تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۲۴
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۳۱۷۶۵۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین ذخایر مس روسیه آغاز شد

‌می‌متالز - پروژه بزرگ معدن مس Udokan روسیه در زمانی چالش برانگیز آغاز به کار کرد؛ در حالی که بازار جهانی مس با چالش فشار تقاضا مواجه است و آمریکا تحریم‌های جدی علیه برخی شرکت‌های معدنی روسیه اعمال کرده است، استخراج و فرآوری مس در ذخایر مس واقع در شرق دور روسیه آغاز شد.

به گزارش می‌متالز، نزدیکی این منطقه معدنی به مرز‌های چین باعث شده است تا روس‌ها بازاریابی برای محصول تولیدی خود را امکان پذیر تلقی کنند. به گزارش «اکوایران»، تولید کنسانتره مس در بزرگ‌ترین ذخایر مس توسعه‌نیافته روسیه در شرق دور این کشور ظرف دومین هفته از ماه سپتامبر و طی مراسمی با حضور آنلاین ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور آغاز شد.

درحالی روسیه این پروژه را آغاز می‌کند که بازار جهانی مس با چالش تضعیف تقاضا روبه‌روست و بهای مس در سال ۲۰۲۲ به دلیل تضعیف تقاضا افت ۱۴درصدی داشته و نرخ آن در سال‌جاری نیز در بازه نسبتا ثابتی نوسان داشته است. در عین حال ایالات‌متحده آمریکا برای افزایش فشار بر روسیه به دلیل جنگ در خاک اوکراین تحریم‌هایی علیه تولیدکنندگان مس در این کشور اعمال کرده است. مجموع این موارد باعث می‌شود تا آغاز به کار واحد جدید فرآوری مس در روسیه در شرایط کنونی فاقد توجیه اقتصادی باشد. با این حال، نزدیکی این واحد استخراج و فرآوری مس به مرز‌های چین عاملی است که روس‎ها روی آن حساب باز کرده اند. چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات در دنیاست. این کشور ظرف سال‌های اخیر گام‌های بزرگی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر برداشته و همین موضوع باعث می‌شود تا تقاضا برای مس در این کشور در بلندمدت افزایشی باشد.

در این شرایط توسعه فعالیت استخراج و فرآوری مس در نزدیکی مرز چین می‌تواند سود روس‌ها را به همراه داشته باشد. شرکت Udokan که واحد فرآوری مس در شرق دور روسیه را احداث کرده است، کنسانتره مس سولفیدی با محتوای فلز ۴۰ تا ۵۰درصدی تولید می‌کند. این شرکت قصد دارد ظرف ماه‌های پیش رو محصول تولیدی خود را روانه بازار کند، اما هنوز خریداران بالقوه خود را فاش نکرده است. پس از راه‌اندازی مرحله اول کارخانه متالورژی در سال ۲۰۲۴، Udokan قادر خواهد بود ۱۵میلیون تن سنگ معدن مس را فرآوری کرده و ۱۵۰‌هزار تن مس به صورت کاتد و کنسانتره روانه بازار کند. دخایر مس این منطقه بالغ بر ۲۶میلیون و ۷۰۰‌هزار تن تخمین زده می‌شود و به این ترتیب این منطقه بزرگ‌ترین ذخیره مس در روسیه است.

در سال ۱۹۴۹ ذخیره مس در این منطقه کشف شد، اما دشواری در استخراج و نیاز به فناوری خاص برای بهره برداری از سنگ معدن منحصربه‌فرد آن باعث شد تا استخراج و فرآوری این ذخیره معدنی تا به حال به تعویق بیفتد. در دهه ۱۹۷۰، یکی از دانشجویان موسسه معدن مسکو ایده انفجار هسته‌ای برای استخراج از معدن Udokan را مطرح کرد، اما این طرح روی کاغذ باقی ماند. علیشیر عثمانوف، میلیاردر روسی، حق توسعه معدن Udokan را با نرخ ۵۰۰میلیون دلار پیش از بحران مالی ۲۰۰۸ از دولت خریداری کرد. حل چالش‌های فنی پروژه، ایجاد مدل جدید زمین‌شناسی و شروع ساخت ۱۰سال طول کشید. شرکت Udokan قصد دارد تا سال ۲۰۲۸، مرحله دوم مجتمع معدنی و متالورژی خود را بسازد و ظرفیت سالانه تولید خود از این معدن را به ۲۴ تا ۲۸میلیون تن سنگ معدن و تا ۴۵۰‌هزار تن مس افزایش دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده