تاریخ: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۳۹
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۳۱۸۲۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه گفت:

افت و خیز ناچیز شاخص کل وجود دارد

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت:وضعیت بازار در۳ ماه آینده از سال مانند ۶ ماه گذشته خواهد بود؛ مگر این که در مذاکرات هسته‌ای اتفاق خاصی رخ دهد. در عین حال افت و خیز ناچیز شاخص کل وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه، در خصوص رشد بورس اظهار کرد: در دو دهه گذشته چرخه‌هایی که در دوران رونق و رکود در بازار سرمایه شکل گرفته مشابه بوده و حاکی از رشد بورس به دلیل رشد تورم و ارز بوده است، در حالی که رفتار شاخص سهام باید حکایت از اوضاع اقتصادی کشور داشته باشد.

وی افزود: به همین دلیل است که با تورم و رشد ارز، بازار سرمایه رشد می‌کند، اما با متوقف شدن رشد ارز شاخص سیر نزولی داشته و البته تجربه جدیدی هم نیست.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در سال جدید کشور درگیر رکود تورمی شده؛ اگرچه تلاش‌های دولت برای مهار تورم و ایجاد انضباط داشته، اما هنوز عدم تعادل‌های جدی در بخش‌های مسکن، کشاورزی و ... وجود دارد. بودجه کشور نیز با کسری مواجه است.

رئیسی درخصوص وضعیت بازار سرمایه در سه ماه آینده بیان کرد: وضعیت بازار در۳ ماه آینده از سال مانند ۶ ماه گذشته خواهد بود؛ مگر این که در مذاکرات هسته‌ای اتفاق خاصی رخ دهد. در عین حال افت و خیز ناچیز شاخص کل وجود دارد، اما فکر میکنم در ۳ ماه پایانی سال با توجه به برنامه‌های اصلاحی دولت رشد نسبی بورس را شاهد باشیم و رشد اصلی از سال ۱۴۰۳ شروع شود.

وی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه همواره با مشکلاتی نظیر نرخ خوراک 'برای پترو پالایشی ها، بهره مالکانه برای معدنی و فلزی ها، قیمت گذاری دستوری برای خودرویی ها، انتشار اوراق و عامل دیگر که بر کل بازار تاثیر دارد، مواجه بوده است. نرخ بهره و نرخ ارز نیز وجود دارد که بازار با آن دست و پنجه نرم کرده و می‌کند. اما اصلاح ساختار نظام بانکی که در حال شکل گیری است می‌تواند وضعیت اقتصادی وبه دنبال آن بازار سرمایه را سرو سامان بخشد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده