تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۸
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۳۱۵۶۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تأثیر رکود اقتصادی چین بر جهان

فرود سخت چین!

‌می‌متالز - با فرو رفتن چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان در رکود و کاهش واردات چین از مصالح ساختمانی گرفته تا لوازم الکترونیکی، سوخت‌های فسیلی و فلزات اساسی همچون آهن و مس باعث تاثیر بر اقتصاد دیگر کشور‌ها خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، قرار بر آن بود در سال جاری، چین سکان دار بیش از یک سوم رشد اقتصادی جهان باشد، اما با کندی چشمگیر آن در ماه‌های اخیر زنگ خطر را در سراسر جهان به صدا درآورده است. سرمایه گذاران جهانی در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیارد دلار از بازار‌های سهام چین بیرون کشیده اند که بیشتر آن‌ها با بلو چیپ فروخته می‌شوند.

اقتصاد کشور‌های آسیایی و آفریقایی بیشترین ضربه را تا کنون متحمل شده اند. در همین راستا ژاپن اولین کاهش صادرات خود را در بیش از دو سال اخیر در ماه جولای پس از کاهش خرید خودرو و چیپست توسط چین گزارش داد. بانک‌های مرکزی کره جنوبی و تایلند هفته گذشته به دلیل کاهش رتبه پیش‌بینی‌های رشد خود، به بهبود ضعیف چین اشاره کردند.

هرچند رکود طولانی مدت در دومین اقتصاد بزرگ جهان، مخرب برای آن است، اما برای کشور‌های دیگر، چون هند، آمریکا و بریتانیا شرایط متفاوت خواهد بود. بازار‌های نوظهوری همچون هند به امید جذب سرمایه گذاری خارجی که ممکن است سواحل چین را ترک کند، فرصت‌هایی را می‌بینند؛ این موضوع همچنین برای آمریکا و بریتانیا که هم‌چنان با تورم دست و پنجه نرم میکنند، مزیتی خواهد بود، زیرا کاهش رشد چین قیمت جهانی نفت را کاهش خواهد داد و کاهش تورم در این کشور به معنای کاهش قیمت کالا‌هایی است که به سرتاسر جهان ارسال می‌شود.

همانطور که قبل‌تر اشاره شد چین اصلی‌ترین مقصد صادرات کشور‌های آسیایی و آفریقایی است؛ که طیف گسترده‌ای از قطعات الکترونیکی، مواد غذایی تا فلزات و انرژی را در برمی‌گیرد، اما واردات چین در ۹ ماه از ۱۰ ماه گذشته کاهش چشم گیری یافته است.

قیمت تولید کننده در چین در ۱۰ ماه گذشته کاهش یافته است، به این معنی که هزینه کالا‌های ارسال شده از این کشور در حال کاهش است. این خبر خوشایند برای افرادی در سراسر جهان است که هنوز با تورم بالا دست و پنجه نرم می‌کنند. قیمت کالا‌های چینی در اسکله‌های ایالات متحده در سال جاری هر ماه کاهش یافته است و احتمالاً تا زمانی که قیمت کارخانه در چین به محدوده مثبت بازگردد، این روند ادامه خواهد داشت. همچنین شرکت‌های مانند نایک و کاترپیلار گزارش داده‌اند که درآمد‌های خود از رکود چین را تحت تأثیر قرار داده است. شاخص MSCI که شرکت‌های جهانی را که بیشترین میزان مواجهه با چین را دنبال می‌کند، در این ماه ۹.۳ درصد عقب‌نشینی کرده است که تقریباً دو برابر کاهش در مقیاس گسترده‌تر سهام جهانی است. شرکت‌های کالا‌های لوکس مانند تولیدکننده کیف‌های لویی ویتون، مالک گوچی و هرمس اینترنشنال به ویژه در برابر هرگونه نوسان تقاضای چین آسیب‌پذیر هستند.

مشکلات اقتصادی چین در سال جاری باعث کاهش بیش از ۵ درصدی یوآن در برابر دلار شود، اما بانک مرکزی از طریق اقدامات مختلف از جمله تثبیت ارز روزانه خود، دفاع خود از یوان را تشدید کرده است. این کاهش ارزش بر ارز کشور‌های دیگر همچون دلار سنگاپور، بات تایلند و پزو مکزیک متاثر بوده. دلار استرالیا که اغلب به عنوان نماینده چین معامله می‌شود، در این سه ماهه بیش از ۳ درصد از دست داده است که بدترین عملکرد در سبد گروه ۱۰ است.

کاهش نرخ بهره چین در سال جاری جذابیت اوراق بهادار این کشور را برای سرمایه گذاران خارجی کاهش داده است، سرمایه گذاران خارجی حضور خود را در بازار کاهش داده اند و به دنبال جایگزین‌هایی در بقیه منطقه هستند.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده