تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۱۴
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۳۱۹۶۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل سنگ آهن مرکزی ایران در گفتگو با می‌متالز:

در پروژه D۱۹ ابتدای سال آینده به نخستین ذخایر سنگ آهن دست می‌یابیم

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران گفت: پروژه D ۱۹ یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های معدنی ماست که در کنار سایر پروژه‌های معدنی آن را به جلو می‌بریم.

پروژه D۱۹ یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های معدنی شرکت سنگ آهن مرکزی است. درباره برنامه‌های این شرکت، «مجتبی حمیدیان» مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در گفتگو با «می‌متالز» عنوان کرد: پروژه D۱۹ یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های معدنی ماست که در کنار سایر پروژه‌های معدنی آن را به جلو می‌بریم. این پروژه یک پروژه خاص و پیچیده است که نهاد‌های مختلف برای پیش بردن این پروژه بسیار به ما کمک رسانده‌اند. پروژه با چالش‌های بسیاری روبرو است، چراکه این پروژه همزمان عملیات اکتشاف و بهره‌برداری آن کلید خورده است و به مجوز‌های مختلفی نیاز داشته است. همزمان در بین اجرای پروژه با موضوع آب درگیر شدیم و بررسی‌های مختلفی در زمینه آب انجام دادیم.

سرمایه‌گذاری ۴ هزار میلیارد تومانی

حمیدیان با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه عنوان کرد: حدود ۴ هزار میلیارد تومان تا این مرحله کار سرمایه‌گذاری انجام داده‌ایم و پیش‌بینی ما این است که تا ابتدای سال آینده به نخستین ذخایر سنگ آهن دست پیدا کنیم. تقریبا از برنامه جلوتر هستیم. با تزریق منابع جدید شاهد یک اتفاق بزرگ در زمینه فعالیت‌های معدنی در کشور خواهیم بود.

وی در پاسخ به این پرسش که پروژه مشکلات زیست‌محیط خاصی ندارد، گفت: تقریبا تمام مشکلات آن در منطقه حل و فصل شده است و مجموعه ارگان‌ها و نهاد‌ها در این راستا به ما کمک کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران همچنین گفت: تقریبا در دوره جدید مدیریتی، کار معادن قبلی را سرعت بخشیدیم و در باطله‌برداری و آماده‌سازی در معادن موجود از جمله چغارت و سه‌چاهون رکود زده‌ایم و سرعت کار D۱۹ را افزایش دادیم و به در حال رسیدن به سنگ هستیم. خط پرعیارسازی آنومالی شمالی را راه‌اندازی کردیم و مسائل آن را حل و فصل کرده‌ایم و هم‌اکنون به سنگی رسیده‌ایم که قابل استفاده است. در معادن جدید، ۶ معدن جدید را راه‌اندازی کرده‌ایم، نارگان ۸، معدن بزرگ آن به‌شمار می‌رود و پیگیر راه‌اندازی یک تا دو معدن دیگر نیز هستیم. بخشی از این معادن، سنگ روسطحی دارد که در حال بهره‌برداری از آن هستیم. بخش اصلی ذخیره عمیق است و در عمق ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری زمین قرار دارد.

در پروژه D۱۹ ابتدای سال آینده به نخستین ذخایر سنگ آهن دست می‌یابیم

رویکرد‌های سنگ آهن مرکزی

حمیدیان در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های دیگر راه‌اندازی خواهید کرد یا با شرکت‌های دیگر وارد مذاکره خواهید شد، گفت: شرکت سنگ آهن مرکزی به عنوان قدیمی‌ترین شرکت سنگ آهن چند سیاست جدی در پیش‌رو گرفته است و یکی از سیاست‌هایش این است که به سرعت ظرفیت‌های موجود در کشور را فعال کند که لازمه آن داشتن چند رویکرد جدی است که یکی رویکرد سرمایه‌گذاری و تامین مالی است. در زمینه تامین مالی، ظرفیت خود شرکت، ظرفیت سهامداران و ظرفیت تمام ابزار‌هایی مانند بورس و بانک و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما از آن‌ها استقبال می‌کنیم. رویکرد دیگر شرکت، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت‌های های‌تک است که استفاده از صندوق سی‌وی‌سی (CVC) در این راستا قرار دارد. رویکرد هوشمندسازی، رویکرد بعدی ماست. با توجه به رقابتی شدن در سطح دنیا و سقوط قیمت‌ها ما باید به سمت کاهش هزینه‌ها و فناوری‌های نوین پیش برویم. در مجموع یک نگاه هلدینگی به شرکت قدیمی سنگ آهن مرکزی داریم که یک اکوسیستم کامل را برای ایفای نقش خود داشته باشد، از همین‌رو تا حدود ۱۰ شرکت را پیرامون آن گرد آورده‌ایم. ما همچنین شرکت اکتشافی با توجه به موضوع اهمیت آن احداث کردیم و حجم فعالیت‌های اکتشافی را بسیار بالا بردیم. در حوزه پرعیارسازی باطله‌ها، ظرفیت خود را بیش از ۱۰ برابر افزایش داده‌ایم. این اهداف می‌تواند ما را به افق مورد نظر برساند.

تفاهم‌نامه با دانشگاه تهران

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه نیروی انسانی برای شما اولویت دارد، گفت: ما طی چند ماه گذشته یک تفاهم‌نامه با دانشگاه تهران منعقد کرده‌ایم و در آن تفاهم‌نامه، موارد مختلفی برای ارتقای سطح توانمندی نیرو‌های تخصصی ما مطرح شده است. ما با استفاده از نیرو‌ها و پیمانکاران خبره به‌دنبال این امر هستیم.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده