تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۷
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۵۳۹۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نوسانات قیمت درهم/ در بازار درهم سرمایه‌گذاری کنیم یا نه؟

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار‌های مالی گفت: به دلیل تاثیر دلار روی درهم، سرمایه‌گذاری روی دلار و درهم چندان تفاوتی در سودآوری با هم ندارد. پیش‌بینی قیمت درهم نیز همین گونه است و باید دید در آینده چه اتفاقاتی برای نرخ دلار خواهد افتاد.

به گزارش می‌متالز، مسعود دانشمند، کارشناس بازار‌های مالی درخصوص نوسان در بازار درهم گفت: نوسانات قیمت درهم کاملا متاثر از قیمت دلار است. ممکن است درهم تاثیر خیلی روی دلار داشته باشد، ولی به‌طور کلی با افزایش و یا کاهش قیمت دلار نرخ درهم نیز جابه‌جا می‌شود. درحال حاضر نیز در بازار دبی هرچقدر درهم داشته باشید معادل آن دلار می‌دهند و بالعکس.

او درمورد سرمایه‌گذاری روی درهم ادامه داد: به دلیل این تاثیر دلار بر روی درهم، سرمایه‌گذاری روی دلار و درهم چندان تفاوتی در سودآوری با هم ندارد. پیش‌بینی قیمت درهم نیز همین گونه است و باید دید در آینده چه اتفاقاتی برای نرخ دلار خواهد افتاد.

دانشمند درباره پیش‌بینی خود از نرخ دلار بیان کرد: اگر توافقات وین اتفاق بیفتد دلار تا کانال ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند، اگر توافقات به جایی نرسد بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت. همچنین اگر تا پایان فروردین‌ماه نیز احیای برجام انجام نشود نرخ دلار بین ۳۰ تا ۳۵ هزار بالا می‌رود.

این کارشناس بازار‌های مالی گفت: به‌نظر می‌رسد اگر دولت ارز مداخله‌ای وارد بازار نکند نرخ دلار به بالای ۳۰ هزار تومان می‌رود، درحال حاضر میزان عرضه و تقاضا در بازار در تعادل نیست. اشتهای بازار بالای ۲۰ میلیارد دلار است.

اما بازار ارز در کوتاه و میان‌مدت به چه سمتی می‌رود؟

تاثیر سیاست‌های انقباضی دولت بر قیمت دلار

امیرحسین نام‌آور، دیگر کارشناس بازار‌های مالی معتقد است این موضوع تحت‌تاثیر متغیر‌های کلان اقتصادی و مذاکرات وین قرار دارد.

او توضیح می‌دهد: سیاست‌های دولت در مورد متغیر‌های اقتصادی کلان در بودجه نمایان است و به نظر می‌رسد بیشتر انقباضی باشند. این سیاست‌ها تاحدودی سرعت رشد هیجانی نرخ ارز را کاهش می‌دهند.

کف و سقف نرخ ارز

نام‌آور، متغیر مهم دیگر را در تعیین رفتار دلار، سیاست خارجی کشور می‌داند و می‌افزاید: در صورت احیای برجام، اعتبار کشور افزایش پیدا می‌کند، اما در مورد این موضوع اکنون ابهاماتی وجود دارد.

او ادامه می‌دهد: در کوتاه‌مدت دو سناریو برای قیمت دلار قابل پیش‌بینی است. در شرایط پرابهام کنونی، کف هدف دلار می‌تواند نرخ ۲۵ هزار و سقف آن، ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان باشد. در صورت حصول توافق، قیمت ارز می‌تواند تا حدود ۲۴ هزار تومان کاهش یابد.

این کارشناس بازار‌های مالی می‌گوید: در صورت شکست مذاکرات، قیمت دلار می‌تواند در میان‌مدت به ۳۲ هزار تومان برسد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده