به گزارش میمتالز، سیدحسین حسینی، شامگاه چهارشنبه پنجم مهرماه در نشست خبری ویژه پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی سنگ ایران که در فرمانداری شهرستان محلات برگزار شد، اظهار کرد: پیشبینی شده است که حدود ۳۶۰ شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه که در فضایی به مساحت ۱۲۰ هزار متر مربع برگزار میشود، حضور پیدا خواهند کرد.
وی ادامه داد: حدود ۳۰ هزار تن سنگ از ۵۰۰ معدن کشور در این نمایشگاه حضور خواهد داشت. شرکتهایی از ایتالیا، هند، ترکیه و چین، خبرنگاران بینالمللی، سفرای حدود پانزده کشور و رایزنان اقتصادی در پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی سنگ ایران حضور مییابند.
وی افزود: به دلیل ظرفیتی که سنگ در منطقه ایجاد کرده است، برگزاری این نمایشگاه نیازمند همکاری و همت همگانی است چرا که این نمایشگاه تنها نمایشگاه بینالمللی است که در خارج از پایتخت برگزار میشود. این ظرفیت به همت فعالان عرصه سنگ، انجمن سنگبران، انجمن معدنکاران و شرکت نمایشگاهی یکتا سنگ فراهم شده است.
حسینی گفت: علیرغم اینکه ایران در زمره ۵ کشور برتر جهان در زمینه تولیدات سنگ تزیینی است، اما سهم کشور از صادرات این محصول کمتر از نیم درصد است. برگزاری نمایشگاه موجب میشود که از ظرفیت این منطقه در حوزه صادرات غیرنفتی استفاده شده و با حضور گردشگران خارجی این بخش را تقویت کنیم تا بین تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی و خارجی ارتباط برقرار شود.
وی اظهار کرد: نمایشگاه موجب آشنایی کشورهای خارجی با پتانسیلها و تجهیزات فرآوری داخلی شده و زمینه آشنایی صنعتگران داخلی با تجهیزات و فناوریهای به روز جهانی ایجاد خواهد شد.
وی افزود: طرح زیرگذر ورودی نمایشگاه سنگ آماده شده و مقرر شده تا بخشی از تجهیزات و هزینهها توسط معدنکاران تامین شود تا این طرح سریعتر اجرایی شود. امیدواریم تا نمایشگاه سال آینده شاهد بهرهبرداری از زیرگذر باشیم.
محمد حلاجیان مدیر اجرایی نمایشگاه بینالمللی سنگ ایران نیز اظهار کرد: پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی سنگ ایران از هجدهم تا بیست و یکم مهرماه در محل دائمی همایشها و نمایشگاه بینالمللی سنگ ایران واقع در شهر نیمور در فضایی متفاوت با دورههای پیشین برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: حضور تجار خارجی از بیش از ۲۵ کشور جهان و حضور اساتید بینالمللی از کشورهای آلمان، فرانسه و ترکیه به منظور برگزاری دورههای آموزشی برای اولین بار در این نمایشگاه اتفاق خواهد افتاد. این نمایشگاه پنجمین نمایشگاه بزرگ سنگ جهان است که با برند Iran Stone Expo در حوزه سنگهای ساختمانی فعالیت میکند.
وی افزود: امسال با حمایت اداره کل صمت استان مرکزی حضور رایزنان بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران که در کشورهای ویتنام، پاکستان، صربستان و ترکیه مستقر هستند، به عنوان پیام آوران تجارت ایران در نمایشگاه مسجل شده تا با پتانسیلهای سنگ ایران آشنا شده و به توسعه تجارت خارجی سنگ کشور کمک کنند.
حلاجیان تصریح کرد: سهم ایران از بازار ۳۷ میلیارد دلاری سنگ دنیا کمتر از نیم درصد است و امیدواریم با اتفاقات خوبی که در این نمایشگاه رخ خواهد داد، رکود حوزه صادرات شکوفا شود. طی دو سال اخیر مجوز پایانه صادراتی سنگ کشور برای نمایشگاه بینالمللی سنگ ایران اخذ شده و در حال آمادهسازی زیرساختهای آن هستیم.
وی گفت: امیدواریم با راهاندازی این پایانه سهم ایران از بازار جهانی سنگ تغییر پیدا کند. زنجیره کامل ارزش و زنجیره کامل تامین کل صنعت سنگ از استخراج ماشینآلات، شرکتهای حمل و نقل داخلی و بینالمللی گرفته تا مجموعه فرآوری و در نهایت شرکتهای صادراتی و بازرگانی و شرکتهایی که به این صنعت خدمات ارائه میدهند، در این نمایشگاه حضور دارند.
وی اظهار کرد: بیش از ۲۲ استان کشور در قالب معرفی توانمندیهای معادن خود در نمایشگاه حضور دارند که بیانگر این است که نمایشگاه توانسته است رسالت خود را به خوبی پیش ببرد. از نکات ویژه نمایشگاه میتوان به حضور بیش از ۳۰ هزار تن سنگ کوپ در نمایشگاه اشاره کرد که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی متراژ و شرکتهای شرکت کننده را شاهد هستیم.
حلاجیان ادامه داد: در کشورهای هند، ترکیه، ایتالیا و چین نیز اطلاعرسانی بینالمللی از طریق مجلات تخصصی سنگ صورت گرفته است و خبرنگاران آنها نیز در نمایشگاه حضور خواهند داشت تا شاهد پوشش بینالمللی نمایشگاه نیز باشیم.
وی افزود: میز سنگ کشور برای هفتمین بار در قالب یک دوره جمعبندی با حضور مقاماتی از کشورهای مختلف در این نمایشگاه برگزار خواهد شد. از طریق اتاق بازرگانی اراک در حال رایزنی هستیم تا تعدادی از سفرای کشورهای هدف را برای آشنایی با پتانسیلهای سنگ ایران دعوت کنیم.
مدیر اجرایی نمایشگاه بینالمللی سنگ ایران گفت: شعار نمایشگاه طی ۴ سال گذشته "سنگ ایران به سوی بازار جهانی" بوده است. تمامی رویکردها و اقداماتی که در نمایشگاه صورت میگیرد، در راستای تحقق این شعار خواهد بود. ما همچنان با این رویکرد حرکت میکنیم تا عدد صادراتی سنگ ایران را از طریق نمایشگاه تغییر دهیم. با گسترش روابط بینالمللی و تاکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه صادرات غیر نفتی، این موضوع چندان دور از دسترس نیست.
وی اظهار کرد: هر ساله با افزایش فضای نمایشگاهی، بازدید کننده و حجم سنگ روبرو هستیم. بیش از ۹۵ درصد سنگهای عرضه شده در دورههای مختلف نمایشگاه سنگ به بازار داخلی یا تجار خارجی عرضه شده است. این مسئله نشان دهنده بازخورد مناسبی است که شرکت کنندگان از نمایشگاه داشته و آنان را متقاعد به شرکت در دورههای بعدی میکند.
وی ادامه داد: طی ۴ سال گذشته، هر ساله رشد حدود ۳۰ درصدی را تجربه کردهایم. فضای ناخالص نمایشگاهی در سال گذشته ۹۰ هزار متر مربع بوده که امسال به دلیل افزایش تعداد شرکت کنندگان، به ۱۲۰ هزار متر مربع افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: فضای خالص واگذاری نمایشگاه سال گذشته ۲۹ هزار و ۸۰۰ متر مربع بوده است که با نمایشگاه ساختمان تهران در متراژ واگذاری تقریباً برابر بوده است. در نمایشگاه سال جاری این عدد به بیش از ۳۳ هزار مترمربع رسیده است. آنچه که در نمایشگاه بینالمللی سنگ ایران اتفاق میافتد، حاصل تجربیات و بازدیدها از نمایشگاههای بینالمللی سنگ دنیا از قبیل ترکیه، ایتالیا، چین، هند و برزیل بوده است.
حلاجیان گفت: شرکتهایی که در نمایشگاههای سنگ کشورهای خارجی حضور پیدا میکردند، برای از دست ندادن مشتریان، خود را ملزم به شرکت در نمایشگاه بینالمللی سنگ ایران میدانند. افتتاحیه نمایشگاه ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه روز هجدهم و اختتامیه آن ساعت ۱۵ بیست و یکم مهرماه خواهد بود.
وی اظهار کرد: در نمایشگاه امسال بخشهایی را به ایجاد احجام سنگی زیورآلات و اجسام تزیینی با استفاده از سنگهایی که در کارخانجات سنگبری قابل فرآوری نیست اختصاص دادهایم.
احمد توکلی، عضو هیات مدیره نمایشگاه بینالمللی سنگ ایران نیز در این نشست با اشاره به مشکلات تردد و ناایمن بودن مسیر منتهی به نمایشگاه گفت: مسیر منتهی به نمایشگاه از جاده محلات به دلیجان و مسیرهای تردد به معادن و شهرکهای صنعتی بسیار خطرناک است. تولید کنندگان سنگ با تکیه بر توان خود نمایشگاه را به این نقطه رساندهاند، اما در حوزه دولتی ضعفهایی وجود دارد.