تاریخ: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۵۱
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۳۱۸۲۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه و تحلیلگر بورس

رویکرد جدید بانک مرکزی در قبال بازار ارز

‌می‌متالز - افزایش حاشیه سود شرکت‌ها ازجمله مزیت‌های تصمیم ارزی بانک‌مرکزی است، زیرا نرخ‌های فروش شرکت‌ها بهبود می‌یابد بنابراین شاهد افزایش سودآوری شرکت‌ها خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، در ادامه نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه به بیان نظرات خود می‌پردازد.

اقدامات بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در ماه‌های گذشته با توجه به سیاست بانک‌مرکزی مبنی بر تثبیت نرخ ارز، شاهد فاصله گرفتن بیشتر نرخ ارز نیمایی و قیمت واقعی دلار در
کشور بودیم.

اختلاف ارز نیمایی و بازار آزاد چه معایبی دارد؟

از جمله آسیب‌های این اختلاف قیمت می‌توان به توزیع رانت برای افرادی که به دلار نیمایی دسترسی داشتند، اشاره کرد. شاهد بودیم کالا‌های تامین‌شده از محل دلار نیمایی با قیمت بالاتر و گاه شبه بازار آزاد به فروش می‌رسید.

اقدام مثبت بانک مرکزی درخصوص تغییر قیمت پایه برخی محصولات در بورس کالا از ارز نیمایی به ارز مرکز مبادله ارز و طلا گام مهمی است که در مرحله نخست رانت را از مبادلات کالایی حذف کرده و فسادی را که می‌توانست شکل بگیرد، از بین می‌برد؛ مشابه موضوعی که درخصوص دلار ۴۲۰۰ تومانی با آن مواجه بودیم.

این تصمیم بانک‌مرکزی چه اثرات دیگری را به دنبال دارد؟

تاثیر مهم دیگر این اقدام افزایش انگیزه تولیدکنندگان و صادرکنندگان است، با توجه به اینکه تولیدکنندگان قادر خواهند بود دلار حاصل از صادرات خود را با قیمت مناسب‌تری به فروش برسانند، قطعا جذابیت بیشتری در امر صادرات ایجاد می‌کند، از این جهت به تولید کشور هم کمک خواهد شد.

نکته مهم دیگر اینکه در محاسبات اقتصادی شاهد در نظر گرفتن نرخ‌های واقعی دلار باشیم که طبیعتا به پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد کمک خواهد کرد که البته نکته بسیار مهمی برای سرمایه‌گذاران و سهامداران فعلی شرکت‌های تولیدی به شمار می‌رود.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

عناوین برگزیده