تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۵۷
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۱۵۴۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فنی‌ها می‌گویند بازارساز کف دلار را گرفته

‌می‌متالز - قیمت دلار هرات در ۴۹ هزار تومان شروع به کار کرد و تا قبل از نرخ‌دهی درهم تا ۴۹ هزار و ۱۵۰ تومان افزایش داشت و بعد از آغاز به کار درهم نزولی شد و کانال ۴۹ هزار را از دست داد. بازار ارز هرات در نیمه دوم بازار شنبه به کاهشش ادامه داد و به حمایت ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان برخورد و حمایت شد. ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان سد کاهش محکمی شده که قیمت دلار هفته گذشته هم در از دادنش ناتوان بود.

به گزارش می‌متالز، اولین قیمت درهم در روز شنبه با گپ منفی ۵۰ تومانی بود و در ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان شروع شد. قیمت درهم با کاهش به ۱۳ هزار و ۵۱۰ تومان رسید. هفته گذشته اولین بازاری که شروع به افزایش کرد قیمت سکه بود و پس از این افزایش بازار ارز هم با سکه همراه شد. در روز جمعه هم سکه فردایی با کاهش کانال ۲۸ میلیون را از دست داد و معامله‌گران تصور می‌کردند بازار کاهشی خواهد بود. قیمت سکه در بازار شنبه افت داشت و ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود، گروهی از معامله‌گران با جو کاهش سکه حواله به زیر مرز حمایت می‌گفتند سکه پودر شد.

این در حالی بود که سکه رفاه بیشتر از همه کاهش داشت و از ۲۸ میلیون تا ۲۷ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان پایین آمد. نکته سکه این بود که فاصله خرید و فروش به ۶۰۰ هزار تومان رسید که نشان از نااطمینانی دارد.

در روز جمعه دو خبر سیاسی به بازار مخابره شد. اولی ادعای بلومبرگ مبنی بر اینکه ایران و آمریکا اگرچه هنوز در مورد برنامه هسته‌ای با یکدیگر فاصله زیادی دارند، اما به نظر می‌رسد بر سر ورود نفت ایران به بازار جهانی به توافق رسیده‌اند. در روز شنبه خبرگزاری فارس این خبر را تکذیب کرد. خبر دومی که در روز جمعه دست به دست می‌شد پیوستن ایران به بریکس بود. صحبت‌ها و تحلیل‌های زیادی درمورد بریکس در بازار بود. اما در مخلص‌کلام می‌گفتند باتوجه به بی‌اثر بودن این خبر در قیمت دلار، بازار منتظر اتفاقات سیاسی مهمتری است؛ مثل پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف.

خبر چشم‌انداز میان‌مدت ایران از منظر بانک جهانی در روز شنبه مورد توجه معامله‌گران بود. سه مورد از پیش‌بینی بانک جهانی این بود؛ ۱- تشدید تنش‌های اجتماعی و اعتصابات در تولید. ۲- کاهش بارش و خشکسالی مکرر و تاثیر آن بر تولید، کشاورزی، اشتغال و امنیت غذایی. ۳- افزایش تقاضای انرژی به دلیل افزایش گرما و کاهش عرضه انرژی به دلیل کمبود باران و تاثیر منفی بر تولید.

در کنار این خبر وزیر اقتصاد دو وعده داد. یکی اینکه تا روز یکشنبه اخبار خوبی که برای صنایع بورسی کشور وجود دارد، ارائه خواهیم کرد. وعده دوم وزیر اقتصاد این بود که گشایش‌های بین‌المللی یکی پس از دیگری در راه است.

یک تحلیل جالب در بازار بود در مورد اینکه چه وقت بازار دلار به روند صعودی در بلندمدت برمی‌گردد؟ در این تحلیل گفته شده زمانی‌که قیمت بیت‌کوین به سمت کف حرکت کرد در آن نقطه می‌توانیم شاهد حرکت افزایش دلار باشیم. یک به این دلیل که در ریزش بیت‌کوین اکثرا خریدار تتر می‌شوند. دلیل دوم این بود که معامله‌گران از این بازار خارج می‌شوند و به سمت ارز و سکه می‌آیند.

 فنی‌ها معتقدند این که با خبر‌های مثبت، قیمت دلار نمی‌تواند کف ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان را بشکند و زیرش تثبیت بدهد نشان از این دارد که بازارساز نمی‌خواهد در زمان فعلی نرخ بیشتر از این بریزد و کف را بسته است. اگر قیمت سکه حمایت ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را از دست بدهد حمایت مهم بعدی ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که بازار می‌تواند آنجا برای روند تصمیم‌گیری کند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده