی، فرآیند نظارت را تسهیل میکند.
اصغری همچنین پیرامون داده های آماری سامانه اشاره کرد و افزود: تاکنون بیش از ۵۸ هزارمیلیارد تومان تراکنش مالی(بیش از ۴۸ هزار میلیارد تومان مناقصه، قریب ۴ هزار میلیارد تومان مزایده و بیش از ۶ هزار میلیارد تومان خرید جزئی و متوسط) در این سامانه صورت گرفته است. در سامانه ستاد، تاکنون ۵۹۰۰ دستگاه اجرایی، ۸۰ هزار تامین کننده و بیش از ۲۵ هزار مزایده گر ثبت نام کرده اند و بیش از ۷۳۰ هزار معامله در گردش و نهایی شده در سامانه اجرا شده است.
وی افزود، از جمله اقداماتی که امیدواریم در ابتدای سال آتی شاهد به بار نشستن آن در سامانه ستاد باشیم عبارتند از:
ارتباط سیستمی با سامانه های سازمان برنامه و بودجه برای جلوگیری از تعدد ورود اطلاعات در سامانههای متفاوت و همچنین دریافت اطلاعات صلاحیت پیمانکاران و مشاوران بطور سیستمی از این سازمان
ارتباط سیستمی با بانک مرکزی برای احراز اصالت ضمانتنامههای بانکی که ارائه این سرویس، موجب تسهیل فرآیند برای دستگاهها و تامینکنندگان درحین معامله خواهد شد
فراهم نمودن امکان ثبت نام غیرحضوری مبتنی بر فراهم شدن وب سرویسهای هویتی ثبتاحوال، شاهکار، اتباع خارجی، کد پستی، مجوزها و … اکنون میتوان ثبتنام را بدون حضور تامینکنندگان به دفاتر ثبتنام انجام داد.
فراهم نمودن امکاناتی برای ورود شرکتهای حمل و نقل و تحویل اینترنتی که بتوانند سرویس حمل و نقل را برای برنده معاملات از مکان تامین کننده به دستگاه انجام دهند
اصغری افزود: اتاقهای بازرگانی، اتحادیهها و اصناف باید حضور پررنگ تری برای معرفی این سامانه به افراد زیرمجموعه خود داشته باشند تا دایره وسیع تری بتوانند از این بازار بزرگ به صورت منصفانه بهره مند شوند. در سالی که گذشت، جلسات بسیاری با روسای اتحادیه های متفاوت گذاشته شد تا تمامی این عزیزان بتوانند با اطلاعات بیشتری خود مفسر و تبیین کننده سامانه برای سایر زحمتکشان و عرضهکنندگان کالا و خدمات کل کشور باشند.