تاریخ: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۹
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۳۱۸۹۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
محسن بهزادی مطرح کرد:

مسیر متغیر‌های اقتصادی در نیمه ۱۴۰۲

‌می‌متالز - ناترازی نظام بانکی و سلطه مالی علت اصلی رشد نقدینگی است و در نهایت مداخلات ارزی مقابل فاندامنتال‌های اقتصاد و رشد نقدینگی سرتعظیم فرود خواهد آورد.

به گزارش می‌متالز به نقل از تاصیکو، مدیر پرتفوی هلدینگ صدرتامین معتقد است، پایه پولی یکی از مسائلی بود که اظهار نظر‌های نگران کننده‌ای درباره آن شد و استرسی را به جامعه القا کرد مبنی بر اینکه باید منتظر رشد نقدینگی فزاینده‌ای بود و در کنار آن به سمت تورم پیش رفت.

محسن بهزادی عنوان کرد: بین سال‌های ۸۱ تا ۹۹ بیش از رقم GDP امروز (فراتر از ۲۵۰ میلیارد دلار) شاهد مداخله ارزی بودیم. مداخله ارزی با رویکرد تثبیت نرخ ارز انجام شد. با کنترل لنگر اسمی نرخ ارز یکسری از متغیر‌های اسمی حداقل مورد کنترل قرار می‌گرفت. عملا با مداخلات ارزی، خروج سرمایه و قاچاق تشویق می‌شوند. عدم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها توام با موارد مطرح شده میراث بدی شد و به زمان حال رسید.

وی ادامه داد: بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷ و پس از خروج دولت آمریکا از برجام به این نتیجه رسید که باید نقش بازارساز را ایفا کند.

بهزادی گفت: مداخلات ارزی موضوعی منسوخ شده است. شرایط کنونی با وضعیت سال ۸۷ که رونق نفتی بود، کاملا متفاوت است. نمود اثر مداخله ارزی از سوی بانک مرکزی قابل مشاهده نیست.

به گفته بهزادی اکنون وارث یک ناترازی هستیم که از سال ۸۷- ۸۸ در بانک‌ها شکل گرفت.

در دی ماه سال ۱۳۹۹ دولت برای تسویه بخشی از بدهی خود به یکسری از بانک‌های دولتی (صادرات، ملت و تجارت) پیشنهادی مطرح کرد مبنی بر این که در ازای تسویه بدهی، سهام پالایشگاهی را در اختیار بانک‌ها قرار دهد. اما نظام بانکی مخالف بود.

وی معتقد است، ناترازی ارزی علت اصلی رشد نقدینگی است. از طرفی مداخلات ارزی نهایتا مقابل فاندامنتال‌های اقتصاد و رشد نقدینگی سرتعظیم فرود خواهد آورد.

ویدئوی کامل مصاحبه بورسان با محسن بهزادی مدیر پرتفوی هلدینگ صدرتامین را در آپارات ببینید.

https://aparat.com/v/mf1hd

منبع: سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو)

عناوین برگزیده