به گزارش میمتالز، طراحان ایده متروباس در تهران به دنبال چه هستند؟ آیا میدانید متروباس چیست و چه مزایایی در مقایسه با دیگر وسایل حمل و نقل عمومی دارد؟
متروباس نوعی اتوبوس بزرگ است که برای حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ طراحی شده است. این اتوبوسها معمولاً ظرفیتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر دارند و برای حرکت در خطوط ویژهای که از سایر وسایل نقلیه جدا شدهاند، طراحی شدهاند. متروباسها معمولاً سریعتر و راحتتر از اتوبوسهای معمولی هستند و میتوانند تعداد زیادی مسافر را در یک زمان جابهجا کنند. متروباسها در دهه ۱۹۷۰ در اروپا و ژاپن توسعه یافتند.
به تازگی مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفته است که در نخستین روز سال تحصیلی، نخستین اتوبوس «متروباس» در بخش حمل و نقل در این شهر فعال شده است.
متروباسها معمولاً ظرفیتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر دارند.
متروباسها میتوانند با سرعتی بیش از ۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند.
متروباسها معمولاً مجهز به سیستم تهویه مطبوع، صندلیهای راحت و سیستم صوتی هستند.
متروباسها برای حرکت در خطوط ویژهای که از سایر وسایل نقلیه جدا شدهاند، طراحی شدهاند.
اخیرا وبسایت Nation در گزارشی به بیان درسهایی که جهان از متروباس دریافته پرداخته و نوشته است: همانطور که همه ما میدانیم همه چیز کامل نیست، مزایا و معایبی دارد. متروباس هم از این وضعیت مستثنی نیست.
گاهی اوقات هنگام رفتن به محل کار یا هر جایی که نیاز دارید، ماشین خود را به همراه داشته باشید. رانندگی در ترافیک بسیار آزاردهنده است. شما عجله دارید و باید به مقصد خود برسید (مدرسه، دانشگاه، اداره و غیره). به همین دلیل است که برخی افراد سوار بر سایر امکانات حمل و نقل محلی را انتخاب میکنند.
هزینه کمی دارد که هر کسی میتواند بپردازد. صرفه جویی در هزینه و اتوبوس مترو در مقایسه با بنزین، تعمیر و نگهداری خودرو و استهلاک قطعا کمتر است. مهمترین مزیت آن این است که دوستدار محیط زیست است و ترافیک کمتری دارد و سهم شما در نجات زمین از آلودگیهای منتشر شده از خودروی شماست. همچنین راحت است که بتوانید به موقع و بدون مشکل به مقصد برسید.
یکی دیگر از مزایای مهم متروباس خصوصا در شهری، چون تهران اتصالِ مسیرهای دسترسی به تاکسی، اتوبوس و مترو به یکدیگر است. به عبارت بهتر، در مکانها و مسیرهای پرترددی که امکان راهاندازی خطوط مترو وجود ندارد، متروباس میتواند مسافران را تا ایستگاه مورد نظر یا ترمینال حمل و نقل عمومی شهری حمل کند.
دارای معایبی از جمله باعث ایجاد آلودگی صوتی از خود اتوبوس و ازدحام جمعیت میشود. ازدحام زیاد است. افراد زیادی هستند که هنگام سوار شدن در اتوبوس ایستادهاند و موارد زیادی وجود دارد که هنگام توقف اتوبوس یا در راه بودن افراد به زمین میافتند. همچنین جرایمی که دزدان گوشیهای تلفن همراه، پول و برخی کارتهای مهم دیگر (کارتهای خودپرداز و غیره) را از افراد سوار بر اتوبوس بیرون میآورند، افزایش یافته است.
متروباسها در مقایسه با اتوبوسهای معمولی مزایای زیادی دارند. آنها ظرفیت بالاتری دارند، سریعتر هستند و راحتتر هستند. همچنین، متروباسها میتوانند تعداد زیادی مسافر را در یک زمان جابهجا کنند و به کاهش ترافیک شهری کمک میکنند.
با این حال، متروباسها نیز معایبی دارند. آنها هزینه بالایی برای ساخت و نگهداری دارند و نیاز به خطوط ویژه دارند. همچنین، متروباسها نمیتوانند در معابر شهری تردد کنند و محدودیتهایی در مسیریابی آنها وجود دارد.
با توجه به رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای حمل و نقل عمومی در تهران، انتظار میرود که استفاده از متروباسها در آینده افزایش یابد. دولت ایران و مدیریت شهری پایتخت برنامههایی برای توسعه شبکه متروباس در شهرهای بزرگ دارد. با تکمیل این پروژهها، دسترسی مردم به حمل و نقل عمومی راحتتر و ارزانتر خواهد شد.
در این میان نباید از یاد برد که متروباس زمانی میتواند در ترافیک سرسامآور پایتخت نقش خود را ایفا کند که به درستی تعیین مسیر شده باشد. به عبارت دیگر در مورد متروباس، ساخت زیرساخت و شبکه آن هزینه بالایی دارد و باید به گونهای مسیر آن انتخاب شود که بتواند در زنجیره حمل و نقل شهری نقش خود را به درستی ایفا کند.
منبع: تجارت نیوز