تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۰۳
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۱۴۳۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت دلار تحت تاثیر اخبار سیاسی/ دلار در کانال ۴۸ هزار تومانی می‌ماند؟

‌می‌متالز - قیمت دلار، دیروز روند کاهشی داشت و بعد از یک هفته وارد کانال ۴۸ هزار تومانی شد. تا پایان معاملات نیز در همین کانال نوسان داشت؛ از میانه‌های روز، روند افزایشی به خود گرفت و به کانال ۴۹ هزار تومانی نزدیک شد. ارز آمریکایی در هفته‌ای که رو به پایان است، بازدهی منفی داشت. آیا این روند ادامه می‌یابد؟

به گزارش می‌متالز، قیمت دلار در روز پنجشنبه ۲۶ مرداد، وارد کانال ۴۸ هزار تومانی شد. دیروز، معاملات در محدوده قیمتی ۴۸ هزار و ۸۵۸ تومان انجام می‌شد. در آخرین روز کاری هفته، شروع نرخ ارز با قیمت ۴۸ هزار و ۸۹۶ تومان بود. همچنین ۴۸ هزار و ۹۴۷ تومان بیشترین مقدار و ۴۸ هزار و ۷۱۷ تومان، کمترین رقمی بود که برای قیمت دلار به ثبت رسید. دلار تا میانه‌های روز روند کاهشی داشت و در ادامه افزایشی شد، اما تا پایان معاملات نتوانست به کانال ۴۹ هزار تومانی بازگردد.

این در حالی است که بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، دیروز پنجشنبه، شروع معاملات بازار ارز با قیمت ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان بود. کف و سقف قیمت دلار نیز ۴۸ هزار و ۹۳۰ تومان و ۴۹ هزار و ۷۸۰ تومان به ثبت رسید. آخرین معامله غیرقانونی پشت خطی هم با قیمت ۴۸ هزار و ۹۲۰ تومان انجام شد.

دلار در هفته‌ای که رو به پایان است، بازدهی منفی داشت و با کاهش ۷۰۰ تومانی در طول هفته، معادل ۱/۴۱ درصد از ارزش خود را از دست داد.

پیش‌بینی‌ها از قیمت دلار

بازارسازدر مدت اخیر تلاش کرده است که با سرکوب قیمتی در بازار، قیمت دلار را کنترل کند. برخی کارشناسان معتقدند که در صورت ادامه این روند و همچنین انتشار اخبار مثبت سیاسی، احتمال کاهش قیمت دلار تا ۴۷ هزار تومان وجود دارد، اما در صورتی که اتفاق مشخصی در حوزه سیاست خارجی رخ ندهد، شاخص‌ها و واقعیت‌های کلان اقتصادی ممکن است نرخ ارز را به کانال ۵۰ هزار تومانی بازگرداند.

در روز‌های اخیر، انتشار اخباری در مورد تداوم تنش‌زدایی منطقه‌ای و سفر وزیر امور خارجه ایران به عربستان از یک سو و انتشار داده‌هایی در مورد افزایش صادرات نفت کشور، معامله‌گران را به شرایط سیاسی امیدوار کرده و باعث بازگشت دلار به کانال ۴۸ هزار تومانی شده است.

 حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور دیدار و گفتگو با مقامات عربستان سعودی به این کشور سفر کرده، ساعاتی پیش وارد شهر جده شد. او قرار است در این شهر با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار و گفتگو کند. روز گذشته نیز امیرعبداللهیان در ریاض، با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی مذاکره داشت. او در توئیتر، دیدار خود با فیصل بن فرحان ⁩را ثمربخش توصیف کرد. اما با توجه به اینکه، روز گذشته، بار دیگر قیمت دلار روند افزایشی به خود گرفت و به مرز کانال ۴۹ هزار تومانی بازگشت، امکان اینکه اثر این اخبار موقت باشد وجود دارد.

کارشناسان اقتصادی همواره بر اثر کوتاه‌مدت خبردرمانی‌ها اشاره می‌کنند و معتقدند در صورتی که قیمت دلار با خبردرمانی ارزان‌تر شود، به زیر ارزش و عدد واقعی خود می‌رود. در آن صورت، فعالان اقتصادی برای خرید دلار هجوم می‌آورند و نمی‌گذارند دلار پایین ارزش بماند. اما در حال حاضر به نظر می‌رسد بازارساز با توجه به شرایط موجود، توانایی سرکوب قیمتی دلار را دارد و احتمالا ارز آمریکایی در کانال ۴۸ و ۴۹ هزار تومانی نوسان داشته باشد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده