تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۲
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۳۱۵۸۱۲
سرویس خبر : انرژی

شبکه توزیع برق تهران کمترین تلفات را در کشور دارد/ ۲۰۰ مشترک تهرانی با قبض برق ۱۵ میلیون تومانی

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با بیان اینکه "شبکه توزیع برق شهر تهران رکوردار کاهش تلفات شبکه توزیع در کل کشور است"، گفت: ۲۰۰ مشترک تهرانی بالغ بر ۲۰ برابر مشترکین عادی، مصرف برق دارند که متوسط قبض برق آن‌ها ۱۵ میلیون تومان در ماه است.

به گزارش می‌متالز، کامبیز ناظریان، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در نشستی خبری اظهار داشت: امسال تابستان با ویژگی خاصی در پیک مصرف مواجه شدیم، متوسط دمای هوای تهران یک تا ۲ درجه نسبت به سال قبل افزایش داشت و هر یک‌درجه افزایش دما، موجب افزایش ۲۰۰ مگاواتی مصرف برق تهران در اوج بار می‌شود که این میزان افزایش، برابر با مصرف ۲۰۰ هزار مشترک خانگی است.

وی افزود: پیک نیاز مصرف تهران در سال جاری به ۵ هزار و ۵۹۵ مگاوات رسید که رشدی ۵.۳ درصدی نسبت به سال قبل داشت؛ از این رقم بالغ بر ۴۵ درصد یعنی حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ مگاوات، مربوط به مصرف سامانه‌های سرمایشی بوده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ تصریح کرد: انرژی تحویل شده در سال جاری در شهر تهران تا امروز بالغ بر ۱۱ هزار و ۶۹۸ میلیون کیلووات ساعت بوده که ۶.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته؛ یعنی بیش از ۶۰۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی بیشتری امسال در تهران توزیع شده است.

وی ادامه داد: در اوج نیاز مصرف تهران، میزان مصرف برق به ۴ هزار و ۸۵۰ مگاوات رسید که فاصله این رقم با نیاز ۵ هزار و ۵۹۵ مگاواتی، حدود ۷۰۰ مگاوات است؛ یعنی بالغ بر ۷۰۰ مگاوات صرفه‌جویی مصرف برق در شهر تهران در زمان اوج پیک امسال داشتیم.

ناظریان با بیان اینکه ۷ درصد مصرف برق تهران مربوط به صنایعی است که مجموعا یک‌درصد تعداد مشترکین را شامل می‌شوند، گفت: امسال مصرف برق صنایع تهران تا امروز رشدی ۱۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

وی افزود: سیاست‌های تشویقی در بخش خانگی که از ابتدای خردادماه آغاز شده و تا پایان شهریورماه نیز ادامه دارد موجب شده تاکنون در ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار قبض صادر شده، پاداش صرفه‌جویی لحاظ شود و در مجموع ۲۵۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی تا امروز به مشترکان تهرانی داده شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اذعان داشت: از هر دو مشترک خانگی در شهر تهران، یک مشترک پاداش صرفه‌جویی دریافت کرده و به طور متوسط پاداش صرفه جویی در هر قبض، ۱۰۰ هزار تومان بوده است.

وی ادامه داد: میزان صرفه‌جویی انجام شده توسط مشترکین خانگی در سال جاری، بالغ بر ۲۲۵ میلیون کیلوات ساعت بوده که رقم بسیار بزرگ و قابل توجهی است.

ناظریان با بیان اینکه "جابه‌جایی و کاهش ساعات ادارات در شهر تهران بسیار در مدیریت مصرف برق در بخش اداری موثر بوده"، گفت: در بخش اداری شاهد صرفه‌جویی ۱۸۵ مگاواتی مصرف برق در اوج مصرف بودیم و همکاری بخش اداری تهران در مدیریت مصرف که از ۴۰ درصد در ابتدا آغاز شده بود به ۹۰ درصد رسید.

وی افزود: ۵ درصد ادارات شهر تهران که شامل ۵۰۰ اداره و سازمان می‌شود با قطع برق ناشی از پرمصرفی مواجه شدند و برخی از این ادارات ۲ یا چندبار قطع برق داشتند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از شناسایی و در مدار بهره برداری قرار گرفتن ۱۲۰۰ مولد خود تأمین برق در تهران خبر داد و گفت: با استفاده از مولد‌ها در زمان اوج مصرف برق موفق به صرفه‌جویی ۱۵۰ مگاواتی در تهران شدیم.

ناظریان با بیان اینکه "۶۵ درصد مشتریک تهرانی زیرالگوی مصرف و ۳۵ درصد بیش از الگو به مصرف برق می‌پردازند"، گفت: ۳ درصد مشترکینی بیش از ۲ برابر الگو مصرف می‌کنند که ۱۰ درصد مصرف برق تهران را به‌خود اختصاص داده‌اند؛ همچنین نیم درصد مشترکین بیش از ۳ برابر الگو، مصرف برق دارند.

وی ادامه داد: نیم‌درصد مشترکین تهرانی بیش از ۱۰۰۰ کیلووات ساعت در ماه مصرف برق دارند که متوسط قبض برق آن‌ها حدود ۲ میلیون تومان در ماه است، همچنین ۲۰۰ مشترک تهرانی بالغ بر ۲۰ برابر مشترکین عادی، مصرف برق دارند که متوسط قبض برق آن‌ها ۱۵ میلیون تومان در ماه است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ خاطرنشان کرد: مشترکینی که بیش از ۶۰۰ کیلووات ساعت یعنی دو برابر الگو، مصرف برق در هر ماه داشته باشند، مازاد مصرف آن‌ها ۳.۵ برابر قیمت تمام شده تولید برق در نیروگاه، دریافت می‌شود.

ناظریان با بیان اینکه بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک برق در تهران داریم، گفت: ۴۵ درصد کنتور‌های برق در تهران هوشمند و قابل رصد از راه دور و قرائت به صورت آنلاین است، بقیه کنتور‌ها نیز اگر مصارف غیرعادی و تغییرات مصرف قابل توجه در آن‌ها رخ دهد با تحلیل نرم‌افزاری، مورد رصد و بازرسی قرار می‌گیرند.

وی افزود: مقدار مصارف غیرمجاز در شهر تهران قابل توجه نیست و اگر مصرف غیرمجازی شناسایی شود، بلافاصله برخورد می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ تصریح کرد: شبکه توزیع برق شهر تهران رکوردار کاهش تلفات شبکه توزیع در کل کشور است و میزان تلفات آن ۵.۷ درصد است که با میزان تلفات شبکه توزیع در کشور‌های پیشرفته برابری می‌کند.

وی ادامه داد: میانگین زمان واگذاری انشعاب برق در تهران ۳ روز است که این زمان، به‌جز زمان مورد نیاز آمادگی محل نصب انشعاب است که باید توسط مشترک انجام شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده