تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۲۱۵۱۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سکه به محدوده حساس رسید

سیگنال حمایتی در بازار دلار

‌می‌متالز - در دومین روز هفته، سکه و دلار در دو مسیر متفاوت حرکت کردند. در ابتدای روز یکشنبه، دلار دچار افت قیمت شد،، ولی در نزدیکی محدوده ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی مورد حمایت خریداران واقع شد و پس از آن، توانست خود را به بالای محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان برساند. ساعت ۳ بعدازظهر دیروز، اسکناس آمریکایی در بازار با قیمت ۲۳ هزار و ۸۳۰ تومان مورد معامله قرار گرفت که افزایشی ۳۰تومانی را نسبت به روز شنبه نشان می‌داد.

به گزارش می‌متالز، به گفته فعالان، بازار پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری به صورت هیجانی در مسیر نزولی قرار گرفت، ولی از روز یکشنبه به فضای طبیعی بازگشت و دیگر خبری از فروشندگان زیادی در بازار نبود. به گفته فعالان، معامله‌گران در شرایط کنونی بیشتر در انتظار مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای هستند. برخی معامله‌گران با توجه به صحبت‌های مقام‌های ایران مبنی بر در دسترس بودن توافق، سعی می‌کنند با احتیاط اقدام به خرید و فروش کنند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه اخیرا عنوان کرده بود امکان رسیدن به توافق هسته‌ای تا کمتر از یک ماه دیگر وجود دارد.

خطر برگشت سفته‌بازان دلار

به گفته برخی فعالان، در صورتی که تا یک ماه آینده توافقی صورت نگیرد، دلار دچار رشد کوتاه‌مدت خواهد شد. در واقع از نگاه آنها، پس از استقرار دولت بعد، مدت زمانی برای تعیین وزرا به طول خواهد انجامید و احتمالا دولت جدید نیز برای انجام مذاکرات نیاز به مدت زمانی مشخص خواهد داشت. به این ترتیب، مذاکرات تا انتهای شهریور نیز شرایط دشواری برای رسیدن به یک توافق خواهد داشت و این عامل می‌تواند، دیدگاه‌های معامله‌گران کوتاه‌مدت را تحت‌تاثیر قرار دهد.

حمایت بلند‌مدت قیمت دلار

گروهی از فعالان باور دارند، واردکنندگان خرید‌های خود را به بعد از انتخابات موکول کرده بودند. با ورود تقاضای این عده، احتمال رشد قیمت دلار وجود خواهد داشت. این در حالی است که شماری از معامله‌گران همچنان باور دارند، هر چقدر احتمال لغو تحریم‌ها بیشتر شود، میزان فروش‌ها در بازار بیشتر خواهد شد و قیمت دلار در یک سرازیری بار دیگر به سوی حمایت ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومانی حرکت خواهد کرد. دلار در سال‌جاری یک بار به حمایت ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومانی برخورد کرد، ولی پس از آن توانست با سرعت قابل‌توجهی در مسیر صعودی قرار بگیرد.

سکه مخالف دلار حرکت کرد

برخلاف افزایش قیمت دلار، سکه در مسیر نزولی قرار گرفت و با از دست دادن کانال ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به قیمت ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید. این قیمت ۵۰هزار تومان پایین‌تر از روز شنبه بود و موجب شد بازار به حمایت حساس ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی نزدیک شود. تحلیلگران فنی باور دارند در صورتی که سکه حمایت ۱۰ میلیون و۲۰۰ هزار تومانی را از دست بدهد، شرایط نزول تا محدوده ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فراهم خواهد شد. به گفته فعالان، اگر امروز بهای طلای جهانی به زیر حمایت هزار و ۷۵۰ دلاری برود، نزول سکه تندتر خواهد شد و احتمال از دست رفتن مرز ۱۰ میلیون تومانی بسیار بالا خواهد رفت.

ارزش ذاتی سکه دیروز زیر مرز ۱۰ میلیون تومان قرار داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که قیمت دلار به بالای مرز ۲۴ هزار تومانی بازگردد، ارزش ذاتی سکه نیز بیشتر از ۱۰ میلیون تومان خواهد شد. افزایش ارزش ذاتی سکه، تمایل خریداران را برای برگشت به بازار بیشتر خواهد کرد و ممکن است زمینه‌ساز افزایش معنادار قیمت فلز گرانبهای داخلی شود. به گفته برخی فعالان، تا زمانی که ارزش ذاتی سکه زیر مرز ۱۰ میلیون تومانی قرار دارد، احتمال افزایش فعالیت فروشندگان و افت بیشتر نرخ بازاری سکه وجود خواهد داشت.

همچنین به اعتقاد شماری از معامله‌گران، در صورتی که دلار طی روز‌های بعدی افزایش خاصی را تجربه نکند، سطح فروش‌ها در بازار سکه به شکل قابل‌توجهی بالا خواهد رفت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده