تاریخ: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۹
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۳۱۸۹۱۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
کارشناس بازار خودرو:

آینده بازار خودرو بدون واردات چه خواهد بود؟

‌می‌متالز - بازار خودرو چشم‌انتظار واردات خودرو است. درصورتی که واردات به‌خوبی و با هزینه پایین انجام شود، تمام اقشار جامعه از آن بهره‌مند خواهند شد و درصورتی که واردات به‌صورت پراکنده و ناچیز باشد، تغییری در بازار خودرو به‌وجود نمی‌آورد. درهمین زمینه با حسن قاضیان، کارشناس بازار خودرو به‌گفتگو پرداختیم.

وضعیت بازار خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به گزارش می‌متالز، بازار خودرو در ماه‌های اخیر در رکود کامل قرار داشته و امسال شاید مهم‌ترین دلایل تاثیرگذار بر بازار، بحث واردات خودرو و همچنین قیمت ارز بوده است. البته قیمت ارز همواره بر این بازار تاثیرگذار بوده؛ اما امسال بیشترین تاثیر را داشته و حتی کاهش عرضه خودرو به‌بازار هم نتوانسته تغییری در این بازار بدهد؛ بنابراین بازار همچنان در انتظار واردات خودرو است. همچنین ثبات قیمت ارز در حدود ۵۰ هزار تومان مانند یک قلاب بازار خودرو را محکم نگه داشته است. هر لحظه با تغییر قیمت ارز می‌توان انتظار داشت بازار به‌سمت بالا حرکت کند.

کاهش قیمت ارز آیا بر بازار خودرو تاثیرگذار خواهد بود؟

قطعا تاثیرگذار خواهد بود؛ اما نه به‌انداز افزایش بهای ارز. کاهش قیمت ارز می‌تواند تا حدودی نرخ‌ها را به‌سمت پایین بکشد؛ اما این‌که انتظار داشته باشیم به‌عنوان مثال قیمت خودرو ۸۰۰ میلیون‌تومانی بازار به‌یک‌باره به ۴۰۰ میلیون‌تومان کارخانه نزدیک شود، امکان‌پذیر نیست. درعین حال بازار ارز نیز به‌گونه‌ای نیست که کسی انتظار کاهش شدید در آن را داشته باشد؛ بنابراین تاثیر ارز در قیمت خودرو در بازار بیشتر جنبه منفی و البته روبه‌بالا خواهد داشت.

واردات خودرو را چگونه می‌بینید؟ آیا امیدی به‌انجام آن وجود دارد؟

واردات خودرو به‌هرحال انجام خواهد شد. دیر یا زود، کم یا زیاد، واردات در نهایت باید انجام شود. چراکه برای دولت منبع درآمد بسیار خوبی خواهد بود؛ بنابراین واردات انجام می‌شود؛ اما شکل و نحوه انجام آن مشخص نیست. همین مساله می‌تواند در آینده بازار خودرو تاثیر منفی داشته باشد. درصورتی که خودرو (فرقی نمی‌کند خودرو نو یا کارکرده) با کمترین هزینه وارد کشور شود و به‌شکل انبوه در بازار دیده شود، شاهد شرایط مثبت در بازار خودرو خواهیم بود. درغیر این صورت صرفا منبع درآمدی برای دولت خواهد شد و عده‌ای از اقشار با درآمد بالا از آن بهره‌مند خواهند شد و آن‌چنان که باید کمکی به‌قدرت خرید طبقه متوسط و ضعیف جامعه نمی‌کند.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده