تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۳۱۵۶۱۱

ایجاد جهش در شرکت‌های دانش بنیان با تامین سرمایه

‌می‌متالز - رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی با اشاره به فعالیت شرکت‌های بالغ دانش بنیان که رویا‌هایی برای توسعه بازار و محصول خود دارند، ولی سرمایه لازم را ندارند، گفت: رویداد «نکست» با هدف ارتقای فعالیت این شرکت‌ها تعریف و اجرایی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، نشست خبری جایزه ملی فناوری نکست (نوآوری کارآفرینان سرآمد توسعه) با حضور شقایق حق جوی جوانمردی، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری برگزار شد.

وی در این نشست یکی از مهم‌ترین وظایف معاونت علمی را دانش بنیان کردن صنایع بزرگ کشور و افزایش سهم اقتصاد در توسعه فناوری عنوان کرد و افزود: دانش بنیان کردن اقتصاد کشور و توسعه فناوری، مردمی سازی اقتصاد و افزایش بهره وری صنایع از دیگر ماموریت‌های معاونت علمی است که تحقق آن در گرو بهبود فضای کسب‌وکار است. حق جوی جوانمردی ادامه داد: در این راستا لازم است سرمایه انسانی ارتقا پیدا کند، شرکت‌های دانش بنیان توانمند شوند و نظام تامین مالی ارتقا یابد، ضمن آنکه توان محصولات صادراتی کشور افزایش پیدا کند.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی با اشاره به فناوری‌های نوظهور، گفت: فناوری‌های نوظهور موضوعی بسیار جدی در توسعه اکوسیستم فناوری کشور است و نمونه آن حوزه هوش مصنوعی است که تحولات زیادی ایجاد کرده، به گونه‌ای که روش‌های قبلی را ناکارآمد کرده است. حق جوی جوانمردی اظهار کرد: یکسری از شرکت‌های فناور یا بالغی هستند که برنامه‌هایی برای توسعه بازار یا محصولات خود دارند، ولی برنامه یا سرمایه در گردش لازم را ندارند و رویداد جایزه «نکست» (نوآوری کارآفرینان سرآمد توسعه) در این راستا تعریف شده است. وی با اشاره به جایزه ملی فناوری «نکست»، خاطرنشان کرد: در معاونت علمی چهار رویکرد را تعریف کردیم که شامل تمرکز، تمایز، تعالی و راهبری است. تمرکز به این معناست که داشته‌های خود را به صورت هدفمند تخصیص دهیم و زمانی که می‌خواهیم سرمایه انسانی را ارتقا دهیم، بر حوزه‌هایی متمرکز شویم که ارزش‌افزوده ایجاد کنند. تمایز نیز به این معنی است که ما در این اکوسیستم به امید تازه و رویا‌های جدید محتاجیم و بر این باور هستیم که این رویا‌ها دست یافتنی هستند. رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی، تعالی را به معنای انجام کار‌ها با کیفیت بیشتر و بالاتر دانست و گفت: این حوزه مهم‌ترین ماموریت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری است و رویکرد راهبری به این معناست که نقش ما شناسایی کنشگر‌هایی در بین مردم و بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان است. وی گفت: یکی از گروه‌هایی که کمتر به آن توجه شده، شرکت‌های بالغ است. این شرکت‌ها با استفاده از زیرساخت هایی، بازار خودشان را می‌شناسند. گاهی اوقات برنامه‌ها و رویا‌هایی دارند، اما سرمایه در گردش کافی ندارند و برای اینکه جهشی در آن‌ها ایجاد شود، به کمک و سرمایه مالی جدید نیاز دارند. حق جوی جوانمردی تاکید کرد: مخاطبان جایزه «نکست» همین شرکت‌ها هستند و امیدواریم با کمک رسانه، حرکتی امیدآفرین را با فناوری‌های نوظهور رقم بزنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده