تاریخ: ۰۷ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۴۳
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۳۱۸۷۱۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل فولاد مبارکه:

صنعت فولاد خودکفاست

‌می‌متالز - مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: امروز صنعت فولاد، خودکفا و خودتامین است و نه‌تن‌ها برای مصارف داخلی فولاد تولید می‌کنیم، بلکه بدنبال احراز جایگاه سایر کشور‌های تولیدکننده دنیا در زنجیره تامین فولاد هستیم.

به گزارش می‌متالز، محمدیاسر طیب‌نیا روز جمعه در آیین افتتاح "نیروگاه شهید کاظمی" فولاد مبارکه افزود: امروز در صنعت فولاد به قُله‌ها نزدیک شده‌ایم و برای رسیدن به جایگاه هفتم جهان در تولید فولاد، مسیر زیادی را در پیش رو نداریم و اگر کمبود گاز در زمستان و برق در تابستان گذشته نبود، هم‌اکنون رُتبه هفتم جهان را کسب کرده بودیم.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی به ما آموخت که توکل بر خدا و تکیه به اراده ایرانی، راه‌برون رفت از مشکلات است و فولاد مبارکه بعنوان مولود انقلاب و یکی از بزرگترین دستاورد‌های کشور، اینک بزرگترین تولیدکننده فولاد در خاورمیانه و شمال آفریقاست و تولید این واحد صنعتی از تولید بسیاری از کشور‌های دیگر مانند عربستان، اسپانیا، مالزی و ... بیشتر است.

وی تصریح کرد: "نیروگاه شهید کاظمی" فولاد مبارکه که امروز افتتاح شد، نُخستین واحد نیروگاهی کلاس "اف" (F) صنایع است که در کوتاهترین زمان و با ثبت رکورد توسط پرسنل و پیمانکاران پُرتلاش به بهره‌برداری رسید، همانطوریکه شهدا نیز رکورد انسانیت را در تاریخ ایران ثبت کردند.

طیب‌نیا افزود: اصفهان خطه حماسه‌هاست و این دیار با نثار ۲۴ هزار شهید به انقلاب اسلامی، ۱۰ درصد از شهدای دوران دفاع مقدس را تقدیم کشور کرده است و علاوه بر تاریخ تمدنی، جوانان این خطه در همه عرصه‌ها پیشتاز بوده‌اند.

وی یادآور شد: استان اصفهان با تولید ۴۵ درصد فولاد کشور، قُطب تولید فولاد ایران است و صنعت فولاد کوشیده است که خودکفا و خودتامین باشد و امروز با بومی‌سازی یکصد هزار قطعه و تجهیزات و مواد مصرفی خود به داخلی‌سازی بیش از ۹۰ درصد از نیازهایش رسیده و برای رسیدن به ۹۷ درصد نیز برنامه‌ریزی کرده است.

وی اظهار داشت: دشمنان فکر می‌کردند با تحریم، روند پیشرفت ما را متوقف می‌کنند و زمانی که از تحریم‌ها جواب نگرفتند، سال گذشته بزرگترین حمله سایبری صنعتی را بر این واحد (فولاد مبارکه) تحمیل کردند که در کمتر از ۳۶ ساعت با ابتکاراتی که برای نخستین بار در کشور انجام شد، جریان تولید به این کارخانه بازگشت.

وی تصریح کرد: دشمن بخوبی می‌دانست که توقف فولاد مبارکه به معنای توقف تولید در بسیاری از صنایع و از بین رفتن امید در کشور است از این رو حمله سایبری صنعتی را بر این واحد تحمیل کرد که ناکام ماند.

طیب‌نیا با اشاره به آنکه ۳۰ درصد از سرمایه‌گذاران فولاد مبارکه صاحبان سهام عدالت هستند، یادآور شد: در سه سال گذشته افزون بر یکصد هزار میلیارد تومان سود بین سهامداران توزیع شده است که این علاوه بر سایر دستاورد‌های فولاد مبارکه در حوزه اشتغال و مشارکت‌های اجتماعی است.

وی گفت: فولاد برای ایران می‌ماند و فولادمردان ما قُله‌های جدید را فتح می‌کنند و این شرکت بصورت فعال در پروژه‌های مسوولیت اجتماعی شرکت می‌کند، چرا که فولاد باید به همه مردم منفعت برساند.

وی تاکید کرد: امروز صنایع بسیاری اعم از کشتی‌سازی، کُنسروسازی، خودروسازی و لوازم خانگی وابسته به محصولات فولاد مبارکه وابسته هستند و صنعت فولاد حیات بسیاری از صنایع را تضمین می‌کند.

وی یادآور شد: ما مدعی جایگزینی اقتصاد فولادی به جای اقتصاد نفتی هستیم و بر این اراده‌ایم که ایران را با فولاد ایران بسازیم و اگر طلا و نقره بعنوان فلزِ اشراف محسوب میشود، فولاد، فلزِ عمومِ مردم است و طبق روایات منافع آن نیز باید برای مردم باشد از این رو این واحد صنعتی در ایجاد اشتغال برای ۴۰۰ هزار نقر بصورت مستقیم و غیر مستقیم در سال‌های گذشته اقدام کرد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور بمنظور شرکت در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی (ص)، که به نوبل اسلامی در جهان مشهور است، صبح روز جمعه وارد اصفهان شد.

علاوه بر این برنامه، بازدید و افتتاح از چند پروژه مهم استان از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر است.

بازدید از خط انتقال آب دریای عُمان به اصفهان، آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این طرح، افتتاح فاز اول نیروگاه فولاد مبارکه و آغاز بهره‌برداری از پروژه تصفیه گازوییل (DHT) پالایشگاه اصفهان جزو برنامه‌های سفر رییس جمهور به اصفهان است.

فولاد مبارکهٔ اصفهان اکنون مواد اولیهٔ بیش از سه هزار کارخانه و کارگاه تولیدی کشور در صنایع لوله و پروفیل، نفت، گاز و پتروشیمی، خودرو، موتور‌های الکتریکی، لوازم خانگی، فلزی سبک و سنگین، ساختمانی، غذایی، کشتی‌سازی و سازه‌های دریایی و … را تأمین می‌کند.

این شرکت هر سال بخشی از محصولات خود را در راستای ارتقای کیفیت، برآورده کردن نیاز ارزی و حضور در بازار‌های جهانی و توسعهٔ آن صادر می‌کند و با توجه به اعتبار کسب شده در بازار جهانی، اکنون پتانسیل و اعتبار لازم جهت صادرات به بیش از ۳۸ کشور جهان را دارد.

این مجتمع که در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان، در زمینی به وسعت ۳۵ کیلومترمربع (۱۷ کیلومتر مربع سالن تولید) استقرار یافته، دارای ظرفیت تولید سالانهٔ ۱۰٫۳ میلیون تُن انواع محصولات فولادی تخت، گرم و سرد نوردیده، قلع‌اندود، گالوانیزه و رنگی از ضخامت ۰٫۱۸ تا ۱۶ میلی‌متر است.

فولاد مبارکه یکی از معدود شرکت‌های فولادسازی ایران است که توانسته است مالک زنجیره کاملی در تولید فولاد از معدنکاری سنگ‌آهن تا نورد فولاد باشد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده