تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۳۱۶۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست با فعالان بخش خصوصی سوریه تاکید کرد:

بازار سوریه را برای حضور تولیدکنندگان ایرانی فراهم می کنیم/ مراودات تجاری با سوریه نباید محدود به بازار دو کشور شود

می متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایران در گسترش روابط با سوریه هیچ محدودیتی برای خود قائل نیست، گفت: نباید مراودات تجاری بین ایران و سوریه را محدود به بازار دو کشور کنیم و باید بازار های عراق، لبنان و حتی جنوب اروپا را هم در گستره مروادات تجاری و اقتصادی خود قرار دهیم.
بازار سوریه را برای حضور تولیدکنندگان ایرانی فراهم می کنیم/ مراودات تجاری با سوریه نباید محدود به بازار دو کشور شود

به گزارش می متالز، رضا رحمانی در نشست مشترک با فعالان بخش خصوصی سوریه و سفیر این کشور در ایران با اشاره به سابقه و روابط تاریخی بین دو کشور اظهار کرد: در سال های اخیر که سوریه با حمله تروریسم روبرو شد، جوانان ایرانی نیز در این کشور فداکاری کردند و رابطه بین دو کشور را با خون خود مستحکم کردند.
او ضمن ابراز خوشحالی از بازگشت ثبات و آرامش به سوریه افزود: توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور مورد تاکید مقامات است و این گسترش روابط اقتصادی مجاهدت های نظامی ایرانیان در سوریه را تکمیل می کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت بخش خصوصی در روابط بین دو کشور اظهار کرد:‌ باید پتانسیل ها و نیازهای دو کشور شناسایی شده و به یک برنامه ریزی دقیق، بلند مدت و راهبردی ختم شود.
او افزود: در گذشته روابط تجاری بین دو کشور بیشتر از میزان فعلی بوده که این زمینه وجود دارد سطح روابط حتی فراتر از گذشته شود.
رحمانی با بیان اینکه صادرات و واردات سوریه نشان می دهد که در تمامی زمینه ها مانند صنعت و کشاورزی پتانسیل خوبی برای همکاری اقتصادی وجود دارد، گفت: نباید مراودات تجاری را محدود به بازار دو کشور کنیم و باید بازار های عراق، لبنان و حتی جنوب اروپا را هم در گستره مروادات تجاری و اقتصادی خود قرار دهیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: ایران با کشورهای آسیای میانه و کشورهایی همچون پاکستان نیز مرز و مراوده تجاری دارد که سوریه می تواند از طریق این ارتباط، تجارت خود را گسترش دهد.
او با اشاره به آمادگی اتاق تعاون ایران و عزم سفیر سوریه در ایران برای شکل گیری همکاری های تجاری گفت: اتاق تعاون ایران، تشکل مردمی، گسترده و پا به کار است که با ساختاری چابک، به دور از بروکراسی اداری حرکت می کند.
رحمانی با اشاره به سفر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به ایران و دیدار با رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری افزود: از معاونین خود و اتاق تعاون می خواهم از ظرفیت های موجود مثل توافق نامه تجارت آزاد بین دو کشور، کاهش تعرفه های تجاری و... برای گسترش مراودات اقتصادی استفاده کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پروژه های عمرانی و مهندسی شرکت های ایرانی در سوریه پیش از شروع جنگ در این کشور اظهار کرد: ایران در همه رشته ها، اعم از تولید انواع فلزات در رنکینگ های جهانی دارای رتبه است و تولیدات شرکت های ایرانی با کیفیتی که دارد حتی به اروپا صادر می شود.
رحمانی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در گسترش همکاری با سوریه هیچ محدودیتی قائل نیست، گفت: هفته گذشته نشستی نیز با فعالان اقتصادی عراق داشتیم که در حمل نقل ریلی و زمینی تفاهم های خوبی صورت گرفت و با فراهم شدن زیرساخت های حمل و نقل بین سه کشور مطمئنا شاهد گسترش حجم تجارت خواهیم بود.

عناوین برگزیده