تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۸
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۳۱۷۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دو مشکل اصلی واردات قطعات ماشین‌آلات سنگین

می متالز - دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین گفت: برای ماشین‌آلات سنگین نیازمند قطعه هستیم که کشورها یا به دلیل ترس از تحریم با ما همکاری نمی‌کنند و یا مشکل انتقال ارز دارند که ما را از دو سو در منگنه قرار داده است.
دو مشکل اصلی واردات قطعات ماشین‌آلات سنگین

به گزارش می متالز، عبدالرضا صالحی با بیان اینکه پس از ثبت سفارش با مشکل دریافت ارز مواجه هستیم، افزود: ما نسبت به افرادی که ماشین‌آلات از ما خریداری کرده و ذی‌نفعان ما هستند، تعهداتی داریم.

وی ادامه داد: بسیاری از ماشین‌آلات در زمان گارانتی هستند و ما موظف به ارائه قطعه به آنها هستیم؛ از این رو شرکت سازنده بدون لزوم انتقال ارز، قطعات مورد نیاز را برای ما ارسال می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه شرکت سازنده ماشین‌آلات بدون دریافت هیچ‌گونه ارزی قطعه مورد نیاز را ارسال می‌کند، اظهار کرد: در چنین شرایطی نیز ما باید ثبت سفارش انجام دهیم و این مهم امکان پذیر نیست؛ چراکه باید برای ثبت سفارش پیش فاکتور باز شود و سپس ادامه روند را از سوی بانک مرکزی دنبال کنیم که یک دور باطل است.

به گفته وی، دوگانگی در روند واردات قطعات گارانتی شده و لزوم ثبت سفارش و نوبت دهی برای دریافت ارز باعث شد تا مدت زمان گارانتی به اتمام رسیده و سپس تحریم‌های ثانویه آمریکا آغاز شود. از این رو بسیاری از کشورها از ترس تحریم دیگر قادر به ارائه قطعه به ما نیستند و از طرف دیگر کشورهایی که قادر به ارائه قطعه هستند با مشکل انتقال ارز مواجه می‌شوند.

صالحی با بیان اینکه واردات ماشین‌آلات و قطعات ما تقریباً به صفر رسیده است، افزود: ماشین‌آلات سنگین و قطعات یدکی در گروه دوم کالایی برای دریافت ارز قرار گرفته و این اتفاق واردات را سخت کرده است.

وی تاکید کرد: اکنون انبارهای ما از قطعه خالی است و توان سرویس‌دهی نداریم. این موضوع را پیش از تحریم‌های ثانویه آمریکا با وزارت صنعت، معدن و تجارت در میان گذاشته بودیم؛ اما مدیران وزارت صمت گوش شنوا نداشته و به بهانه تولید داخل واردات قطعه را عقب انداختند.

صالحی ادامه داد: پیش از این نیز از دفتر مقررات سازمان توسه تجارت درخواست کردیم که واردات قطعات یدکی توسط نمایندگان رسمی تسهیل شود و این امتیاز صرفاً در اختیار نمایندگان رسمی شناخته شده مورد تایید وزارتخانه قرار گیرد که موضوع ارز نیز کنترل شده و به سادگی قابل رصد باشد.

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین ادامه داد: همچنان مشکلاتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت داریم و در بحث ارزیابی و ارزش‌گذاری نیز با گمرک دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی درباره تولید داخلی قطعات ماشین‌آلات سنگین نیز گفت: برخی قطعات بسیار کوچک را تولیدکنندگان داخلی می‌سازند؛ اما نصب این قطعات ماشین‌آلات را از گارانتی خارج می‌کند و اصولاً به شخص مورد نظر پیشنهاد نمی‌شود.

صالحی تصریح کرد: ماشین‌آلاتی که اکنون در معادن مورد استفاده قرار گرفته و تحت گارانتی هستند باید قطعه اصلی ارسالی از سوی نمایندگی را استفاده کنند و تولید داخلی نمی‌تواند، جایگزین آن شود.

وی با بیان اینکه قطعات ماشین‌آلات سنگین گران قیمت هستند، افزود: حداقل‌ترین ماشین سنگین «بیل مکانیکی» است که اکنون نزدیک به یک میلیارد تومان قیمت دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر مشکلات تامین لاستیک این نوع از ماشین‌آلات نیز گفت: واردات لاستیک برای ماشین‌آلات فعال در معادن نیز از دیگر معضلات است؛ چراکه لاستیک‌های این نوع از ماشین‌آلات سفارشی است و مانند لاستیک خودروهای سواری امکان تقاضا و تولید در مدت زمان کوتاه را ندارد بلکه از زمان سفارش تا دریافت آن زمان زیادی سپری می‌شود.

به گفته صالحی، کمترین زمان برای دریافت لاستیک «لودر» از شرکت سازنده تا پشت بندر ۶۰ تا ۶۵ روز زمان می‌برد. اگر زمان ترخیص و ... را نیز به آن اضافه کنیم برای یک لاستیک باید ۸۰ روز زمان صرف شود.

وی با تاکید بر اینکه تاخیر در تامین لاستیک و قطعه لطمه سنگین و غیرقابل جبرانی به مالکان وارد می‌کند، گفت: در معادن هم زمان دو یا سه ماشین‌ با یکدیگر فعالیت‌ می‌کنند و 10 نفر نیز به واسطه آنها مشغول به کار هستند. در صورت عدم فعالیت هر یک از این ماشین‌آلات کل برنامه استخراج یک معدن به هم ریخته و تعطیل می‌شود.

عناوین برگزیده