تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۲۰
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۳۱۹۹۴۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
استاندار مرکزی:

حرکت به سمت دانش‌بنیان در بخش معدن کند است

‌می‌متالز - استاندار مرکزی گفت: حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن در بخش معدن کند است و فعالان این حوزه باید برای بهره‌وری هر چه بیشتر در حوزه فناوری و دانش بنیان شدن گام‌های اساسی بردارند.

به گزارش می‌متالز، «فرزاد مخلص الائمه» روز سه شنبه در آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم‌ور شهرستان محلات، افزود: به دلیل سایه ماده معدنی نفت بر اقتصاد کشور، معدن هنوز نتوانسته جایگاه خود را در کشور پیدا کند.

وی بیان کرد: معدن تار و پود اقتصاد را در هم تنیده است و در صادرات غیر نفتی قیر و محصولات پتروشیمی بخش اصلی صادرات غیر نفتی را در بر می‌گیرد که معتقدیم محصولات نفتی بسته بندی شده است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه باید از معادن هیدروکربنی جدا شویم بیان کرد: با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه و تاثیر این فرآیند بر اقتصاد نفتی، باید به سمت معادن و اقتصاد غیر نفتی حرکت کنیم.

مخلص الائمه گفت: معافیت‌های بسیار خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در قوانین متعدد پیش‌بینی شده است و باید از این ظرفیت برای توسعه معدن، حجم تولید و صادرات استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های قانونی و فرآیندی توسعه معدن باید در کشور معرفی شود، اظهار کرد: ضرورت تصمیم‌سازی و تنظیم‌گری قوی در بخش معدن باید از سوی بخش خصوصی مطالبه گری شود تا شورای معادن استان‌ها نسب به این مهم برنامه‌ریزی کنند.

مخلص الائمه ادامه داد: سیاست‌های کلی که در قالب قوانین وجود دارند تا به به مقررات تبدیل نشوند قابلیت اجرا ندارند و حضور بخش خصوصی در تدوین مقررات می‌تواند سهم یک و نیم درصدی معدن در اقتصاد کشور را افزایش دهد.

وی ادامه داد: بدون حضور بخش خصوصی تنظیم گری به رشد نمی‌رسد.

استاندار مرکزی ادامه داد: دولت این را دیده و نیاز به مطالبه‌گری از سوی مجلس و وزارت صمت دارد.

مخلص الائمه با بیان اینکه تنظیم‌گری معدن باید سازوکارش تغییر کند، گفت: دهه‌های طولانی در حوزه فرآوری وابستگی وجود داشته و همچنان هم دارد و باید در این بخش تحول ایجاد شود.

وی افزود: در حوزه تولید ماشین آلات و تجهیزات معادن خیلی عقبیم و در دنیا ماشین آلات موثری تولید شده و تولید کنندگان داخلی مانند هپکو باید به سمت تولیدات جدید حرکت کنند.

استاندار مرکزی بیان کرد: تولیدکنندگان ماشین آلات باید خطوط تولید خود را به سمت نیاز کشور تغییر دهند.

مدیر اجرایی پانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران نیز گفت: نمایشگاه سنگ امسال در ۱۲۰ هزار متر مربع با ظرفیت ۳۵ هزار تن سنگ در قالب ۳۶۰ غرفه برگزار می‌شود.

محمد حلاجیان ادامه داد: نمایشگاه بین المللی سنگ ایران بزرگترین نمایشگاه سنگ و پنجمین نمایشگاه پس از چین، ترکیه، هند، برزیل و ایتالیا است.

وی ادامه داد: نمایشگاه سنگ ایران در پانزدهمین سال به بلوغ رسیده و امسال ۲۲ استان دارای معدن سنگ، در این نمایشگاه حضور یافتند.

حلاجیان با اشاره به عدم موفقیت در صادرات سنگ بیان کرد: نمایشگاه‌های بین المللی در جهت رویکرد معرفی سنگ ایران در بازار جهانی گام برداشته‌اند و امروز یکی از نشان‌های تجاری معتبر جهانی است.

مدیر اجرایی نمایشگاه بین المللی سنگ ایران گفت: پارسال میزبان ۲۵ کشور در نمایشگاه بودیم.

حلاجیان حضور اساتید خارجی از فرانسه، آلمان و ترکیه را در حاشیه این نمایشگاه عنوان کرد و گفت: ارتباط بیش از ۶ ساله با رسانه‌های هند، ایتالیا، ترکیه و چین یکی از اقدامات این نمایشگاه است که با بحث و تبادل نظر اقدامات موثری در این بخش صورت گرفته است.

حلاجیان اظهار کرد: میز سنگ در راستایی شناسایی و رفع مشکلات حوزه صادرات سنگ به صورت هفت میز تخصصی در استان‌های مختلف انجام شده است.

وی گفت: امید است پایانه تخصصی سنگ تا پایان امسال برای کمک به معادن و صادرات سنگ فرآوری شده آماده و افتتاح شود.

حلاجیان تصریح کرد: این پایانه کمک شایانی خواهد کرد تا تولید کننده تمرکز بر تولید و صادر کننده تمرکز بر صادرات داشته باشد تا بازیابی و فرایند صادرات را انجام دهد.

مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: مسیر رشد تولید و اقتصادی کشور صادرات است و سیاست‌های دولت سیزدهم نیز در این مسیر ترسیم شده است.

علی جودکی افزود: سند تحول اقتصادی دولت با محوریت اقتصاد است که در این راستا نیاز است سایر دستگاه‌های اجرایی هماهنگی و تعامل داشته باشند تا خروجی مناسب داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکزی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده