تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۸
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۳۱۶۵۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت سبدگردان اندیشه صبا گفت:

صندوق بازنشستگی تکمیلی؛ برنامه ریزی برای ایام بازنشستگی

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سبدگردان اندیشه صبا گفت: شخصی که می‌خواهد برای دوران بازنشستگی برنامه ریزی کند، می‌تواند از ابزاری مانند صندوق بازنشسته تکمیلی استفاده کند.

به گزارش می‌متالز، هادی قره باغی یامچی، مدیرعامل شرکت سبدگردان اندیشه صبا در گفتگو با بورس نیوز، درخصوص صندوق بازنشستگی تکمیلی اظهارکرد: قبل از هر چیز باید درباره نظام‌های مستمری تامین اجتماعی در دنیا توضیح دهم. نظام‌های مستمری تامین اجتماعی در دنیا سه لایه کلی دارد. لایه اول؛ لایه حمایتی است که مردم در آن مشارکتی ندارند و دولت‌ها در راستای کاهش فقر از یک قشر خاص پرداختی‌هایی را به مردم انجام می‌دهند.

وی افزود: لایه دوم؛ مثل بیمه تامین اجتماعی حالت اجباری دارد. وقتی با یک کارفرما قرارداد منعقد می‌شود، قانون کارفرما را ملزم به بیمه کردن کارکنان کرده است. لایه سوم، لایه تکمیلی بوده که هیچ گونه اجباری در آن وجود ندارد و افراد می‌توانند به صورت اختیاری از ابزار‌های موجود در این لایه استفاده کنند. صندوق‌های بازنشسته تکمیلی عملا در لایه سوم قرار می‌گیرند و مکمل دو لایه اول و دوم است. یعنی شخصی که می‌خواهد برای دوران بازنشستگی برنامه ریزی کند، می‌تواند از ابزاری مانند صندوق بازنشسته تکمیلی استفاده کند.

قره باغی در این باره ادامه داد: از طرفی ما به گونه‌های مختلف ابزاری مانند تامین آتیه کنارکنان را داشتیم. معمولا در داخل شرکت‌ها طرحی برای تامین آتیه کارکنان دیده شده، سهام خریده شده یا دارایی‌های دیگر. اینگونه کار‌ها با هدف ایجاد رضایت و انگیزه کارکنان انجام می‌شود. اصولا این طرح‌ها به دلیل اینکه ساختار آن خوب تعریف نشده و شفاف نبوده پیشرفت خوبی نداشته است. ضمن اینکه طرح‌های آتیه در اختیار همه افراد نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بورس به نوعی به این موضوع فکر کرده که صندوق بازنشستگی تکمیلی می‌تواند تکمیل کننده دولایه اول و نیز ابزاری برای سازمان‌ها باشد تا برای کارکنان طرح تشویقی و تکریمی به وجود آید. این صندوق ضمن ایجاد انگیزه در افراد، امنیت مالی و اجتماعی نیز برای آینده آن‌ها به دنبال دارد.

مدیرعامل شرکت سبدگردان اندیشه صبا گفت: با راه اندازی این صندوق‌ها کارفرما‌ها لیستی از کارکنان خود را با مقرری مشخص به صندوق ارائه می‌دهند و عددی را به صورت مستمر به صندوق واریز می‌کند. این سرمایه گذاری در مدت مشخص خواهد بود که عواید ناشی از واحد‌ها به کارکنان آن مجموعه بر می‌گردد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده