تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۳۹۰
کد خبر: ۳۱۶۴۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در نشست خبری مدیرعامل زغال سنگ البرز مرکزی مطرح شد:

عملکرد رو به رشد البرز مرکزی در سال ۱۴۰۲

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت زغال سنگ البرز مرکزی اظهار کرد: برنامه تولید کنسانتره زغال سنگ در ۱۴۰۲ به میزان ۴۹ هزار و ۸۲۵ تن بود که تا پایان مرداد انجام شده است؛ که ۱۰۲ درصد از برنامه محقق و با رشد ۳۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است. سال گذشته ۳۸ هزار و ۸۰۰ تن تولید شده است.

به گزارش می‌متالز، نوید نیکو مدیرعامل شرکت زغال سنگ البرز مرکزی در نشست خبری خود با حضور خبرنگاران، اظهار کرد: شرکت زغال سنگ البرز مرکزی به سال ۱۳۱۰ بر می‌گردد، زمانی که اتحادیه جماهیر شوروی در آن زمان فعالیت داشته و در زمان احداث راه آهن شمال که در حین فعالیت به لایه‌های زغال سنگ برخورد می‌کند و از همان زمان کار اکتشافات زغال در این منطقه آغاز می‌شود. این کار ادامه دار تا سال ۱۳۴۲-۱۳۴۳ پیش می‌رود و هم شرکت‌های روسی و هم آلمانی کار اکتشاف و استخراج را در منطقه زیرآب انجام می‌دهند.

عملکرد رو به رشد البرز مرکزی در سال ۱۴۰۲

وی ادامه داد: در آن زمان ۲ دهنه تونل معدنی احداث شد برای تبدیل زغال سنگ خام به زغال کنسانتره کک شو، این فعالیت‌ها تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت، اما پس از آن به صورت گسترده تری دنبال شد و در نهایت به جایی می‌رسد که معادن کارمزد و کارسنگ فعال می‌شوند و کار معدنی و صنعتی البرز مرکزی پس از انقلاب اسلامی پررنگ‌تر می‌شود. امروز نیز با گذشت چندین سال بزرگ‌ترین شرکت دولتی زغال سنگ کشور است.

نیکو تصریح کرد: پس از فراز و فرود‌ها؛ شرکت زغال سنگ که نام آن شرکت ذوب آهن بود نزدیک به ۶ هزار نفر پرسنل داشت و در دهه ۷۰ این حجم از فعالیت موضوع بزرگی بود، اما رفته رفته مسائلی پیش می‌آید که زیان انباشته شرکت افزایش و براساس قانون شرکت در معرض انحلال قرار می‌گیرد. برای حفظ این شرکت سیاست‌هایی اتخاذ می‌شود مبنی بر اینکه برخی پرسنل بازنشسته یا بازخرید می‌شوند این در حالی است که ضمن واگذاری به بخش خصوصی این اقدامات در حال انجام بود. از آن یک کارخانه زغالشویی قدیمی و یک معدن گلیران و معدن کردآباد باقی می‌ماند. شرکت معدن زغال سنگ البرز مرکزی در آن زمان زغال سنگ را از معادن بخش خصوصی خریداری و در کارخانه زغال شویی خود تبدیل به کنسانتره و سپس به بازار ارسال می‌کرد که عمدتا این بازار هدف ذوب آهن اصفهان بود. اما در دهه ۹۰، تصمیم دولت بر آن بود که مجددا شرکت البرز مرکزی احیا شود.

مدیرعامل زغال سنگ البرز مرکزی ادامه داد: در این دوره حجم زیادی از سرمایه گذاری انجام می‌شود و کارخانه زغال شویی جدید با هزینه‌ای حدود ۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ احداث می‌شود که بزرگ‌ترین کارخانه زغال شویی سبز کشور با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن ورودی، راندمان ۷۰ و ۳۵۰ هزار تن تولید زغال سنگ کک شو در سال است.

نیکو تصریح کرد: این کارخانه نیازمند تامین خوراک بود. بخشی از زغال سنگ مورد نیاز ما از دو معدن کارمز و کارسنگ کیاسر تامین می‌شد. شرکت به این باور می‌رسد که فقط به تنهایی نمی‌توان زغال را از بخش خصوصی تامین کرد و خودمان باید یک پشتیبان برای کارخانه داشته باشیم که اگر روزی با مشکل همراه شویم بتوانیم نیاز کارخانه را تامین کنیم. معدن زغال سنگ گلیران را با ذخیره ۵۷ میلیون تن در اختیار داشتیم. آن معدن دارای ۳ بلوک است که از سال ۹۶ تولید سالانه آن ۵ هزار تن بود و امروز این تولید در ۱۴۰۱ به ۵۱ هزار تن استخراج رسیده است. هدف ما تولید ۱۵۰ هزار تن در سال و راه اندازی هر سه بلوک است.

عملکرد رو به رشد البرز مرکزی در سال ۱۴۰۲

وی با اشاره به معدن کردآباد بزرگ بیان کرد: این معدن اوایل دهه ۹۰ پروانه بهره برداری گرفته، اما چون در جنگل‌های هیرکانی قرار گرفته، محیط زیست اجازه فعالیت نداده و فعالیت‌ها منوط به به رعایت شرایط بسیار سختی بوده که به عبارتی جلوی معدنکاری را می‌گیرد. البته محیط زیست نیز از اولویت‌های ماست و به همین دلیل از مشاورانی کمک گرفتیم و طرح‌هایی را مدنظر قرار داده ایم که حداقل آسیب را به منابع طبیعی و محیط زیست وارد شود. این موضوع چند سالی زمان برد، اما امیدواریم طرح‌های ما مورد قبول سازمان محیط زیست و منابع طبیعی واقع شود و به زودی خبر‌های خوبی را در این زمینه اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به برنامه تولید کنسانتره، افزود: برنامه تولید کنسانتره کک شو برای شرکت زغال‌ سنگ البرز مرکزی سالانه ۱۲۰ هزار تن در نظر گرفته شده که در سال‌های قبل عمدتا ۹۰ تا ۹۵ هزار تن بود، اما با تلاش همکاران و سایست‌های اتخاذ شده در سال ۱۴۰۱، توانستیم ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ تن تولید داشته باشیم که در ۱۰ سال گذشته بی نظیر بود. همچنین ارسال زغال سنگ کک‌شو به ذوب آهن اصفهان به ۱۱۴ هزار و ۷۰۰ تن رسید که در چند سال گذشته بی سابقه بود. میزان استخراج از معدن گلیران حدود ۵۵ هزار تن بود. در حوزه دانش بنیان نیز به این باور رسیدیم که برخی مشکلات که جامعه را درگیر کرده باید حل کنیم. با توجه به اینکه کارخانه ما یک کارخانه اروپایی بود در نتیجه تامین قطعات از طریق واردات کمی سخت است، به همین جهت دوستان با مهندسی معکوس برخی دستگاه‌ها را بومی سازی کردند و این موضوع منجر به افزایش تولید شد.

نیکو همچنین با اشاره به اشتغالزایی اظهار کرد: در منطقه سوادکوه موضوع اشتغال بسیار مهم است. نرخ بیکاری در منطقه بالا است، اما امروز تمایل برای کار کردن در معدن بسیار کم است، سعی ما بر این بوده تا برای رعایت عدالت نسبی، به کارگیری نیرو‌ها از طریق آزمون سراسری انجام شود تا تعدادی نیرو وارد مجموعه شوند. البته در بخش پیمانکاری نیز تعدادی جذب شدند که نیازی به آزمون نبود. برای اشتغالزایی یک دهنه از تونل کردآباد که مجوز داشت را در ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ افتتاح کردیم که قرار بود در یک سال ۱۵۰ متر پیشروی داشته تا به زغال برسیم و امروز بعد از ۵ ماه این عدد را محقق کردیم که این موضوع هم خوراک کارخانه را تامین می‌کند و هم بستری برای اشتغالزایی است.

وی درباره برنامه‌های سال جاری نیز، بیان کرد: در سال جاری به دنبال افزایش تولید هستیم. برنامه تولید کنسانتره زغال سنگ در ۱۴۰۲ به میزان ۴۹ هزار ۸۲۵ تن بود که تا پایان مرداد انجام شده است؛ که ۱۰۲ درصد از برنامه محقق و با رشد ۳۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است. سال گذشته ۳۸ هزار و ۸۰۰ تن تولید شده است. در بحث ارسال کنسانتره برنامه ارسال ۴۹ هزار و ۸۲۵ تن بود که ۵۱ هزار و ۱۰۱ تن ارسال شد. این به معنای تحقق ۱۰۳ درصد برنامه بود. این عدد با رشد ۲۱ درصدی همراه بوده است.

نیکو با اشاره به خرید نیز گفت: در سال جاری ۶۸ هزار و ۹۷۱ تن زغال سنگ تامین کرده ایم که در مدت مشابه سال قبل این عدد ۵۱ هزار و ۹۶۳ تن بود که به نسبت مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد رشد داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: این شرکت ایفای مسوولیت اجتماعی خود در تمام حوزه‌ها را جدی می‌گیرد؛ از سوی دیگر، تلاش کردیم تا مولفه‌های شاخص بهره وری مثل نیروی انسانی و اثرگذاری آن را مورد توجه قرار دهیم و از نظر بهبود وضع معیشت بتوانیم رضایت همکاران را فراهم کنیم. در سال گذشته تندیس بهره وری را کسب کردیم و جزو ۴ شرکت برتر کشور قرار گرفتیم و از نظر ممیزی HSE هم شرکت برتر مجموعه‌های تهیه و تولید و ایمیدرو شدیم.

عملکرد رو به رشد البرز مرکزی در سال ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت زغال سنگ البرز مرکزی در ادامه و در پاسخ به سوالات درباره تامین زیرساخت‌های لازم برای توسعه معادن، گفت: در حال حاضر ۲ معدنی که متعلق به شرکت است و یکی از آن‌ها فعال است و دومی آن نیز فعال می‌شود، نیازمند زیرساخت‌هایی مثل جاده و راه است که در اولویت است. بحث دیگر آن برق و همچنین ارتباطات است تا بتوانیم بر اساس آن لجستیک مورد نیاز را منتقل کنیم. در حال حاضر برای معدن گلیران نیز بودجه‌ای که ایمیدرو به آن اختصاص داده است را جاده فیروزجا به فاصله ۳۸ کیلومتر، که جاده‌ای روستایی  و برف گیر بود را دو بانده کرده و در حال حاضر عملیات آسفالت آن در حال انجام است. انجام این مهم سبب شد تا فقط در اسفندماه سال گذشته ۸۵۰۰ تن زغال سنگ جابه جا شود که اقدام بسیار بزرگی بوده است. بحث تامین برق نیز به جد پیگیری می‌شود. ما نیازمندیم از فناوری‌های روز برای انتقال بار استفاده کنیم که مولفه مورد نیاز آن تامین برق است.

وی درباره مصرف کنندگان این محصول اضافه کرد:آن چیزی که در مجموعه ما تولید می‌شود کنسانتره زغال سنگ کک شو است که پس از آن به کک تبدیل می‌شود به همین دلیل مصرف کننده آن یا زغال سنگ اصفهان یا کارخانه‌های کک سازی است. کک سازی زرند یا طبس از مصرف کنندگان ما هستند و شرکت نیز با آن‌ها قرار داد دارد. التبه ذوب آهن مشتری قدیمی ما است. امروز با توجه به کیفیتی که محصول ما دارد، مشتری اول ما ذوب آهن است. البته با توجه به سیاست‌هایی که ما داریم همیشه نمی‌توان به یک مشتری اکتفا کرد.

نیکو درباره صادرات نیز گفت: در اساسنامه شرکت این موضوع دیده نشده و مکلف هستیم محصول تولیدی خود را به بازار داخلی عرضه کنیم.

وی با اشاره به قیمت گذاری نیز گفت: براساس فرمولی که وزارتخانه و کمیته زغال کشور تعیین می‌کند و بر اساس ۲۶.۵ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان است. در واقع این قیمت هر ماه متغیر و حدود تنی ۵ میلیون است. این قیمت با قیمت‌های جهانی بسیار متفاوت است. زیرا سیاست گذاری‌ها به این صورت است.

نیکو ادامه داد: قیمت زغال سنگ بر قیمت تمام شده فولاد تاثیرگذار است و این تاثیرگذاری می‌تواند در صنایع جانبی نیز دیده شود. اگر قیمت ما بالاتر باشد در پایان زنجیره هم قیمت افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه قیمت زغال یک فرمول ثابتی است که اعلام می‌شود. این پتانسیل در کل کشور وجود دارد، اما در برخی موارد دولت ورود می‌کند یا بخش خصوصی سعی می‌کند با افزایش تولید این عدد به صرفه شود. اما در معادن کوچک یقینا هزینه‌ها از میزان فروش بیشتر خواهد بود و همین موضوع تمایل برای سرمایه گذاری را کاهش می‌دهد. این در حالی است که زغال سنگ مشکلات و خطرات خاص خود را دارد. از سویی دیگر در دنیا عمدتا از روش‌های سنتی استفاده نمی‌شود و استخراج مکانیزه است.

عملکرد رو به رشد البرز مرکزی در سال ۱۴۰۲

وی همچنین درباره سرمایه گذاری نیز بیان کرد: خواهش ما این است که ایمیدرو بودجه را برای سرمایه گذاری تامین کند تا از تکنولوژی‌های روز استفاده کنیم، اما در چند سال اخیر سیاست‌ها این است که دولت خود متولی نباشد و کار نظارتی داشته باشد. خیلی از معادن کشور نیز به راهبر واگذار کرده اند تا سرمایه گذاری انجام شود. تنها در خواست ما از ایمیدرو آن است که کمک کند تا زیرساخت‌ها هرچه سریع‌تر تامین شود.

نیکو با اشاره به دپو ضایعات نیز اظهار کرد: دپوی ضایعات دستاورد ۶۰ سال فعالیت شرکت است. شاید در آن زمان به بحث بهره وری توجه نشده و همین موضوع باعث شده تا کوه ۱ الی ۲ میلیون تنی از ضایعات ایجاد شود، اما برای حل این معضل با فشار‌هایی همراه بودیم. ما در سال گذشته آنالیز شیمیایی برای آن انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که این باطله‌ها، آلایندگی شیمیایی ندارند، اما آلایندگی بصری دارند. در سال ۹۶ به این موضوع رسیدند که باید یک فکر اساسی برای این موارد داشته باشیم. راهکار‌هایی در این زمینه ارائه شده است که یکی از آن‌ها این بود که کارخانه احداث شده در سال ۹۶ این ظرفیت را دارد که بهره برداری بیشتری از باطله‌ها داشته باشد و بتوانیم اسم آن‌ها را معادن روباز زغال سنگ بگذاریم. این کار در حال انجام است. در گام دوم از کارخانه زغالشویی قدیم برای استفاده از این باطله‌ها در تولید محصولات جانبی استفاده کند. در این زمینه با آلمان و روسیه نیز مذاکراتی داشتیم تا در حوزه کشاورزی نیز از آن‌ها استفاده شود.

وی درباره همکاری ایمیدرو در بحث جاده سازی اعلام کرد: واحد زیرساخت‌های ایمیدرو به میزان ۱۳۷ میلیارد تومان بودجه اختصاص داد تا آسفالت جاده یاد شده انجام شود. فاز بعدی بحث انتقال برق است تا بتوانیم نیاز‌های معدن را تامین کنیم.

نیکو درباره سوددهی گفت: در سال ۱۴۰۰ قیمت زغال سنگ متغیر و قیمت شمش در آن سال بالا بود در نتیجه عدد خوبی حاصل شد، اما در سال ۱۴۰۱ قیمت شمش کاهش پیدا کرد، اما حقوق دستمزد حدود ۴۰ درصد افزایش یافت و باعث شد قیمت زغال سنگ کاهش یابد.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

عملکرد رو به رشد البرز مرکزی در سال ۱۴۰۲

عملکرد رو به رشد البرز مرکزی در سال ۱۴۰۲

عملکرد رو به رشد البرز مرکزی در سال ۱۴۰۲

عناوین برگزیده