تاریخ: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۸
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۱۸۳۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش بینی قیمت طلای جهانی / عوامل تعیین کننده جهت حرکت طلا چیست؟

‌می‌متالز - در هفته‌ای که بانک‌های مرکزی ثبات را در سیاست‌های پولی خود اتخاذ کردند؛ انس جهانی طلا ابتدا نوسانات مثبتی را تجربه کرد و به بالاترین سطح خود از اوایل ماه سپتامبر نزدیک شد؛ اما در ادامه تحت فشار افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده، طلا مسیر رفته را به صورت کامل بازگشت و در نهایت، نزدیک سطح بازگشایی هفته قبل در قیمت ۱۹۲۵ دلار هفته را به پایان رساند.

به گزارش می‌متالز، ابراهیم حاجی‌احمدی، تحلیلگر بازار‌های مالی، به پیش بینی قیمت طلای جهانی و بررسی رویداد‌های اخیر و پیش روی بازار انس جهانی پرداخته است.

وی عنوان کرد: «اوایل هفته گذشته شاهد بازاری با نوسانات محدود بودیم؛ زیرا عمده معامله‌گران با توجه به تعدد جلسات بانک‌های مرکزی و انتظار مشخص شدن جهت تصمیمات پیرامون سیاست‌های پولی از قرار گرفتن در موقعیت‌های معاملاتی با حجم‌های سنگین اجتناب کردند.»

وی ادامه داد: «فدرال رزرو در جلسه ماه سپتامبر همانطور که قبل‌تر پیش بینی شده بود، نرخ بهره خود را بدون تغییر در سطح ۵.۵ درصد باقی گذاشت. اما بدون شک مهم‌ترین نکته این جلسه اجماع نظر اعضای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) (برگرفته از دات‌پلات) در مورد دست کم افزایش یک پله‌ای نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۲۳ بود. به گونه‌ای که جروم پاول رئیس FOMC تاکید کرد که فدرال رزرو آماده است تا در صورت نیاز نرخ بهره را افزایش دهد.»

حاجی‌احمدی افزود: «از این رو لحن هاوکیش مقامات فدرال رزرو امریکا بر آن شد تا دلار تقویت شود و در مقابل، قیمت طلای جهانی تحت فشار افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده مسیر رفته را بازگشت کند و کاهش یابد.»

رویداد‌های تاثیرگذار بر پیش بینی قیمت طلای جهانی

این تحلیلگر بازار‌های جهانی تاکید کرد: «مهم‌ترین رویداد‌های هفته پیش رو عبارت است از، انتشار نهایی رشد سالانه تولید ناخالص داخلی (GDP) برای سه ماهه دوم و نیز شاخص بهای هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) در ماه آگوست به عنوان معیار ترجیحی فدرال رزرو جهت سنجش تورم در امریکا.»

وی ادامه داد: «انتظار می‌رود که شاخص خالص بهای PCE ماهانه، ۰.۲ درصد افزایش یابد، از این رو با توجه به پایان دوره خاموشی، فعالین بازار به نظرات مقامات فدرال رزرو توجه زیادی خواهند کرد، زیرا چگونگی انتشار این داده‌های اقتصادی می‌تواند بر بازار و رویکرد آتی سیاست‌گذاران پولی اثرگذار باشد.»

پیش بینی قیمت طلای جهانی / عوامل تعیین کننده جهت حرکت طلا چیست؟

پیش بینی قیمت طلای جهانی

حاجی‌احمدی در ادامه به پیش بینی قیمت طلای جهانی پرداخت و افزود: از منظر تکنیکی و مطابق با سناریو تحلیلی، قیمت طلای جهانی پس از نشانه‌های اولیه صعودی به یکباره با پشیمانی متقاضیان و فشار قابل توجه فروش مسیر رفته را پر شتاب بازگشت نمود و شرایط سختی را برای خریداران رقم زد.

وی افزود: «تقریبا طی دو هفته اخیر بخش قابل توجهی از نوسانات طلا در دامنه قیمتی ۱۹۰۰ الی ۱۹۳۵ دلار شکل گرفته و عدم تثبیت کندل هفتگی فراتر از محدوده مقاومتی ۱۹۳۵ دلاری موجب شده است تا همچنان فضای بی‌تصمیمی و تردید بر بازار حاکم بماند. از این رو تثبیت دست کم یک کندل هفتگی خارج از از این دامنه می‌تواند جهت اصلی بازار را با ضرایب احتمالی بالاتر مشخص نماید. در حال حاضر نزدیک‌ترین سطوح معتبر حمایتی به ترتیب ۱۹۰۰ و ۱۸۸۰ دلار هستند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده