تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۲
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۱۴۳۲۷
سرویس خبر : انرژی
با نگرانی از وضعیت دو اقتصاد بزرگ جهان

نوسان قیمت جهانی نفت ادامه پیدا کرد

‌می‌متالز - نگرانی نسبت به آمار‌های اقتصادی چین و کند شدن قابل‌توجه رشد اقتصادی این کشور، در کنار نگرانی نسبت به افزایش دوباره نرخ بهره در آمریکا و کاهش تقاضای نفت از سوی دو اقتصاد بزرگ جهان باعث ایجاد نوسان در قیمت نفت شده است.

به گزارش می‌متالز، در ساعات اولیه روز پنجشنبه بهای معاملاتی آتی نفت برنت پس از کاهش اولیه ۰٫۵ درصدی به ۸۳٫۴۵ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس هم با ۸ سنت کاهش باقیمت ۷۹٫۳ دلار معامله شد.

به گفته اقتصاددانان، نگرانی‌ها بابت وضعیت اقتصادی چین و احساس ریسک شدید در وال‌استریت نسبت به‌احتمال افزایش دوباره نرخ بهره بر بازار‌های نفت فشار وارد کرده است و هم‌زمان قوی بودن دلار این فشار را تقویت کرده است؛ زیرا معامله‌کنندگان نفت علاوه بر اطلاعات اقتصادی چین و سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور، داده‌های موجودی نفت آمریکا را هم از نزدیک تحت نظر دارند، زیرا تولیدکنندگان نفت آمریکایی ممکن است برای افزایش سهم خود در بازار در بحبوحه کاهش تولید نفت از سوی اعضای اوپک پلاس، ممکن است تولید خود را افزایش دهند.

در چین، پرداخت‌های به تعویق افتاده روی محصولات سرمایه‌گذاری توسط یک شرکت بزرگ و معتبر چینی و سقوط قیمت مسکن باعث افزایش نگرانی‌ها نسبت به بحران مسکن چین و کندتر شدن اقتصاد این کشور شده است.

بانک مرکزی چین به شکلی غیرمنتظره نرخ‌های کلیدی را برای دومین بار طی ۳ ماه اخیر کاهش داد، اما اقتصاددانان نگران‌اند که این اقدامات برای متوقف کردن کندی شدید اقتصاد چین کافی نباشد.

دقایقی پس از برگزاری نشست ماه جولای بانک مرکزی آمریکا، قیمت جهانی نفت باری دیگر دچار نوسان شد، زیرا برگزاری این نشست نشان داد مقامات بانک مرکزی این کشور تمایل قوی نسبت به افزایش نرخ بهره از خود نشان دادند، زیرا برای آن‌ها مبارزه با تورم همچنان در اولویت قرار دارد.

افزایش نرخ بهره در آمریکا هزینه‌های استقراض را برای شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان افزایش خواهد داد و می‌تواند رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت را کاهش دهد. ازاین‌رو است که نگرانی نسبت به تداوم افزایش نرخ بهره و کندی رشد اقتصادی در دو اقتصاد بزرگ جهان بلافاصله بر بازار نفت اثر می‌گذارد.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده