تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۱
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۳۱۸۹۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
منوچهر نیک‌فر، معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه

شرکت‌های پیشرو در تکنولوژی موفق‌ترند

می متالز - صنعت فولاد دنیا با سرعت رو به پیشرفت است و کوچک‌ترین غفلت می‌تواند به عقب‌ماندن از تکنولوژی‌های روز جهان و در نتیجه واگذاری رقابت به دیگر تولیدکنندگان منجر شود.
شرکت‌های پیشرو در تکنولوژی موفق‌ترند

به گزارش می متالز، در این شرایط باید با پایش و پژوهش مستمر در صنعت فولاد، نسبت به نو‌سازی و به‌روزرسانی تکنولوژی و محصولات اقدام کرد. در این زمینه بخش تحقیق و توسعه نقش موثری را ایفا می‌کند و پیگیری بسیاری از پروژه‌های تکنولوژیکی برعهده این واحد است. در نتیجه رویکرد شرکت‌ها در قبال تکنولوژی می‌تواند تعیین‌کننده جایگاه آن‌ها باشد. شرکت فولاد مبارکه نیز برای پیشرو بودن در صنعت فولاد ایران و جهان، پروژه‌های گوناگونی را با مراکز علمی معتبر داخلی به‌ویژه دانشگاه‌ها در زمینه تکنولوژی و تحقیق و توسعه به مرحله اجرا گذاشته و خوشبختانه بخش عمده‌ای از آن‌ها به نتیجه مطلوب رسیده که از جمله آن‌‌ها می‌توان به تولید فولادهای مقاوم به زلزله اشاره کرد.

امروزه با رشد فزاینده دانش و فناوری در عرصه‌های مختلف، پایش مستمر محیط تکنولوژی از سوی سازمان‌ها امری حیاتی و اجتناب‌ناپذیر است و سازمان‌هایی موفق به تداوم فعالیت تجاری خود خواهند بود که بتوانند با ارزیابی مستمر محیط تکنولوژیک خارج از سازمان و به‌روزآوری تکنولوژی‌های موجود، همچنان در عرصه رقابت باقی مانده و رشد و بقای خود را تضمین کنند. شرکت‌های فولادی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای حفظ قابلیت‌ رقابت خود باید همواره محیط تکنولوژی حوزه خود را رصد و نسبت به به‌روزآوری آن برنامه‌ریزی و اقدام کنند. شرکت فولاد مبارکه نیز در راستای ماموریت سازمانی خود که ایفای نقش محوری در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور است و همچنین چشم‌انداز حفظ سهم 45 درصدی خود در تولید فولاد کشور، برنامه‌ها و فرآیندهای عملیاتی متعددی را در سطح سازمان طراحی و پیاده‌سازی کرده است.

چنانچه تکنولوژی یک سازمان تولیدکننده را در 4 بعد سخت‌افزار، نرم‌افزار، مغزافزار و سازمان‌افزار در نظر بگیریم، فرآیندهای مختلفی برای ارزیابی و به‌روزآوری هر یک از این ابعاد در قسمت‌های مختلف سازمان وجود دارند. به‌عنوان نمونه، فرآیندهای مدیریت استراتژیک، مدیریت نوآوری، مدیریت دانش، مدیریت توسعه و تحول سازمانی، توسعه محصولات جدید، مدیریت کیفیت فراگیر، مدیریت ریسک و آینده‌پژوهی در زیرمجموعه‌ها و معاونت تکنولوژی فولاد مبارکه نقشی محوری در ارزیابی و به‌روزرسانی تکنولوژی‌های مورد نیاز سازمان ایفا می‌‌کند. همچنین فرآیندهای توسعه و توانمندسازی کارکنان و بومی‌سازی در معاونت‌های نیروی انسانی و بهره‌برداری در این زمینه به ایفای نقش می‌پردازند. واحد تحقیق و توسعه یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در صنعت فولاد است که رویکرد اساسی در قبال تکنولوژی دارد و می‌تواند مسیر صنعت فولاد را تعیین کند.

 

فولاد مبارکه، پیشرو در تکنولوژی و تولید محصول

براساس آمار انجمن جهانی فولاد، کشور ما در سال جاری در رده‌بندی کشورهای تولیدکننده فولاد از رتبه چهاردهم به رتبه دهم ارتقا پیدا می‌کند و با توجه به برنامه تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404، در ردیف هفتم تولیدکنندگان عمده جهانی این محصول قرار خواهد گرفت. در این راستا ضرورت دارد علاوه بر برنامه‌ریزی در تولید فولاد، هم‌زمان به برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری مناسب در اکتساب و ایجاد تکنولوژی‌های جدید یا بومی‌سازی تکنولوژی‌های موجود در صنعت فولاد اقدام کند؛ به‌طوری که شرکت فولاد مبارکه بتواند در سال‌های آتی از یک کشور پیرو (follower) در صنعت فولاد به یک کشور پیشرو (leader) تبدیل شود. به‌طور متوسط، در کشور ما اکتساب و بومی‌سازی تکنولوژی‌های جدید یک روند 10 ساله طی می‌کند که با توجه به شرایط رقابتی در جهان زمان به نسبت طولانی است. در نتیجه برای تسریع این روند، باید تلاش‌های مضاعفی انجام شود. در چند سال گذشته در کشور در راستای بومی‌سازی تکنولوژی‌های موجود اقدامات موثری انجام شده و شاید بتوان گفت حدود 70 تا 80 درصد تکنولوژی‌های موجود صنعت فولاد در ایران بومی‌سازی شده‌اند یا توانایی بومی‌سازی دارند. البته در برخی موارد نیز موفقیت‌های در زمینه معرفی تکنولوژی‌های جدید مانند‌ تولید آهن اسفنجی به روش پرد (PERED) در ایران به‌دست آمده که شایسته تقدیر است؛ اما برای تبدیل شدن به یک کشور پیشرو در صنعت فولاد هنوز مسیر طولانی در پیش است. اعتقاد بر این است که با توجه به تخصص و توانمندی‌های موجود در کشور، با تدوین یک چشم‌انداز و راهبرد مناسب دستیابی به این مهم دور از دسترس نخواهد بود.

عناوین برگزیده