به گزارش میمتالز، محسن حسنلو با یادآوری اینکه طی ۶ ماه اخیر بنا را بر این گذاشتیم با ایجاد حاکمیت علمی وضعیت مجموعه را به سمتی ببریم که دچار موضوعات گذشته نشود، اظهار کرد: در چندین مرحله توانستهایم وضعیت را به مرزی برسانیم تا از بحرانهای موجود گذر کرده و امروز به آینده نگاه داریم. با نگرش سند راهبردی برای صندوق بازنشستگی هما فضا را به سمتی پیش میبریم که سال آینده قطعاً به مرز خودکفایی صندوق میرسیم.
وی با بیان اینکه عمده مشکلات صندوق ناکارآمدی عناصر انسانی بوده است، افزود: بروز مشکلات گوناگون ماحصل نحوه مدیریتی مدیران است. اما ابرچالش ما بدهی هواپیمایی چابهار به مبلغ حدود ۵۶۰۰ میلیارد تومان بود.
وی توضیح داد: این بدهی به سال ۸۴ میگردد که هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اقدام به خرید ۲۴ فروند هواپیما کرده و از شبکه بانکی کشور تسهیلات ارزی دریافت میکند و تاخیر در پرداختها باعث بروز این بحران شده است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی هما با یادآوری اینکه در زمان اخذ تسهیلات مبلغ وام ۵۶ میلیون دلار بوده است، گفت: امروز با احتساب تسعیر و معوقات این عدد به بیش از ۹۰ میلیون دلار رسیده است. برای حل این چالش از ظرفیت قانونی (قانون رفع موانع تولید) و رفع تعهد ارزی این بدهی را به حدود ۳۰۹ میلیارد تومان کاهش دادهایم.
حسنلو با بیان اینکه هنوز مبلغی از این ۳۰۹ میلیارد تومان را پرداخت نکردهایم، اضافه کرد: برای پرداخت ۵ قسط اولیه با بانک عامل مذاکراتی صورت گرفته و باید این بدهی طی ۸ قسط پرداخت شود.
وی با بیان اینکه کمتر از یکماه برای پرداخت ۵ قسط اول فرصت داریم، اظهار کرد: از صندوق بازنشستگی کشوری درخواست کردهایم این عدد را به هر شکلی که امکانپذیر است در اختیار ما قرار دهند. در قبال این مبلغ، وثیقه یا اسناد رهنی قرار میدهیم تا با کارکردهای بنگاههای اقتصادی بتوانیم رقم را برگردانیم.
وی یادآور شد: تقریبا در مرزی قرار میگیریم که هواپیمایی چابهار میتواند بهعنوان یک موتور پیشران یک نگاه توسعهای داشته باشد که این موضوع به نفع بازنشستگان است.
وی با اشاره به سوءمدیریت در صندوق بازنشستگی گفت: متاسفانه موضوع بدهی مذکور رها شده و کسی پیگیری آن نشده بود. با تلاش شبانهروزی توانستیم به مشکل را برطرف کنیم.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی در ادامه از بدهی حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومانی ایرانایر بابت واریزی کسورات بازنشستگان خبر داد و در پاسخ به این پرسش که در زمان حقوق و مزایای بازنشستگان چگونه تامین میشود، افزود: بر اساس مصوبات قانونی این تکلیف بر عهده سازمان برنامه و بودجه گذاشته شده است، در گذشته نیز این وظیفه بر عهده صندوق نبود.
حسنلو با بیانی اینکه در صندوقهای بازنشستگی ردیف درآمدی کسورات اعضا است، گفت: از زمان تشکیل صندوق این کسورات به حساب صندوق واریز نشده و در اختیار ایرانایر بوده است. این یکی از موضوعات بین صندوق و ایرانایر است که تا شهریور امسال ادامهدار بود. با تکلیف قانونی مکلف به مغایرتگیری شدیم که در این راستا کارگروهها تشکیل شده است.
وی اضافه کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته مطالبه ما حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان است. هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران این مطالبه را قبول ندارد و مدعی هستند کسورات را در حوزههای دیگر هزینه کردهاند.
منبع: خبرگزاری تسنیم