تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۰۸
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۳۱۴۶۵۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

اختلاف قیمت لاماری ایما از کارخانه تا بازار چقدر کاهش یافت؟

‌می‌متالز - لاماری ایما یکی از کراس‌اوور‌های مونتاژی محبوب کشور به شمار می‌رود که پس از مصوبه شورای رقابت حاشیه‌های زیادی بر سر قیمت‌گذاری این خودرو به وجود آمد.

به گزارش می‌متالز، لاماری ایما از همان ابتدای ورود به بازار کشور، حاشیه‌های بسیاری بر سر قیمت‌گذاری داشت. تا جایی که تعیین نرخ این خودرو توسط شورای رقابت تا ۱۷ تیرماه ۱۴۰۲ به طول انجامید.

امروز ۳۰ مرداد ۱۴۰۲، لاماری ایما در بازار آزاد با قیمت یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که نرخ مصوب شورای رقابت، حدود یک میلیارد و ۲۰۱ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

البته به تصمیم خودروساز، روی نرخ‌های اعلامی شورای رقابت حدود ۱۳ الی ۱۶ درصد، به دلیل بیمه و مالیات و … افزوده می‌شود که حتی با احتساب حداکثر نرخ ۱۶ درصدی، قیمت نهایی فروش خودرو باید حدود یک میلیارد و ۳۹۳ میلیون تومان خواهد بود. درحالی که نرخ فروش کارخانه لاماری ایما، یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان اعلام شده که اگر ثابت شود شرکت آرین پارس موتور با این نرخ به فروش می‌رساند، به معنی تخلف آشکار این شرکت است؛ بنابراین اختلاف قیمت فعلی کارخانه و بازار این خودرو با احتساب ۱۶ درصد بالاتر از نرخ مصوب شورای رقابت، حدود ۳۷۳ میلیون تومان خواهد بود.

افت ۳۵۵ میلیون تومانی لاماری ایما از ابتدای سال

با نگاه به تغییرات قیمتی لاماری ایما از آغاز سال، می‌توان متوجه شد که این خودرو با افت ۴۵۰ میلیون تومانی از ۱۴ فروردین ماه که آغاز روند معاملات بود، روبه رو است.

اختلاف قیمت لاماری ایما از کارخانه تا بازار چقدر کاهش یافت؟

با نگاه به روند معاملات لاماری از ابتدای سال، این خودرو نیز همانند کلیت بازار، وضعیت نزولی داشته و اگر بخواهیم تغییرات قیمتی آن را از سقف معاملات خود بررسی کنیم، می‌توان متوجه شد که لاماری ایما اواخر فروردین ماه ۱۴۰۲ تا نرخ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، بالا رفته بود؛ بنابراین کراس‌اوور تولیدی آرین پارس موتور تا به امروز، ۸۷۰ میلیون تومان ارزان‌تر شده که افت چشم‌گیری به شمار می‌رود.

معرفی اجمالی لاماری ایما

دانگ‌فنگ T۵EVO که با نام لاماری ایما در داخل کشور عرضه شد، در سال ۲۰۲۱ وارد بازار چین شده و به‌نوعی می‌توان آن‌را یکی از جدیدترین خودرو‌هایی دانست که با فاصله کم، شاهد حضورش در بازار داخل کشور نیز هستیم.

لاماری از یک پیشرانه چهارسیلندر با حجم ۱.۵ لیتری TGDI و استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهره می‌برد که حداکثر ۱۹۵ اسب‌بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این قدرت تولیدی به کمک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه تر، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

از جمله آپشن‌های این خودرو می‌توان به کروزکنترل، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، کنترل کشش و پایداری، سنسور دنده عقب، سنسور فشار باد تایر، دوربین دنده عقب، ترمز کمکی، ترمزپارک برقی، فرمان برقی حساس به سرعت، ایربگ‌های جانبی جلو و ایربگ پرده‌ای، ورود و استارت بدون کلید و سانروف اشاره کرد. این امکانات برای خودروی مونتاژی با قیمت فوق، قابل قبول نیست.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده