تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۰:۰۸
بازدید: ۳۲۱
کد خبر: ۳۱۶۱۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تحلیل عضو مجمع تشخیص از تجارت ایران و عراق و پیشنهاد تولید خودرو

می متالز - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارایه تحلیلی از از تجارت ایران و عراق، پیشنهاد داد بخشی از خودرو در عراق تولید و سپس بعنوان کالای عراقی صادر شود.
تحلیل عضو مجمع تشخیص از تجارت ایران و عراق و پیشنهاد تولید خودرو

به گزارش می متالز، علی آقامحمدی با بیان اینکه صادرات غیر نفتی ایران به عراق ازظرفیت زیادی برخوردار است در گفتگوی ویژه خبری گفت: از 12 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی به عراق حدود 8.6 میلیارد دلار بصورت کالایی و بقیه آن را انرژی هایی همچون برق و گاز است.

وی با اشاره به امکان تجارت آزاد با این کشور همسایه و لزوم توسعه همه جانبه مناسبات مانند راه آهن، راه و گروه های پیشران افزود: در وحله اول صادرات ایران به عراق را صنایع غذایی و بعد از آن صنایع ساختمانی و دارو تشکیل می دهد. این یعنی ایران ظرفیت هایی بیشتر از نفت دارد که می توان روی آن مانور داد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت ادامه داد: شناسایی نقاط قوت عراقی ها و کاهش هزینه های لجستیکی می تواند صادرات و واردات ایران و عراق را سهل تر کند. ایرانی ها و عراقی ها می توانند درکشور های یکدیگر اقدام به برگزاری کلاس آموزش زبان ایرانی و عراقی کنند. از این به بعد به دانستن این زبان ها نیازمندیم و باید به زبان بازار روز همدیگر صحبت کنیم.

آقامحمدی توضیح داد: می توان بخشی از خودرو در عراق تولید و سپس بعنوان کالای عراقی صادر شود. در حوزه علوم دانش بنیان هم دانشگاه های عراق می توانند فعالیت های دانش بنیان انجام دهند. ایران به 9 منطقه اقتصادی تقسیم شده و استان های مرزی در غرب موظف به همکاری های اقتصادی و تجاری با عراق هستند.

منبع: بورس پرس
مطالب مرتبط
عناوین برگزیده