تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۸
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۳۱۶۹۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تلاش بانک مرکزی برای حذف دلار از ارز مسافرتی

‌می‌متالز - مقامات بانک مرکزی در روز‌های اخیر از تلاش برای حذف دلار از ارز مسافرتی گفته‌اند. آن‌ها مدعی هستند تجربه اربعین نشان داد که این طرح می‌تواند موفق باشد.

به گزارش می‌متالز، دو مقام بانک مرکزی در روز‌های اخیر از تلاش‌های این نهاد برای حذف دلار از ارز مسافرتی گفته‌اند. روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی از این موضوع سخن گفت و امروز هم معاون اقتصادی او، آن را تکرار کرد.

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی روز گذشته، جایگزینی عرضه و تحویل دینار به زائران اربعین را تجربه عملی «حذف دلار از مبادلات غیر تجاری و سیاحتی» اعلام کرد و گفت: تعمیم تجربه رضایت‌بخش اربعین به سایر کشور‌های منطقه در حال بررسی کارشناسی و برنامه‌ریزی عملیاتی است.

اربعین، مقدمه‌ای برای حذف دلار از ارز مسافرتی

امروز هم محمد شیریجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی در توضیح تأمین ارز اربعین در سال جاری گفته است: خوشبختانه امسال ارز اربعین برای یک میلیون و صد هزار نفر از زوار بالغ بر ۱۹۰ میلیارد دینار یا معادل ۶ همت، در قالب ارز کشور مقصد و به صورت دینار تأمین شد.

او افزوده: البته اتفاق خیلی خوبی که امسال رخ داد آن بود که ۴۸ درصد از تأمین ارز به صورت غیرحضوری و بدون مراجعه به شعب در مرحله درخواست انجام شد و این امر کیفیت تأمین ارز را بالاتر برد؛ این در حالی است که در سال گذشته این عدد برای ۲۷۰ هزار نفر بود.

شیریجیان این رخداد را مطلع و مقدمه خوبی برای دلارزدایی دانسته و گفته است: در حال حاضر بخش عمده‌ای از تأمین نیاز‌های ارزی تجاری ما به صورت غیردلاری و در قالب ارز‌هایی همچون یورو، یوآن، ین، درهم، روپیه، روبل و ... انجام می‌شود؛ اما آنچه وابستگی دلاری را ما را در نیاز‌های خارجی همچنان زیاد کرده است، همین تأمین نیاز‌های خرد و نیاز‌های مسافرتی است؛ لذا بانک مرکزی باتوجه به این تجربه بسیار مطلوب برنامه جدی را برای تأمین نیاز‌های ارز‌های مسافرتی زیارتی و سیاحتی در دستور کار قرار داده است تا از ارز کشور مقصد استفاده کند که این امر اتفاق مهمی برای دلازدایی تلقی می‌شود. این مهم کمابیش در حال اجراست، اما امیدواریم در مقیاس بزرگ به مانند ارز اربعین اجرایی شود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده