تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۲:۰۹
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۳۱۷۸۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تغییر ساختار در صنعت خودرو ضروری است

می متالز - معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: راه برون رفت از مشکلات خودرو، تغییر ساختار در صنعت خودرو است.
تغییر ساختار در صنعت خودرو ضروری است

به گزارش می متالز، سعید زرندی درباره برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صنعت خودرو گفت: یک اشکالی وجود دارد که در اذهان عمومی اینطور مطرح می‌شود که همه مدیران وزارت صمت، مدافع سر سخت صنعت خودرو هستند.

وی گفت: این تلقی درست نیست، بنده خودم اشکالاتی دارم و حتی در جلساتی سختگیری وزیر بر این دو خودروساز را میبینم اما در شرایط فعلی باید دو مسیر را از هم جدا کنیم.

زرندی تصریح کرد: اول دوران کوتاه مدت است، در این وضعیت مواد اولیه تا ۲۰۰ در صد افزایش پیدا کرده و مشکلاتی برای خودروسازها پیش آمده و تعداد زیادی صنایع ما وابسته به این صنعت هستند.

وی افزود: از طرفی از سوی بازار، یک تقاضای خیلی بالای صورت گرفت و صدها هزار نفر برای ثبت نام اقدام کرده بودند. در این زمان، انتقاد از گذشته دردی را دوا نمی‌کند، باید سعی می‌کردیم این وضعیت را مدیریت کنیم که سعی شد با تصمیماتی موضوع کنترل شود و تمرکز بر افزایش تولید قرار گرفت.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای حل مشکل نقدینگی قطعه‌سازان نیز با همکاری بانک مرکزی، ۴,۰۰۰ میلیارد تومان به قطعه‌سازان دو خودروساز تسهیلات ارائه شد تا مقداری از مشکلات سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی آن‌ها برطرف شود.

زرندی تاکید کرد: اما در درازمدت باید تغییر ساختار جدی در صنعت خودرو اتفاق بیفتد، متأسفانه سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این صنعت نتوانست به خاطر مسائل بعد از برجام ادامه پیدا کند.

وی گفت: باید در کنار این دو خودروساز، خودروسازان دیگری را هم در بلندمدت به این صنعت وارد کنیم.

زرندی توضیح داد: شما بررسی کنید صورت‌های مالی این شرکت‌ها قبل از تحریم هم وضعیت مساعدی نداشت یعنی خودشان را برای یک تکانه شدید بیرونی آماده نکرده بودند.

معاون طرح و برنامه افزود: معتقدیم باید در بلندمدت، دولت، کاملاً از صنعت خودرو خارج شود و باید صنعت خودرو مانند سایر سایر رشته فعالیت‌ها اداره شود.

وی گفت: نباید از وزارتخانه توقع داشت در ریز موضوعات خودروسازی ورود کند لذا اعتقاد دارم اگر هم وزارتخانه در این صنعت نیاز به ورود داشت، باید از طریق سازمان گسترش آن را پیگیری کند.

زرندی در پایان افزود: البته این مطالب برای شرایط بحرانی مثل این چند ماه نیست، الان نمی‌شود مدیریت کار را به بازار سپرد اتفاقاً در شرایط بحران باید نظارت جدی داشت اما نباید برنامه‌های بلند مدت را رها کرد.

عناوین برگزیده