تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۱۱
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۳۱۵۸۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فراهم شدن فضای شفاف‌تر برای سرمایه‌گذاری/طیفی از نیازمندی‌ها در طراحی صندوق بازنشستگی تکمیلی لحاظ شد

‌می‌متالز - عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین رونمایی صندوق بازنشستگی تکمیلی گفت: در حال پیگیری اعمال معافیت مالیاتی هستیم. به دنبال این هستیم از طریق قانون برنامه هفتم یا روش‌های دیگر این موضوع تبدیل به قانون شود و در دست سازمان بورس نیست.

به گزارش می‌متالز، علیرضا ناصرپور، عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین رونمایی از صندوق بازنشستگی تکمیلی گفت: این صندوق‌ها در سه نوع سهامی، سهامی شاخصی و صندوق در صندوق با توجه به ریسک پروفایل مدیر صندوق با مجموعه طرف قرارداد هستند. در حال حاضر سه موافقت اصولی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی برای برخی مجموعه‌های بزرگ صادر شده و این سه موافقت اصولی از نوع صندوق‌های سهامی است.

وی افزود: این صندوق‌ها به دو صورت است؛ شرکتی و عمومی. در ماهیت شرکتی، این قابلیت مخصوص یک مجموعه بوده و درخواست یونیت صندوق داده می‌شود و در نوع دوم که عمومی است، یک مدیر صندوق با مدیر شرکت و کارفرما قرارداد منعقد می‌کند تا کارکنان استفاده کنند. این صندوق‌های تکمیلی قابلیت شرکتی شدن را دارند. سعی بر این شده یک طیفی از نیازمندی‌ها در طراحی این صندوق‌ها در نظر گرفته شود.

وی افزود: خیلی از مجموعه‌ها این درخواست را در مورد بحث آتیه کارکنان داشتند که البته موضوع شفافی نبوده است. در صندوق‌ها کاملا فضا شفاف است و این امکان را به کارفرما و نیروی کار می‌دهد که در فضایی شفاف‌تر سرمایه گذاری داشته باشند.

ناصرپور ادامه داد: امکان پرداخت مستمری در این صندوق‌ها وجود ندارد. امکان ابطال یک جای یونیت‌ها فراهم است.

ناصرپور تصریح کرد: برخی از پوشش‌های بیمه‌ای در این صندوق‌ها توسط مدیر قابل اعمال است. همچنین از طریق این صندوق‌ها موضوع خرید املاک و مستغلات پیش بینی شده است. حداقل ۵۰۰ نفر در ابتدای تاسیس باید تحت پوشش قرار بگیرند و حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه پیش نیاز تاسیس این صندوق‌ها است. این صندوق معاف از مالیات است. همچنین نحوه طراحی آن از مورد‌های مشابه در جهان الهام گرفته شده است، اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده