تاریخ: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۴۳
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۱۸۳۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاملات کم حجم بازار سرمایه در شهریورماه؛

انگیزه سهامداران بازار از بین رفته است

‌می‌متالز - افزایش قیمت نفت و افزایش ظرفیت دولت در کنترل قیمت ارز، نرخ بهره بالا در کشور و ابهام امضای برجام سردرگمی فعالین اقتصادی را در برداشته و باعث گردیده خیلی از آن‌ها محتاطانه دست به خرید بزنند.

به گزارش می‌متالز، سمیه صفری کارشناس بازار سرمایه، در خصوص روند فعلی بازار سرمایه در یک ماه گذشته و آینده آن بیان کرد: ریسک‌های تحمیل شده توسط دولت ترس خرید سهام را در بازار افزایش داده و از سوی دیگر قیمت‌ها به حدی پایین آمده است که انگیزه فروش در بین سهامداران از بین رفته است. در شهریورماه شاهد آن بودیم که بازار سرمایه معاملات بسیار کم حجمی را به همراه داشت و خالی از هرگونه خریدار و یا فروشنده خاصی به فعالیت خود ادامه داد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد با افزایش تورم در آمریکا علی‌الخصوص در بخش انرژی و چشم‌انداز افزایش و یا ثبات نرخ بهره در سطوح فعلی، کامودیتی‌ها پتانسیل بالایی برای رشد نداشته باشند و به‌تبع بازار سرمایه از این منظر پتانسیل بالایی برای رشد ندارد.

با افزایش قیمت نفت و افزایش ظرفیت دولت در کنترل قیمت ارز، نرخ بهره بالا در کشور و ابهام امضای برجام سردرگمی فعالین اقتصادی را در برداشته و باعث گردیده خیلی از آن‌ها محتاطانه دست به خرید بزنند.

این کارشناس بازار در رابطه با اقداماتی که از سوی دولت می‌تواند دلیلی بر رشد بازار شود را عنوان کرد: از طرف دیگر سیاست‌گذاری دولت می‌تواند پتانسیل بالایی برای رشد بازار سرمایه فراهم آورد؛ مانند عرضه خودرو در بورس کالا، افزایش نرخ تسعیر در دیگر صنایع مانند صنعت بانکداری و... که هنوز عملی نشده است و ممکن است باتوجه‌به تغییر آن در صنعت پتروشیمی شاهد تغییر افزایش نرخ تسعیر در دیگر صنایع نیز باشیم.

وی افزود: در خصوص صنایع پیشرو به نظر می‌رسد شرکت‌های پالایشگاهی تحت‌تأثیر افزایش قیمت نفت و صنعت خودرو و قطعات تحت‌تأثیر عواملی که موجب ایجاد بهبود در میزان تولیدات این صنعت در آینده نزدیک شود، از یک رشد کمی بهره ببرند؛ ولی در کلیت بازار انتظار رشد خاصی دیده نمی‌شود.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده