به گزارش میمتالز، اخیرا یک اندیشکده، در آخرین گزارش خود به مقایسه قیمت خودرو در ایران نسبت به قیمت خودرو در سایر کشورها پرداخته است.
در قسمتی ازین گزارش آمده است: آشفتگی در بازار و قیمت خودرو سبب شده است این تلقی عمومی حاصل شود که خودروهای داخلی نسبت به خودروهای خارجی گرانتر هستند. از این رو این گزارش به بررسی میزان صحت این تلقی عمومی پرداخته و سعی کرده از طریق بررسی میزان افزایش قیمت مواد اولیه در مقایسه با میزان افزایش قیمت مصوب خودروهای داخلی، مقایسه قیمت خودروهای داخلی با ارزانترین خودروهای خارجی و مواردی از این دست، نشان دهد که تلقی عمومی از سوی مردم نسبت به گرانی خودرو، ارتباط چندانی با قیمت خودروهای داخلی ندارد، بلکه کاهش درآمد سرانه و قدرت خرید جامعه مهمترین دلیل در بوجود آمدن این تلقی عمومی است، کما اینکه اشاره به این مسائل به معنی نادیده گرفتن کمکاری خودروسازان و متولیان این صنعت در ساماندهی مشکلات نیست.
نکتهای که به نظر میرسد در این گزارش تحلیلی به آن توجه نشده، محاسبهی دلاری قیمت مواد اولیه است. به عنوان مثال اگر همان طور که در گزارش آمده، برای مقایسهی یک خودروی داخلی با خودروی خارجی توان تولید شده توسط موتور این دو خودرو را ملاک قرار دهیم (که ملاک دقیقی محسوب نمیشود)، به طور میانگین قیمت خودروی خارجی ۱۰۰ اسب بخاری، حدودا معادل ۱۲ هزار دلار خواهد بود.
در واقع یک خودروی خارجی که موتور آن توانی در حد خودروهای پارس، دنا، رانا و ... دارد، بدون احتساب حقوق گمرکی تقریبا معادل ۶۰۰ میلیون تومان در میآید و، چون قیمت کارخانهای این خودروها در ایران کمتر از این عدد است، بنابراین در گزارش نتیجه گرفته شده، که قیمت خودروهای داخلی نسبت به خودروی مشابه خارجی (از نظر توان موتور) کمتر است.
سوالی که انتظار میرفت در این گزارشهای تحلیلی به آن پاسخ داده شود، چرایی محاسبهی دلاری قیمت خودروهای داخلی است در حالی که اکثر مواد اولیه آنها داخلی است و در داخل کشور تولید میشود.
گفتنی است در شرایطی که هر خودروی داخلی تنها ۱۰ درصد ارز بری دارد، اساسا تنها دلیلی که باعث میشود ۹۰ درصد مابقی قیمت خودرو نیز با نرخ ارز محاسبه شود، خرید مواد اولیه خودرو با مکانیزم بورس کالا (که مبنای محاسبه قیمت پایه مواد اولیه ان نرخهای صادراتی یا بازارهای جهانی و معیارهایی از این دست میباشد) است؛ بنابراین نکتهای که مهم است، این است که دلیل قیمت تمام شدهی بالای خودرو در داخل کشور تهیه مواد اولیه آنها با استفاده از مکانیزم بورس کالا بوده که عملا قیمت مواد اولیه را دلاری کرده است. در چنین شرایطی است که اساسا به نظر میرسد مقایسه قیمت خودروهای داخلی و خارجی اساسا محل چالش نیست.
از طرفی در شرایطی که حمایت از تولید دغدغه اول سیاست گذار است، پیوند قیمت محصولاتی که در داخل تولید میشوند با قیمت ارز، اساسا نمیتواند هدف سیاست گذار را برآورده کند.
منبع: خبرگزاری تسنیم