تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۲۳
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۳۱۵۶۳۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
وزیر صمت:

استاندارد خودروسازی ما همگام با دنیاست/ مصرف ۳ برابری بنزین خودرو‌های داخلی واقعیت ندارد

استاندارد خودروسازی ما همگام با دنیاست/ مصرف ۳ برابری بنزین خودرو‌های داخلی واقعیت ندارد
‌می‌متالز - وزیر صمت مصرف سه‌برابری بنزین خودرو‌های داخلی نسبت به خودرو‌های خارجی را رد کرد و مدعی شد: استاندارد خودروسازی ما برابر با استاندارد‌های روز دنیا است.

به گزارش می‌متالز، مساله خودرو از جمله موضوعات مهمی است که در مواردی وزرای صنعت، معدن و تجارت را به مسلخ استیضاح مجلسی‌ها کشانده و بار‌ها وزرای صمت در دولت‌های مختلف را مجبور به پاسخ‌گویی کرده است. اما در کلیت ماجرا تفاوتی ایجاد نکرده و همچنان در بر همان پاشنه می‌چرخد و شاهد تغییری در اصلاح کیفیت از سوی دو خودروساز که در فضایی غیررقابتی خودروی بی‌کیفیت را با قیمتی ناعادلانه به مصرف‌کننده تحمیل می‌کنند، نبوده‌ایم. مساله‌ای که فاطمی‌امین، وزیر صمت دولت سیزدهم را هم چندی پیش به تیغ استیضاح مجلسی‌ها سپرد تا عباس علی‌آبادی جایگزین او در این وزارتخانه عریض و طویل شود. در این میان وزیر صمت هم ادعا نموده که استاندارد خودروسازی ما همگام با استاندارد خودرو‌های تولید روز دنیا است.

معایب خودرو‌های داخلی چیست؟

از دیگر معایب خودرو‌های داخلی، مصرف سه‌برابری بنزین آن‌ها نسبت به استاندارد خودروسازی جهانی است. مرکز پژوهش‌های مجلس، در گزارشی از مصرف بنزین سه‌برابری خودرو‌های داخلی نسبت به خودرو‌های خارجی خبر داده است. به گفته کرمانی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران نیز میانگین مصرف بنزین کشور حدود ۴۰ درصد بیشتر از اتحادیه اروپاست و در هر حامل انرژی این مساله وجود دارد. مصرف بالای بنزین توسط خودرو‌هایی که از لحاظ کیفیت هم چنگی به دل نمی‌زنند، به مساله‌ای چالشی بین جامعه و خودروسازان بدل شده است. خودروسازانی که از هر حیث مورد حمایت دولت‌اند و تفاوتی هم ندارد چه دولتی روی کار باشد و چه کسی بار این وزارتخانه را بر دوش بکشد. به نحوی که عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، نه گزارش مرکز پژوهش‌ها در خصوص مصرف سه‌برابری بنزین خودرو‌های داخلی نسبت به استاندارد جهانی را قبول دارد و نه کیفیت پایین آن را.

نباید به بهانه رقابتی‌کردن بازار، به تولید داخل صدمه بزنیم

وزیر صمت با حمایت از خودروسازان داخلی، اظهار کرد: نباید به بهانه رقابتی‌کردن بازار، به تولید داخل صدمه بزنیم. او همچنین کیفیت پایین خودرو‌های داخلی را نپذیرفت و با زیر سؤال بردن دانش منتقدان از کیفیت خودرو‌های داخلی، گفت رسانه‌ها در این زمینه باید نقش اصلی را داشته باشند و با اطلاع‌رسانی صحیح، مردم را بر مواضعی که بر مبنای موازین عقلی و علمی مطابقت دارد، هدایت کنند. گفت‌وگوی زیر با وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیات وزیران در حیاط دولت انجام شده است.

وزیر صمت مصرف سه‌برابری بنزین خودرو‌های داخلی نسبت به خودرو‌های خارجی را رد کرد

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مصرف سه‌برابری بنزین خودرو‌های داخلی نسبت به خودرو‌های خارجی و عدم اصلاح آن از سوی خودروساز داخلی، این خبر را رد کرد و مدعی شد: «اینکه شما می‌گویید آمار مصرف بنزین خودرو‌های داخلی سه برابر مصرف بنزین خودرو‌های خارجی است، باید بگویم شاید یک خودرویی پیدا شود که مصرف پنج‌برابری بنزین هم داشته باشد و خراب باشد، اما خودرو‌های داخلی تولید روز ما مطابق با استاندارد خودروسازی دنیا تولید می‌شوند».

او ادامه داد: «ادعا نمی‌کنیم دقیقا استاندارد همان خودرو‌های خارجی است، اما می‌گوییم تلاش شده خودرو‌هایی که امروزه در داخل کشور تولید می‌شوند یا از این به بعد تولید خواهند شد، متناسب با استاندارد‌های بین‌المللی تولید شوند». وزیر صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه نباید فراموش کنیم که استاندارد با عملکرد دو چیز متفاوت هستند، اظهار کرد: «خودرویی ممکن است استاندارد لازم را گرفته باشد، ولی امروز خراب شده باشد یا سازنده توجه و دقت لازم را در رعایت استاندارد نکرده باشد. اما بحث کیفیت یک چیز دیگر است که باید دنبال و پیگیری شود». علی‌آبادی همچنین در ادامه ادعا‌های خود افزود: «ما استاندارد‌های خودرو را ابلاغ و اجرا کرده‌ایم. این استاندارد‌ها دقیقا همان استانداردی است که در دنیا رعایت می‌شو‌د، اما ممکن است در‌این‌باره تخلفی صورت گرفته باشد که باید رسیدگی شود».

وزیر صمت در ادامه بیان کرد: «ممکن است خودرویی اصلا خراب باشد و باید به این نکته هم توجه شود. در دنیا شنیده‌ایم که کمپانی‌های بسیار بزرگ خودروساز جریمه می‌شوند؛ چرا‌که یک استاندارد را رعایت نکرده‌اند. پس این اشکالات همه جا وجود دارد». وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: «در این زمینه اگر مورد خاصی مدنظرتان است، اعلام کنید تا درباره آن بیشتر صحبت کنیم. اما تحولی که امروزه شاهد آن هستیم، این است که ما به سمت استاندارد خودرو‌های آینده در حرکت هستیم. خودروی آینده که اکنون خودروی روز محسوب می‌شود».

علی‌آبادی در ادامه اظهارات خود به تولید خودرو‌های برقی و هیبریدی در جهان اشاره کرد و مدعی تولید این خودرو‌ها در داخل کشور شد و گفت: «اگر به نقاط مختلف دنیا نگاه کنید، مثلا در آمریکا، اروپا، چین و نقاط مختلف دیگر، متوجه روند رو به رشد استفاده از خودرو‌های برقی می‌شوید. ما هم امروزه با تکنولوژی‌های بومی در تولید خودرو‌های برقی با این تحول دنیا همگام شده‌ایم».

او اضافه کرد: «ضمن اینکه از تکنولوژی‌های خارجی استفاده می‌کنیم، نمونه‌های خارجی هم داریم که توسط خودروسازان داخلی ساخته یا بهینه‌سازی می‌شوند یا تولید خودرو‌های داخلی خودمان ارتقا خواهد یافت».

به دنبال افزایش کیفیت خودرو‌های تولید داخل هستیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه یعنی به دنبال اصلاح تولید و افزایش کیفیت خودرو‌های تولید داخل هستید؟ گفت: «بدون تردید این‌طور خواهد بود. بزرگ‌ترین هدف‌گذاری که اعمال شده، رسیدن به اهداف کیفی متناسب با استاندارد‌های روز دنیا‌ست». علی‌آبادی در پاسخ به اینکه نظرتان درباره رقابتی‌شدن تولید خودرو در داخل کشور با هدف افزایش کیفیت تولید چیست؟ اظهار کرد: «یادتان باشد نباید به بهانه رقابتی‌کردن بازار، به تولید داخل صدمه بزنیم. اگر شرایط رقابتی را به هم بزنیم، تولیدکننده دیگر نمی‌تواند تولید کند و می‌گوید شما شرایط را غیررقابتی کردید و شرایط من اجازه رقابت نمی‌دهد؛ بنابراین خودروسازی تعطیل می‌شود».

وزیر صمت در حمایت از دو خودروساز داخلی تأکید کرد: «تعطیلی صنعت، یعنی توقف تولید در سال رشد تولید که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند. به اعتقاد من، رقابتی‌کردن بازار خودرو یعنی در موضوعاتی وارد شویم که حداکثر مزیت‌های رقابتی را دارند». او در پاسخ به اینکه مردم ما به دلیل کیفیت پایین خودرو‌های داخلی و قیمت بالای غیررقابتی متضرر می‌شوند، بیان کرد: «از شما عذرخواهی می‌کنم و معتقدم صنعت و رسانه باید در کنار یکدیگر و با اطلاع‌رسانی مناسب، مردم را در موضع صحیح و منطقی قرار دهند. البته توده مردم منطقی هستند، اما ممکن است یک فرد خاص که خودش را مردم معرفی می‌کند، برداشتی غیر‌فنی در‌این‌باره داشته باشد».

علی‌آبادی اضافه کرد: «باید جمیع جامعه را در نظر بگیریم. وقتی کلیت جامعه به یک جمع‌بندی برسد، رسانه‌ها در این زمینه باید نقش اصلی را داشته باشند و با اطلاع‌رسانی صحیح، مردم را بر مواضعی که بر مبنای موازین عقلی و علمی مطابقت دارد، هدایت کنند».

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: «البته نمی‌خواهم کسی از این حرف سوءاستفاده کند، اما همین‌طور با بیان اتفاقی و بدون مستندات نمی‌توانیم بگوییم فلان حرف صحیح است».

او در پاسخ به اینکه بی‌کیفیتی خودرو‌های ساخت داخل بیانی اتفاقی نیست و جامعه بر این امر اتفاق نظر دارند، اظهار کرد: «شخصا به‌عنوان کسی که سال‌ها در صنعت کار کرده‌ام، می‌گویم در بسیاری زمینه‌ها در دنیا درخشیده‌ایم و خوب عمل کرده‌ایم، اما در بخش‌هایی هم مشکلاتی داریم و باید این مشکلات را ریشه‌یابی کنیم».

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت