تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۰
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۳۱۵۶۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

محافظت از منابع معدنی حیاتی و کمیاب یک مسوولیت اجتماعی جهانی است

می متالز - نخست وزیر هند اخیرا اظهار داشت که اگر کشورهایی که دارای ذخایر مواد معدنی حیاتی هستند، نگهبانی و محافظت از این ذخایر را به عنوان یک «مسوولیت جهانی» تلقی نکنند با خطر «مدل جدیدی از استعمار» روبرو خواهیم بود چراکه شرکت ها برای تأمین منابع اصلی در راستای اهداف انتقال انرژی رقابت می کنند.

به گزارش می‌متالز، جامعه جهانی با این چالش برای مواد معدنی حیاتی، مواد معدنی کمیاب و سایر روبروست، چون ذخایر آن در بعضی کشور‌ها فراوان است و در بعضی دیگر اصلاً وجود ندارد، اما همه نوع بشر به آن‌ها نیاز دارند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شوند که منابع کافی مواد معدنی حیاتی برای انتقال به سمت انرژی دوست‌دار محیط زیست با توجه به چالش‌هایی مانند تنوع جغرافیایی نابرابر منابع، تضمین شده نیست.

چین در سال ۲۰۲۲، ۷۰ درصد از تولیدات مواد معدنی کمیاب جهان را به خود اختصاص داده و حداقل ۸۵ درصد از ظرفیت پردازش جهانی را در خود جای داده است. چین امسال محدودیت‌هایی برای صادرات گالیوم و ژرمانیوم برای استفاده در تراشه‌های رایانه‌ای و سایر اجزای آن اعمال کرد. این اقدامی است که به عنوان تلافی برای محدود کردن فروش فناوری به چین توسط امریکا تلقی می‌شود و نگرانی‌هایی را در مورد محدودیت‌های بیشتر برانگیخته است.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده