تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۱
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۱۶۶۸۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد مبارکه؛ خلق آینده‌ای بهتر برای صنعت

‌می‌متالز - تلاش برای خلق آینده‌ای بهتر و عمران و آبادانی ایران از اظهاراتی است که طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه در جریان سفر وزیر صمت به اصفهان عنوان می‌کند. مجموعه‌ای که این روز‌ها با تمرکز بر اموری، چون مباحث مرتبط باانرژی، انتقال آب خلیج‌فارس به استان و محیط‌زیست مصمم است ضمن برطرف شدن مشکل آب صنایع به رفع چالش‌های زیست‌محیطی ناشی از آلایندگی‌های صنعت هم کمک نماید.

وعده بزرگ وزیر صمت

به گزارش می‌متالز، چالش بزرگ بحران آب، موضوعی که در چند سال اخیر نه‌فقط مردم استان اصفهان بلکه ساکنان فلات مرکزی ایران را به‌طورجدی مشغول به خودکرده است. بحرانی سخت که عواقب آن حوزه‌های بخش کشاورزی و صنعت را بیش از دیگر بخش‌ها تحت تأثیر خود درآورده است. هرچند متولیان نیز دراندیشه ارائه و اجری تدابیری برای عبور از این شرایط بوده‌اند. در این میان راهکاری، چون طرح انتقال آب خلیج‌فارس برای رهایی از کم‌آبی به‌ویژه بخش در صنعت مطرح بوده که باوجود مخالفت‌ها، اما به مرحله اجرا درآمد و اکنون هم این پروژه نسبت به دیگر طرح‌ها با سرعت بالاتری در حال اجرا است. گویا این بار، مسوولان جدیت و اهتمام بیشتری را نسبت به طرح انتقال آب از خلیج‌فارس از خود نشان داده‌اند.

به‌گونه‌ای که عباس علی‌آبادی وزیر صمت در سفر اخیر خود به اصفهان پس از بازدید از پروژه انتقال آب دریای عمان به استان با تأکید بر اهمیت چنین اقدامی وعده پیگیری اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان به اصفهان را تا زمان بهره‌برداری کامل با همه توان می‌دهد. به گفته این مسوول این پروژه بزرگ برای تأمین آب صنعت برنامه‌ریزی‌شده است تا برداشت آب صنایع از زاینده‌رود به صفر برسد؛ و ادامه می‌دهد: همه ظرفیت‌ها برای بهره‌برداری از طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان بسیج شده است و درروند اجرای آن آب از جنوب به فلات مرکزی منتقل خواهد شد. وزیر صمت با اشاره به همکاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری این پروژه مانند فولاد مبارکه و ذوب‌آهن تصریح می‌کند: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این پروژه تا نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

علی‌آبادی یادآور می‌شود: تاکنون ۲۰۰ کیلومتر از مسیر این پروژه لوله‌گذاری شده است، در مبدأ و مقصد مخازن بزرگ در حال احداث است و می‌گوید: ۳۰۰ کیلومتر از لوله‌گذاری فاز اول خط انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان باقی‌مانده است.

سهم فولاد مبارکه در انتقال آب

واقعیت آن است به‌طور تقریبی ۱۰ سال قبل نخستین مرتبه‌ای بود که موضوع انتقال آب از خلیج‌فارس به اصفهان، مطرح شد و اکنون در دوران دولت فعلی بر خط دوم و سوم و چهارم آن‌که انتقال آب به اصفهان را هم شامل می‌شود تمرکز شده است.

خط نخست، آب خلیج‌فارس را به استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد منتقل می‌کند.

در خط دوم، انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، موردنظر است. در خط سوم، آب خلیج‌فارس به استان‌های یزد و اصفهان منتقل می‌شود. در خط چهارم هم انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان پیش‌بینی‌شده است؛ که اجرای تمامی خطوط آغاز و وعده اتمام آن‌ها در آینده‌ای نزدیک شنیده می‌شود. حال‌آنکه برای اجرای چنین مهمی سرمایه‌گذارانی پای به میدان گذاشته که روند پروژه شتاب بیشتری یابد. فولاد مبارکه ازجمله شرکت‌های پیش‌قدم در این زمینه بوده و گفته می‌شود بیش از سهم خود و وظیفه خود هم هزینه کرده است.

طیب نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تأکید بر سنگین بودن رقم هزینه شده برای این پروژه اظهار می‌کند: این پروژه سهام‌داران مختلف دارد، اما سهم اصلی سرمایه‌گذاری مربوط به فولاد است که بیش از سهم خود تزریق کرده، عمده این سهم فولاد

مبارکه از محل ورق‌هایی است که تأمین می‌کند و یکی از عوامل اصلی پیشرفت پروژه همین است.

این مسوول در جریان بازدید وزیر صمت از فولاد مبارکه اظهار می‌کند: یقین بدانید که مشکل آب استان اصفهان به مدد اقدامات فولاد مبارکه به‌عنوان یک صنعت بزرگ ازجمله انتقال آب دریای عمان به‌زودی رفع می‌شود. وی بیان می‌کند: هم‌اینک این طرح انتقال آب در ۲۰ نقطه از سیرجان تا اصفهان در حال پیشروی است و ۶ پیمانکار توانمند در این پروژه مشغول فعالیت هستند که شامل چند صد کیلومتر کریدور و چند ده کیلومتر لوله‌گذاری است.

به گفته طیب نیا پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان اگر با سرعت فعلی پیش برود تا کمتر از یک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید؛ و تأکید می‌کند: با انتقال آب به اصفهان مشکل تأمین آب صنایع حل خواهد شد و برداشت از آبخوان زاینده‌رود به صفر می‌رسد. مباحث زیست‌محیطی چالش دیگر صنایع است به‌ویژه در اقتصاد امروز جهان که صنایع فولادی به‌عنوان مادر صنایع مطرح بوده و قطعاً حضور صنعت فولاد دریک منطقه بر همه فرایند‌ها از اشتغال تا پژوهش، آموزش و تجارت تأثیرگذار است و البته در مقابل هم وضع قوانین و اجرای تدابیر برای کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی این صنایع فولادی امری بسیار ضروری بشمار می‌رود. فولاد مبارکه از شرکت‌های فولادی است که با سرمایه‌گذاری در این زمینه سعی بر رفع چالش‌های زیست‌محیطی داشته است. این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی توانسته است در راستای مسوولیت بزرگ اجتماعی خود گام‌های پایداری را بردارد به‌طوری‌که گفته می‌شود امروز فولاد مبارکه در عرصه‌های زیست‌محیطی پیشتاز بوده و در بسیاری از زمینه‌های زیست‌محیطی این پیشتازی را حفظ کرده و در صنعت کشور نمونه است؛ که بنا به گفته مسوولانش ظرف یکی، دو سال آینده الگویی استثنائی در کشور درزمینه محیط زیستی و کاهش آلودگی خواهد شد و در این راستا هدف‌گذاری هم انجام‌گرفته است.

به گفته طیب نیا، فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری ۲.۳ میلیارد یورویی در حوزه محیط‌زیست و انرژی داشته است که در راستای بالا بردن راندمان مصرف، بهینه کردن مصارف، نصب غبارگیر و اجرای پروژه‌های متعددی که با کاهش دی‌اکسید کربن و مصرف انرژی همراه است و درنهایت در جهت تبدیل فولاد مبارکه به صنعت سبز، چنین سرمایه‌گذاری‌هایی انجام می‌گیرد. وی بابیان اینکه فولاد مبارکه یک صنعت پاک است، می‌گوید: اگر مشکلاتی داریم در اولین فرصت آن را رفع می‌کنیم و با تأکید بر هدف‌گذاری انجام‌گرفته بیان می‌کند: ظرف یکی دو سال آینده الگویی استثنایی در کشور درزمینه محیط زیستی و کاهش آلودگی خواهیم بود.

تمرکز و توجه بر انرژی و محیط‌زیست

واقعیت آن است در شرایطی قرارگرفته‌ایم که نهاد‌های متولی، اولویت سرمایه‌گذاری در حوزه محیط‌زیست را فراموش کرده و یا آنکه به‌راستی امکان آن را ندارند. ازاین‌رو دستیابی به این مهم، توجه، تمرکز، اختصاص بودجه و سیاست‌گذاری شرکت‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی را می‌طلبد.

قطعاً توسعه و رشد اقتصادی، بدون توجه به محیط‌زیست، بدون معناست، زیرا هر توسعه‌ای بدون پایدار بودن و بدون توجه به بی‌خطر بودن برای نسل‌های آینده توجیهی ندارد؛ که با توجه به این امر، شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان یک شرکت صنعتی بزرگ، در طول سه دهه فعالیت خود، در کنار توسعه صنعتی و اقتصادی، توجه به محیط‌زیست و حفاظت از آب، خاک و هوا را موردتوجه خود قرار داده و قدم‌های مهمی را در حفاظت از طبیعت برداشته است تا امروز که از سرمایه‌گذاری ۲.۳ میلیارد یورویی در حوزه محیط‌زیست و انرژی خبر می‌دهد.

اقداماتی که نشان می‌دهد این شرکت با شناخت اقلیم و مشکلات ناشی از بحران کم‌آبی، مصرف بهینه انرژی و رفع آلایندگی‌های ناشی از تولیدات خود را در سرلوحه فعالیت‌هایش قرار داده است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده