تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۴
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۱۵۵۸۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
علی‌آبادی در مراسم تحویل خودرو‌های خارجی:

عرضه خودرو همچنان از طریق سامانه یکپارچه انجام می‌شود/ هدف‌مان رساندن خودرو با قیمت مناسب به مردم است

‌می‌متالز - وزیر صمت در مراسم تحویل خودرو‌های خارجی با بیان اینکه واردات خودرو در حجم قابل قبولی در دستور کار قرار دارد، گفت: عرضه خودرو همچنان از طریق سامانه یکپارچه انجام می‌شود.

به گزارش می‌متالز، «عباس علی‌آبادی» وزیر صمت، صبح امروز و در حاشیه تحویل خودرو‌های وارداتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سیاست وزارت صمت تمرکز بر تولید و ایجاد شغل برای جوانان است. این سیاست خدشه ناپذیر بوده و سیاست کشور محسوب می‌شود و البته از سوی مقام معظم رهبری نیز ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه از اول انقلاب تاکنون از این سیاست حمایت شده است، افزود: نتیجه این سیاست این بوده که تا به حال شاهد رشد خوبی در مقاطع مختلف و در صنایع گوناگون بوده‌ایم و به‌عنوان یکی از کشور‌های صنعتی در دنیا صاحب رتبه هستیم.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه امروز سازنده توربین‌های گازی، ژنراتور‌ها و تجهیزات نیروگاهی و تجهیزات نفت و گاز هستیم و در زمینه‌های نانوتکنولوژی و نانو فناوری پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم، ادامه داد: وقت آن رسیده که در صنعت خودرو نیز در دنیا به نقطه‌ای برسیم که برای مردم امیدبخش باشد.

وی اضافه کرد: برای ایجاد رقابت و توسعه در بازار و فراهم کردن شرایط برای رقابت سالم و منطقی، از ساخت داخل نیز حمایت کنیم و آن را ارتقا دهیم، واردات خودرو را در حجم قابل قبولی در دستور کار قرار دادیم، زیرا خودروسازان ما باید بتوانند با خودرو‌های خارجی رقابت کنند.

علی آبادی در مورد ابلاغ آیین نامه خودرو‌های کارکرده یادآور شد: این آئین‌نامه به هیات دولت ارسال کردیم و در دستور کار بوده و به محض اینکه تصویب شد اجرایی می‌شود.

وی در مورد واگذاری خودروسازان اینگونه توضیح داد: سیاست‌مان خروج از تصدی‌گری دولتی است، زیرا دولت به‌عنوان حکمران باید بتواند از طرف مردم مطالبه‌گری کند. این سیاست باید از مسیر قانونی خود طی شود.

وزیر صمت در خصوص متقاضیان ثبت‌نام کننده برای خرید خودرو‌های وارداتی، ادامه داد: من مطالبه کرده‌ام و امیدواریم خودرو‌ها طی ماه‌های اینده تحویل شوند. ما هیچ رانتی برای شرکت‌ها نداریم بلکه ضوابطی تعیین کرده‌ایم که براساس آن همه می‌توانیم از این امتیاز استفاده کنند.

وی در این خصوص اضافه کرد: اینکه ابتدا خودروسازان در اولویت قرار گرفتند، این بود که بتوانند خودرو‌ها را ساخت داخل کنند، زیرا باید برای جوانان کشور شغل ایجاد کنیم. هدف این نیست که مشاغل صادر شود بلکه هدف توسعه و ارتقای مشاغل است. واردات صرفا برای ایجاد یک رقابت سالم است.

علی‌آبادی در مورد حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو هم اینگونه توضیح داد: فعلا برنامه‌مان عرضه از طریق این سامانه است. ظرف دو سه هفته آینده توسعه هم می‌دهیم و امیدواریم عرضه خودرو شتاب بگیرد. دقت کنید که این موضوع مطالبه ماست و از کسانی که تعهد را سپردند مطالبه می‌کنیم.

وی در مورد اینکه آیا روند کاهشی قیمت خودرو تداوم خواهد داشت، تصریح کرد: همه هدف‌مان همین است تا شرایط را بهتر و با شرایط جهانی منطبق کنیم و مردم به بهترین خودرو‌ها و با قیمت مناسب دسترسی داشته باشند.

وزیر صمت با اشاره به اینکه منظور از قیمت مناسب هم قیمت‌های استاندارد جهانی است، اضافه کرد: همچنین با توجه به مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا که منجر به تعطیلی برخی مشاغل در بعصی از ایام سال می‌شود و البته به صرفه بودن خودرو‌های برقی، تلاش ما حرکت به سمت تولید خودرو‌های برقی است.

وی با بیان اینکه خودرو‌های برقی به شدت اقتصادی هستند و هزینه پایین سوخت آن‌ها می‌تواند محرکی برای افزایش تولید آن‌ها باشد، تصریح کرد: امسال تلاش می‌کنیم تا شهر تهران را به تجهیزات شارژ برقی خودرو‌ها مجهز کنیم.

علی‌آبادی در ادامه یادآور شد: در هفته دولت امسال ۱۰۰ ایستگاه شارژ خودرو در تهران و کرج افتتاح شده و تا پایان سال به ۵۰۰۰ ایستگاه در سراسر کشور خواهد رسید.

وی در مورد تعرفه‌های واردات خودرو افزود: فکر می‌کنم تعرفه واردات هنوز جای بهبود دارد و پیشنهاد ما در خودرو‌های برقی تعرفه ۴ درصد و برای خودرو‌های پلاگین هیبریدی ۴ تا ۱۵ درصد است.

وزیر صمت در خصوص واگذاری سهام خودروسازان گفت: واگذاری‌ها بر عهده وزارت صمت نیست و وزارت اقتصاد مجری آن است، اما آنچه ما دنبال می‌کنیم خروج از تصدی‌گری است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده