تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۷
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۳۱۵۷۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش‌بینی لاگارد پس از نشست جکسون‌هول

شوک‌های تورمی در راه است

‌می‌متالز - سخنرانی کریستین لاگارد در روز‌های اخیر به سرمایه‌گذاران و تحلیلگران این سیگنال را می‌دهد که سیاست‌های انقباضی تا پایان سال جاری تشدید خواهد شد. برخی از کارشناسان عقیده دارند که لاگارد با استناد به رویداد‌های اخیر اقتصادی در قاره سبز، می‌داند که با توقف سیاست‌های پولی انقباضی، تورم هسته و نقطه‌به‌نقطه بر قوت خود باقی خواهد ماند و آینده اقتصادی تیره‌وتاری را برای اتحادیه اروپا رقم می‌زند.

به گزارش می‌متالز، در مقابل عده دیگری از کارشناسان بر این باورند که مقامات بانک مرکزی با تجزیه‌وتحلیل داده‌های اقتصادی می‌توانند تا قبل از نشست ماه سپتامبر مسیر سیاست‌های پولی خود را انتخاب و با روند صعودی آن موافقت کنند. در این راستا یکی از اقتصاددانان اعلام کرد: «در حالی که انتقادات بسیاری در خصوص عملکرد لاگارد در نشست ۱۴ سپتامبر وارد شده است، اما نظر نهایی من این است که این مقام سیاسی- اقتصادی با در نظر گرفتن ارقام تورمی در ماه‌های اخیر، بهره را افزایش خواهد داد.» او همچنین افزود: «پیش‌بینی می‌کنم تورم هسته که ارقام آن در روز پنج‌شنبه منتشر خواهد شد، شیب کاهشی به خود گرفته و از ۵/ ۵ به ۳/ ۵ درصد تنزل یابد.» لاگارد نیز در سخنرانی خود در گردهمایی جکسون هول بر تقویت بهره در صورت نیاز تاکید کرده و گفته بود: «شوک‌های تورمی در راه است و بانک مرکزی اروپا در صورت لزوم نرخ بهره را افزایش خواهد داد تا بتواند تورم در این منطقه را به سطح ۲ درصدی برساند.»، اما سوالی که در این قسمت مطرح می‌شود این است که کدام سناریو اقتصاد اروپا را بهبود می‌بخشد؟

در پاسخ به این سوال سخنان لاگارد در خصوص همین موضوع مورد بررسی قرار گرفت. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در سخنرانی خود در روز‌های اخیر گفت: «محیط جدید زمینه را برای شوک‌های قیمتی بزرگ‌تر از آنچه پیش از همه‌گیری کرونا شاهد بودیم، فراهم می‌کند. اگر با نیاز‌های سرمایه‌گذاری بیشتر و محدودیت‌های عرضه بیشتر مواجه شویم، احتمالا شاهد بروز فشار‌های قیمتی قوی‌تری در بازار کالا خواهیم بود؛ به‌ویژه برای فلزات و مواد معدنی که برای فناوری‌های سبز حیاتی هستند. چنین شرایطی، کار بانک مرکزی اروپا، فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی جهان را که وظیفه اصلی آن‌ها کنترل افزایش قیمت‌هاست، پیچیده کرده است. تقریبا همه بانک‌های مرکزی هنوز در تلاشند تا تورم بالایی را که از اوایل سال ۲۰۲۱ تشدید شد، مهار کنند.»

عملکرد لاگارد در نشست سپتامبر از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا شاخص مدیران خرید اروپا در ماه اخیر نابسامانی وضعیت اقتصاد اروپا را بار دیگر تایید می‌کند. در همین حین، لاگارد و همکارانش در بانک مرکزی اروپا احتمالا می‌دانند که فرصت برای آخرین افزایش نرخ بهره برای مهار تورم بخش خدمات، به سرعت رو به اتمام است. به عبارت دیگر، اگر بانک مرکزی اروپا در ماه سپتامبر رشد نرخ بهره را متوقف کند، با توجه به چشم‌انداز بد اقتصادی ممکن است فرصتی برای افزایش بیشتر نرخ بهره نداشته باشد. با توجه به عوامل مذکور برخی از اقتصاددانان بیان کردند: «تصور ما این است که لاگارد از کاهش اخیر انتظارات نرخ بهره در ناحیه یورو ناراضی است؛ زیرا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان انتظار دارند تا لاگارد بهره را افزایش دهد و ممکن است وی ترجیح دهد برخی از شواهد بدتر شدن رشد را نادیده بگیرد و بهره را بیش از پیش افزایش دهد.

در نهایت، اگر تورم صعودی باشد، از نظر ما شانس افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر به‌طور قابل توجهی بالا می‌رود به خصوص با توجه به بدتر شدن چشم‌انداز رشد که به این معنی است که این می‌تواند آخرین فرصت بانک مرکزی اروپا برای افزایش نرخ بهره باشد.» در نتیجه سخنان مذکور، کارشناسان بر این باورند که لاگارد با نگرانی در خصوص چسبندگی تورم و بازگشت آن به محدوده دو رقمی، نرخ بهره را در نشست خود در سپتامبر ماه افزایش خواهد. اما برای درک بهتر این موضوع و تحلیل دقیق‌تری از عملکرد لاگارد باید تا زمان انتشار داده‌های تورمی در هفته جاری منتظر ماند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده