تاریخ: ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۰۵
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۳۱۸۰۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گرمای لذت بخش بازار سرمایه در آخرین ماه تابستان

‌می‌متالز - شاخص کل بازار سرمایه آخرین ماه تابستان را با رشد نزدیک به ۹ درصدی به پایان برد.

به گزارش می‌متالز، شاخص کل بازار سرمایه در اولین روز معاملاتی شهریور ماه کار خود را در کانال یک میلیون و ۱۴۶ هزار واحدی شروع کرد و طی ۱۹ روز معاملاتی، در پایان شهریور ماه (۲۹ شهریور) شاخص کل بازار سرمایه به کانال دو میلیون و ۱۲۱ هزار واحدی رسید.


به عبارت دیگر، در ۱۹ روز کاری شاخص کل بورس تهران ۱۷۴ هزار و ۵۶۰ واحد معادل ۸.۹۶ درصد تقویت شد. رشد نزدیک به ۹ درصدی را می‌توان رشد بسیار خوب توصیف کرد و با این رشد خوب می‌توان عنوان کرد که شهریور، ماه بسیار گرمی برای اهالی بازار سهام بوده است.


دو هفته ابتدایی شهریور ماه شاخص کل بورس روند صعودی مداوم و بدون هیچ گونه افتی پشت سر گذاشت. از ۱۹ روز کاری آخرین ماه تابستان، شاخص کل بازار سرمایه فقط ۷ روز معاملاتی با افت قیمتی سپری شد و ۱۲ روز دیگر با رشد قیمت‌ها و آن هم با درصد‌های بالا ادامه یافت.

بازده شاخص کل بازار سرمایه در کل فصل تابستان (سه ماهه) به منفی ۱.۹۱ درصد رسیده است.

شاخص هم وزن در شهریور ماه رشد ۷.۶ درصدی و در تابستان ۱۴۰۲ افت ۲.۸۵ درصدی داشته است؛ بنابراین با توجه به آمار، در شهریور بر خلاف ماه‌های دیگر، نقدینگی بیشتر به سمت سهام‌های شاخص ساز و بزرگ رفته است.

شاخص کل فرابورس در شهریور ماه حدودا نیمی از شاخص کل بورس بازدهی داشته است، یعنی شاخص کل فرابورس در آخرین ماه تابستان به بازدهی ۴.۶۵ درصدی رضایت داده است. ضمن این که این شاخص در مدت سه ماه تابستان با افت ۵.۷۵ درصدی مواجه شده است.

لازم به ذکر است که شاخص کل بازار سرمایه از ابتدای سال ۱۴۰۲ (۶ ماهه) توانسته است فقط ۶.۱۵ درصد بازدهی کسب کند، یعنی به طور متوسط هر ماه یک درصد بازدهی کسب کرده است. شاخص کل فرابورس نیز در مدت یاد شده بازدهی نزدیک به شاخص کل بورس داشته است، یعنی بازدهی ۶.۰۶ درصدی.

در جدول زیر بازدهی شاخص کل بورس در شهریور ماه را مشاهده می‌کنید.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده