تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۱۱
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۳۱۴۶۹۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

واکنش امیری به ابهامات فرمول قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا/ دلایل آزاد شدن مشروط خرید آهن اسفنجی برای تجار

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: در ابتدا محصول در بورس کالا طبق بهین یاب با سقف آزاد عرضه شود و اگر مازاد داشت برای اینکه واحد‌های تولیدی در تامین هزینه‌ها مشکلی نداشته باشند، به صورت مچینگ اقدام به فروش داشته باشند.

به گزارش می‌متالز، فعالان بازار فولاد خواستار شفاف سازی بورس کالا درباره فرمول قیمت‌گذاری اخیر محصولات فولادی به ویژه شمش بلوم در این بورس شدند.

آن ها می‌گویند: در چند وقت اخیر که نه قیمت‌های جهانی تغییرات محسوسی داشته و نه قیمت‌های داخلی با تغییرات قابل توجهی مواجه شده‌اند، دلیل کاهش یا افزایش قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا در این مدت چه بوده است؟

با توجه به اهمیت موضوع به سراغ سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت رفت و از او درباره ابهامات مطرح درباره فرمول قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا پرسید که او پاسخ داد: قیمت‌ها مانند سابق براساس عرضه و تقاضایی که در بورس صورت می‌گیرد، تعیین می‌شود. طبیعی است که اگر محصولی با تقاضای زیادی روبرو شود، افزایش قیمت را تجربه کند.

در ادامه از دلایل بخشنامه اخیر بورس کالا مبنی بر آزاد شدن مشروط خرید آهن اسفنجی برای تجار با موافقت وزارت صمت پرسیدم که امیری در پاسخ به این پرسش با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار آرامش در بازار حاکم است، اظهار داشت: شرایط خرید از مازاد عرضه محصول آهن اسفنجی از سوی وزارت صمت به بورس کالا ابلاغ شده است.

وی توضیح داد: به دلیل اینکه این محصول باید در شرایط خاص با دمای مناسبی نگهداری شود تا درصد از بین رفتن این محصول کاهش یابد و در مرحله بعد به دلیل اینکه از ۱۷۸ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده در بورس کالا ۷۸ هزار تن از این محصول به معامله نرسید، وزارت صمت تصمیم به آزادسازی مشروط این محصول را گرفت.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با تاکید بر اینکه مازاد این محصول در مچینگ عرضه خواهد شد، خاطر نشان کرد: در ابتدا محصول در بورس کالا طبق بهین یاب با سقف آزاد عرضه شود و اگر مازاد داشت برای اینکه واحد‌های تولیدی در تامین هزینه‌ها مشکلی نداشته باشند، به صورت مچینگ اقدام به فروش داشته باشند.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده