تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۳۱۴۳۳۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

تولید محصولات فولادی در گرو رونق بازار مسکن

‌می‌متالز - تولید فولاد در چین طی ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۱.۳ درصد کاهش پیدا کرد با این حال داده‌های Mysteel نشان می‌دهد رکود بخش مسکن باعث شده تا فولادسازان چینی آماده کاهش کوتاه مدت تولید باشند تا از ریزش بیشتر قیمت‌ها در بازار فولاد جلوگیری کنند. ریزش قیمت محصولات فولادی در طول ماه‌های گذشته بسیاری از تولیدکنندگان داخلی را نیز تحت فشار قرار داده است.

به گزارش می‌متالز، با وجود رشد مقطعی قیمت سنگ آهن و محصولات فولادی، داده‌های Mysteel نشان می‌دهد تولیدکنندگان چینی در حال تلاش برای کاهش تولید فولاد در کوتاه‌مدت هستند. پس از انتشار داده‌های ضعیف از اقتصاد چین و کاهش قیمت مسکن در این کشور تحلیلگران از احتمال ریزش بیشتر قیمت محصولات فولادی در بازار‌های جهانی گفتند. چین در ابتدای سال ۲۰۲۳ وعده رشد اقتصادی ۵ درصدی داد، ولی داده‌های اقتصادی این کشور ماه به ماه بدتر شد، ضمن اینکه بخش ساخت و ساز در چین به عنوان یکی از بزرگترین متقاضیان فلزات، در رکود سنگینی به سر می‌برد و تلاش دولت‌مردان برای حمایت از آن تاکنون بی‌نتیجه مانده است. چین در آخرین بسته حمایتی خود برای تحریک بخش تقاضا نرخ بهره را کاهش داد. استراتژیست ANZ در این‌باره می‌گوید: ضعف مداوم در بخش املاک همچنان باد مخالف برای بازار فولاد و سنگ آهن است. با این وجود، کاهش نرخ وام‌های یکساله به ۲.۵ درصد، امید به ثبات در بازار املاک را افزایش داد.

قیمت بسیاری از فلزات و محصولات فولادی در ریزشی‌های متوالی یکی دو سال گذشته اکنون به سطوح بسیار مهمی رسیده است و از دست رفتن این سطوح تولیدکنندگان فولاد جهان را تحت فشار کم سابقه‌ای قرار می‌دهد. به همین دلیل براساس داده‌های Mysteel تولیدکنندگان چینی در تلاش برای کاهش تولیدات خود هستند. اگرچه رویترز در گزارشی مدعی شد کاهش تولید فولادسازان چین توسط دولت به آن‌ها توصیه شده است.

به گزارش worldsteel چین در ماه ژوئن ۹۱.۱ میلیون تن فولاد تولید کرد. این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۴ درصد افزایش یافته است. تلاش چینی‌ها برای کاهش تولید فولاد در حالی اتفاق می‌افتد که آن‌ها در ۶ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۳ درصد فولاد بیشتری تولید کرده‌اند. چین بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان است. روند تولید فولاد در ایران نیز به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جهان روند صعودی دارد. تولیدکنندگان ایرانی در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۸ درصد فولاد بیشتری تولید کرده‌اند.

کاهش قیمت محصولات فولادی ناشی از رکود بخش مسکن چین دامن‌گیر محصولات تولیدی ایران نیز شده است. اسلب صادراتی ایران به قیمتی کمتر از ۴۵۰ دلار به ازای هر تن سقوط کرد، هر تن میلگرد صادراتی ایران کمتر از ۵۰۰ دلار معامله می‌شود و شمش فولاد صادراتی ایران در مردادماه به پایین‌ترین قیمت در سال ۲۰۲۳ رسید. آمار‌ها نشان می‌دهد ذخایر محصولات فولادی صادراتی ایران در طول ماه‌های گذشته صعودی بود. در چین نیز ذخایر میلگرد قبل از شروع ماه آگوست نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد رشد داشت و اکنون همه منتظر رونق بخش ساخت و ساز در چین هستند تا شاید قیمت‌ها در بازار فولاد تقویت شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده