تاریخ: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۰
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۱۸۴۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تغییر الگوی خرید شمش طلا در جهان

‌می‌متالز - خرید قابل‌توجه طلا از سوی بانک‌های مرکزی و عدم‌فروش آن‌ها باعث تغییر الگوی شمش می‌شود. مدت‌های مدیدی است که کاهش بهای پول و بی ارزش‌شدن اسکناس‌ها در اقتصاد‌های ملی زمینه ساز جهش قیمت طلا شده‌است.

به گزارش می‌متالز، در بازار طلا هرگاه قیمت‌ها افزایش می‌یابد به این معناست که نرخ بهره واقعی پایین و دلار ارزان شده‌است. در چنین شرایطی، امسال که نرخ‌های تعدیل‌شده بر اساس تورم امسال به بالاترین حد خود از زمان بحران مالی رسیده است، قیمت شمش تغییر خاصی نداشته و به قولی، به سختی پلک زده‌است. جالب اینکه بازده واقعی نیز که توسط اوراق‌بهادار ۱۰‌ساله محافظت‌شده از تورم خزانه‌داری یا TIPS اندازه گیری می‌شود در روز پنج‌شنبه دوباره به بالاترین سطح از سال‌۲۰۰۹ جهش کرد، درحالی‌که طلا در همان روز تنها نیم‌درصد کاهش یافت. آخرین‌باری که نرخ‌های بازده واقعی این‌قدر بالا بود، طلا تقریبا نصف این قیمت را داشت. آشکار‌شدن رابطه بین طلا و نرخ‌های بهره واقعی می‌تواند یک تغییر پارادایم برای این فلز گرانبها باشد و سرمایه‌گذاران را برای محاسبه «ارزش منصفانه» آن در دنیایی که به‌نظر می‌رسد معادلات قدیمی در آن دیگر کار نمی‌کنند، دچار مشکل کرده‌است.

تقویت دلار و افزایش نرخ بهره رشد بازدهی سایر دارایی‌های مطمئن مانند اوراق قرضه و پول نقد شدت گرفته و مدیران پولی به سمت فروش فلز زرد حرکت می‌کنند، اما فعلا کسی طلا را نمی‌فروشد. چنین وضعیتی این ابهام را ایجاد‌کرده که چرا قیمت طلا تا این میزان بالا مانده و تمایلی به نزول ندارد؟ یکی از تحلیلگران عضو موسسه برنبرگ معتقد است طلا دست‌کم ۲۰۰ دلار بالاتر از نرخ واقعی خود قرار دارد. تحلیلگر موسسه آمریکن فایننشال نیز با ابراز شگفتی از انعطاف پذیری قیمت طلا معتقد است رکورد خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی به طلا کمک‌کرده تا در برابر سیاست‌های پولی سفت و سخت از قیمت خود در سطح جهانی دفاع کند. این تحلیلگر با اشاره به نشانه‌هایی از فروش طلا از سوی بانک‌های مرکزی عمیقا معتقد است این تصمیم بر سرنوشت قیمت طلا اثر چشمگیری دارد. مانع تحقق این موضوع، اما ترسی است که از ورشکستگی بانک‌ها در آمریکا و جهان وجود دارد که در ماه‌های قبل بخشی از آن عیان شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده